Verkopers gedwongen tot eerlijkheid

Nieuwe wet moet leugenachtige webrecensies aan banden leggen

23 oktober 2020 12:50 Aangepast: 23 oktober 2020 20:52
Een medewerker in een distributiecentrum van webwinkel Amazon. Beeld © DPA

Webwinkels kunnen straks een boete krijgen als ze neprecensies (laten) plaatsen over hun producten. Ook wordt het verboden om te pochen met lovende recensies als de verkoper niet zeker weet of die recensies zijn geschreven door mensen die het product daadwerkelijk hebben gebruikt.

Dat staat in een wetsvoorstel dat staatssecretaris van Economische Zaken Mona Keijzer vandaag heeft gepresenteerd. De komende tijd mogen bedrijven, burgers en belangenclubs hun mening geven over de wet in een consultatie.

De nieuwe wet om consumenten online beter te beschermen is een uitwerking van eerder afgesproken Europese regels.

Nep-likes in de ban

Voor online verkopers die het niet zo nauw nemen met de waarheid, worden de regels veel strenger. Zo mag een bedrijf geen valse beoordelingen meer plaatsen of laten plaatsen. Dat betekent ook dat je niet een legertje klikkers in mag huren om likes te verzamelen.

Ook wordt het verboden om goede klantbeoordelingen uit te lichten als een verkoper niet heeft gecheckt of de klant in kwestie het product wel echt heeft gebruikt.

Bovendien wordt het ook verboden om de beoordelingen misleidend voor te stellen, door bijvoorbeeld de negatieve recensies te verwijderen en de positieve beoordelingen te laten staan.

Eerlijk zoeken

Voor de zoekfunctie op sites en apps waar producten of diensten worden verkocht gaat ook het een en ander veranderen. Zo wordt het verplicht om duidelijk te communiceren dat er is betaald om een resultaat hoger in de rangschikking te plaatsen, als dat het geval is.

Bovendien moeten verkopers sowieso in grote lijnen duidelijk gaan maken hoe de zoekfunctie werkt. Die verplichting gaat overigens niet zo ver dat het algoritme ook daadwerkelijk gepubliceerd hoeft te worden.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

ACM: Bol.com moet duidelijker zijn over de echte verkoper

Van wie koop je?

In de wet worden nog meer zaken aangepakt die keer op keer in het nieuws komen. Zo moeten verkoopplatforms die met derde partijen werken, zoals Bol.com en Amazon, vooraf heel duidelijk maken voor de consumenten met wie er zaken wordt gedaan en wie er dan verantwoordelijk is voor het verzenden en eventueel retourneren.

Onlangs tikte toezichthouder Autoriteit Consument en Markt (ACM) Bol.com al op de vingers omdat de verkoopsite hier niet duidelijk genoeg over communiceerde.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Gekocht bij Bol.com of toch niet? Gedupeerde klanten radeloos

Sint blij

Daarnaast is er goed nieuws voor de sint, hoewel die daar pas volgend jaar op zijn vroegst iets aan gaat hebben als de wet ook daadwerkelijk van kracht is. De jaarlijks terugkerende van/voor-prijs-zwendel moet afgelopen zijn. Dat betekent dat verkopers niet heel even de prijs mogen verhogen, om vervolgens de normale prijs als een fikse korting voor te spiegelen.

Bij een van/voor-aanbieding moet de verkoper in het vervolg de minimale prijs als van-prijs hanteren die hij in de 30 dagen voor de aanbieding heeft gebruikt.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Opletten: Black Friday-aanbieding is vaak te mooi om waar te zijn

De Consumentenbond moet het voorstel nog in detail bestuderen, maar reageert optimistisch op het aanscherpen van de regels. Volgens woordvoerder Joyce Donat is het goed dat het consumentenrecht wordt aangepast aan de tijd waarin veel meer digitaal gebeurt.

Donat geeft aan dat er veel klachten binnenkomen over nep-reviews en dat het moeilijk is voor consumenten om dat te doorzien. Ook maakte de organisatie zich eerder al zorgen over bijvoorbeeld de van/voor-prijzen en de onduidelijkheid over wie de verkoper is op sommige platforms.

Z First Nieuwsbrief

Schrijf je in voor de Z First nieuwsbrief

Wil jij elke ochtend als eerste op de hoogte zijn van wat er speelt op economisch gebied? Schrijf je dan nu in voor de Z First nieuwsbrief

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van