De robots komen

'In 2025 wordt de helft van ons werk gedaan door machines'

21 oktober 2020 11:09 Aangepast: 21 oktober 2020 15:25
In de kaasfabriek van Friesland Campina zijn mensen al vervangen door robots. Beeld © ANP

De robotrevolutie nadert en wordt versneld door de coronapandemie. Nog vijf jaar en dan is bijna de helft van al ons werk geautomatiseerd. Dat verwacht het World Economic Forum in zijn tweejaarlijkse rapport over de toekomst van ons werk. Die toekomst kent winnaars en verliezers.

Robots en andere machines nemen taken van menselijke werknemers over. Die ontwikkeling is al tijden aan de gang, maar door de coronapandemie gaat dat een stuk rapper. Door corona wordt elk bedrijf gedwongen te digitaliseren en nieuwe technieken te omarmen.

85 miljoen banen weg, 97 miljoen banen erbij

Robotisering en automatisering gaat onvermijdelijk banen kosten. Wereldwijd zo'n 85 miljoen arbeidsplaatsen, becijfert het WEF.

Maar nieuwe technologieën leveren ook werkgelegenheid op: 97 miljoen nieuwe banen. Onderaan de streep is er dus meer werkgelegenheid, maar de vraag is of iedereen die zijn baan ziet verdwijnen de juiste vaardigheden heeft voor die arbeidsmarkt van de toekomst.

"Van medewerkers, of tenminste een deel van hen, worden andere vaardigheden en kennis verwacht die aansluiten bij het digitale tijdperk", zegt onderzoeker Henk Volberda, hoogleraar strategisch management aan de Universiteit van Amsterdam en betrokken bij de studie van het World Economic Forum.

Eenvoudig te standaardiseren

Vooral werk dat eenvoudig is te standaardiseren zal verdwijnen, legt Volberda uit. "Met name administratieve taken, kantoormedewerkers, callcentermedewerkers, secretaresses, dat zal allemaal door chatbots gedaan worden", zegt hij.

"Fabrieksmedewerkers, data-entryspecialisten, mensen die machines bedienen, ook dat wordt geautomatiseerd", gaat Volberda verder.

Miniatuurvoorbeeld
Lees meer

'Robots zijn ontzettende horken', dankzij hen kunnen wij menselijker werk doen

Volgens het WEF moet de helft van de beroepsbevolking terug de schoolbanken in. "En niet zomaar een online cursusje, 40 procent van de kerntaken moet vernieuwd. Dat vergt echt een structurele investering", zegt Volberda. 

Nieuwe banen hebben klinkende namen als machine learning expert, information security specialist, renewable energy engineer en drone verkeersleider. Schrijf daar als ex-callcentermedewerker maar een goede sollicitatiebrief voor.

'Best wel heftig'

De veranderingen zijn inderdaad 'best wel heftig', geeft Volberda toe. "Als we niets doen aan om- en bijscholing ontstaat er een tweedeling. Goed opgeleide mensen, die schaars zijn, kunnen aanspraak maken op goede arbeidsvoorwaarden."  

"Aan de andere kant zullen veel meer mensen zoeken naar banen in de meer laagwaardige dienstverlening: maaltijdbezorgers, kappers, taxichauffeurs. Dat zet druk op hun arbeidsvoorwaarden. En dat zit dan met name aan de onderkant van de arbeidsmarkt", zegt hij. 

Miniatuurvoorbeeld
Coronacrisis

Miljard voor omscholing in derde steunpakket

Miniatuurvoorbeeld
Lees meer

Leidinggeven op afstand: soft skills zijn nu belangrijk

Z First Nieuwsbrief

Schrijf je in voor de Z First nieuwsbrief

Wil jij elke ochtend als eerste op de hoogte zijn van wat er speelt op economisch gebied? Schrijf je dan nu in voor de Z First nieuwsbrief

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van