Succesvolle samenwerking met MTV-ster

In zee met een influencer: gratis producten in ruil voor reclame

16 september 2020 06:08 Aangepast: 22 september 2020 15:53
Beeld © Getty Images

Van restaurants tot aannemers. Allemaal krijgen ze regelmatig verzoekjes van influencers. Of ze gratis mogen eten of een gratis dakkapel mogen in ruil voor een blog of post op social media. Niet iedereen gaat met ze in zee, maar het kan wel wat opleveren.

Stomverbaasd was hij eigenlijk. Zou iemand hier intrappen? In augustus werd Niels Beckers, verkoper bij Wiko Dakkapellen uit Enschede benaderd door een 'dame uit Amsterdam'. "Ze had een huis van acht ton gekocht en wilde graag drie dakkapellen. Ze begon over een barterdeal, waarbij ze mij diensten zou leveren in ruil voor de dakkapellen."

Beckers had nog nooit van een barterdeal (uitruil van diensten) gehoord, maar stuurde haar een offerte van 40.000 euro. "In ruil daarvoor wilde ze onder meer een paar Instagramposts maken, zogenaamd ieder ter waarde van 3300 euro. En een bedrijfsfilmpje ter waarde van 12.000 euro."

Gratis dakkapellen

Volgens de influencer had ze alleen het Enschedese bedrijf benaderd. "Maar daar geloof ik niets van. Waarschijnlijk heeft ze meerdere bedrijven aangeschreven in ruil voor gratis dakkapellen. Ze had 100.000 volgers, maar een post van haar werd vaak maar 200 keer geliked. Als ik een advertentie van 50 euro plaats via Google, bereik ik evenveel mensen," meent Beckers.

"Ze maken mij de pis niet lauw", zegt de verkoper als teken dat hij niet onder de indruk was van het voorstel. Beckers heeft niets tegen influencers. "Ik wil best kijken of je via een uitruil van diensten iets voor elkaar kunt betekenen, maar dit was niet in verhouding. Die roem van haar is echt geen 40.000 euro waard. Toen ik dat liet weten, hoorde ik niets terug."

Budget

Het kleine dakkapellenbedrijf heeft ook geen apart influencerbudget. Grote bedrijven hebben dat vaak wel, al is het vaak onderdeel van het totale mediabudget waarmee ook advertenties worden gekocht.

De vraag wat een influencer waard is, hangt samen met het aantal volgers. Des te meer volgers, des te hoger de vraagprijs natuurlijk. Maar een niche is ook belangrijk, zegt het Amsterdamse Influencer Agency op haar site. "Een influencer in de beurs-niche met 2.000 beleggers onder de volgers is voor enkele klanten van ons letterlijk goud waard. Die 'slechts' 2.000 volgers beheren namelijk samen wel miljoenen aan investeringen."

Volgens het bureau kost een post op Instagram (50.000 volgers) minstens 1500 euro, op Twitter ben je met dezelfde hoeveelheid volgers de helft kwijt. Bij een echte beroemdheid stijgen de kosten. Met welke influencers het bedrijf samenwerkt en hoeveel die verdienen is onduidelijk. Het bureau wil geen vragen beantwoorden, dat geldt ook voor diverse influencers.

Dagelijks verzoeken

Een samenwerking met een beroemdheid kost geld maar kan ook veel opleveren, merkte Michelle-Fleur Rijsman, eigenaar van Oh Oh Lá Lá Roses. Ze levert wereldwijd luxe boeketten met rozen die in een doosje zitten. "Die rozen hebben geen water nodig en blijven 1 tot 1,5 jaar goed. Je moet het zien als een decorstuk."

Een ronde doos met 32 rozen kost 345 euro, voor een klein doosje met vier rozen ben je 105 euro kwijt. "Ik krijg dagelijks verzoeken van influencers", zegt Rijsman. "Ik kijk altijd of hun doelgroep interessant is. Hebben ze volgers die mijn rozen gaan kopen? Bij kleinere influencers tot 2500 volgers, geef ik geen gratis producten weg. Wel krijgen ze dan een kortingscode waarmee ze een doos bloemen kunnen bestellen."

