Motoren gaan als de brandweer

Massaal aan de motor in coronatijd

07 januari 2021 08:52 Aangepast: 07 januari 2021 21:11
Motorrijders toeren op de dijken in het voorjaar van 2020. Beeld © ANP Foto/Rias Immink

Motoren gingen het afgelopen jaar als warme broodjes over de toonbank. In de afgelopen tien jaar lag het jaarlijks aantal verkochte motoren niet zo hoog als in 2020. Niet alleen schaften Nederlanders ruim 14 duizend nieuwe motorfietsen aan, ook nog eens een recordaantal tweedehands motoren wisselde van eigenaar.

Liefst 52.175 occasions verkocht de motorvakhandel, dat is 11 procent meer dan in 2019. Het is voor het eerst dat er meer dan 50 duizend tweedehands motoren worden verkocht in een kalenderjaar.

Stokkende productie

Sinds het begin van de coronacrisis afgelopen maart is de behoefte aan individueel vervoer gegroeid, zien branche- en belangenverenigingen RAI en Bovag, die de cijfers bekendmaakten. Dat is niet alleen terug te zien in de verkoop van fietsen en scooter, maar ook van zwaardere tweewielers.

De lockdowns in het voorjaar, zowel in Nederland als in het buitenland, hadden wel invloed op de verkoopcijfers. De toelevering van onderdelen en de productie en distributie van tweewielers stokte wereldwijd.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Recordaantal elektrische fietsen verkocht in mei

Inhaalslag

Daardoor konden nieuwe motoren niet worden gebouwd en werden winkels niet bevoorraad. Vanaf de zomermaanden zien RAI en Bovag een duidelijke inhaalslag.

Die duurde tot het einde van het jaar. In december werden 582 nieuwe motoren geregistreerd (ten opzichte van 243 in 2019). In december werd eveneens bijna een kwart meer tweedehands motoren verkocht dan in dezelfde maand een jaar eerder.

De verenigingen zien bovendien nog een enorm potentieel. Van de anderhalf miljoen Nederlanders met een motorrijbewijs heeft slechts de helft ook zelf een motor in bezit. 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Eigenaar Harley-Davidson moet deel uitkering terugbetalen

Verrassende stijging

RTL Z-beurscommentator en motorrijder Jacob Schoenmaker is enigszins verrast door de stijgende verkoopcijfers. "Een motor is echt een luxeproduct; als íets instort bij een recessie zijn het wel de motorverkopen. Dat zag je in 2008 en dat verwachtte ik nu weer." 

Toch heeft hij ook wel een verklaring voor de toegenomen populariteit van de motorfiets. "Motorrijden was een van de weinige dingen in de eerste lockdown die nog wél mocht. Plus, het zou goed kunnen dat mensen geld overhielden voor zo'n aankoop, omdat ze niet op vakantie gingen." 

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van