Sommige influencers haken dan meteen af, merkt ze. "Ik pas me niet aan, ik vind hun doelgroep of aantal volgers dan niet de moeite waard om gratis iets te geven. Soms zijn het ook onzinaccounts. Meisjes van 15 die op de middelbare school zitten en net 78 volgers hebben."

Megaster

Dat is anders bij grote influencers. Zo werd ze benaderd door MTV-ster Catelynn Baltierra. "Die heeft 3,5 miljoen volgers. Ik heb haar verschillende dozen rozen gestuurd en gaf ook kortingscodes waarmee haar volgers ze bij ons konden bestellen."

Daarmee kon Rijsman meteen testen of de samenwerking succesvol was. "Ik kreeg echt allerlei bestellingen, waarbij mensen die kortingscode gebruikten. Het was het dus zeker waard om enkele dozen gratis op te sturen."

Van het kaliber MTV zijn de influencers echter niet elke dag. "Vaak gaat het om wat kleinere accounts. In Nederland richt ik me bijvoorbeeld ook op mensen met 150.000 volgers. We zijn nu vooral bekend in Amerika en ik wil me ook extra op de Nederlandse markt focussen, dus het is toch interessant."

Gratis lunch

Gratis maaltijden zijn bij influencers erg populair. Dat merkt Lisette de Jong, eigenaresse van ontbijt- & lunchzaak The Blueberry in Amersfoort. Een tijd lang had ze op haar website zelfs een speciaal formulier staan waarmee influencers hun verzoek konden indienen.

Dat is nu weg, maar ze krijgt nog altijd veel verzoeken van met name Nederlandse bloggers. "Ik kijk altijd even wie het zijn. Als iemand geen duizenden volgers heeft, maar wel goede artikelen schrijft, ga ik al snel een samenwerking aan. Als je naam vaak genoemd wordt op andere websites, kom je namelijk ook hoger in Google terug."

De Jong stelt ook geen contract op, maar spreekt wel helder af wat ze in ruil voor een gratis lunch verwacht. "In principe mogen ze zelf bepalen wat ze over ons schrijven, maar in de praktijk is het altijd positief. Ik hoor ook vaak dat mensen ons via een post op een andere website hebben gevonden."

Plastische chirurgie

Sietske Atsma is oprichter van de website wiemooiwilzijn.nl waar onder meer berichten op staat over cosmetische ingrepen. "Op de website staan geen advertenties, maar wel werken we soms samen met een arts om een bepaalde toelichting op een operatie te geven."

Atsma krijgt dan ook wekelijks verzoeken van influencers die iets aan zichzelf verbouwd willen hebben, in ruil voor een post op social media. "In principe doen we het niet, zeker niet als iemand alleen mooier wil worden. Ik wil met het platform mensen ook juist waarschuwen voor de gevaren van cosmetische ingrepen."

Borsten Nienke Plas

Wel zat de website achter de borstvergroting van YouTuber Nienke Plas. "We hebben haar zelf benaderd omdat we wisten dat ze er toch al mee bezig was omdat haar borsten weg waren na haar bevalling."

Atsma begrijpt dat influencers een gratis behandeling willen. "Het kost echt veel als je het zelf moet betalen. Er zijn ook klinieken die zelf beroemdheden benaderen. Ik ben daar een tegenstander van. Ik zie zoveel complicaties. Influencers laten zich bijvoorbeeld in Turkije verbouwen, maar komen met problemen terug."

Rinkelende kassa

Wie is de best betaalde Instagrammer ter wereld? Ieder jaar stelt Hopper HQ een lijst samen die antwoord op die vraag geeft.

Filmacteur Dwayne Johnson staat bovenaan de lijst, hij zou 1 miljoen dollar vangen voor een reclamepost. The Rock, zoals zijn bijnaam luidt, heeft dan ook 198 miljoen Instavolgers.

Tv-persoonlijkheid Kylie Jenner (195 miljoen volgers) doet het ook niet slecht. Volgens de samenstellers van de ranglijst vangt zij 986.000 dollar per Instagrampost. Derde is voetballer Christiano Ronaldo. Hij  is met 237 miljoen volgers misschien de bekendste van de lijst maar krijgt 'slechts' 889.000 dollar, zo wordt geschat.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van