Coronacrisis

Personeel onterecht op straat door coronacrisis? Dat kost je je imago als bedrijf

26 augustus 2020 05:54 Aangepast: 26 augustus 2020 08:21
Beeld © iStock

Door de coronacrisis moeten veel bedrijven reorganiseren en dat komt hun imago niet altijd ten goede. Vooral jongeren zijn kritisch over het handelen van hun werkgever. 23 procent van de werkenden onder de dertig jaar vindt dat zijn werkgever meer zou moeten doen om personeel te behouden.

Bij mensen tussen de 30 en 39 jaar ligt dit op 17 procent, bij werknemers tussen de 50 en 59 jaar is het gezakt naar 10 procent.

Dit blijkt uit onderzoek onder 1505 werkende Nederlanders in opdracht van het platform 'Wie zet jij op één'. Dat is een platform waarbij bedrijven die zich als goed werkgever beschouwen zich kunnen aansluiten.

Amoreel gedrag

Ruim een derde van de werkende Nederlanders is van plan om bedrijven die zich tijdens de coronacrisis amoreel gedragen, links te laten liggen. De helft wil in de toekomst meer producten of diensten kopen van bedrijven die zich tijdens de coronacrisis solidair opstellen en hun best doen om personeel te behouden, blijkt uit het onderzoek.

Bijna de helft van de respondenten zegt nooit te solliciteren bij zo’n organisatie. Vooral ouderen vinden het belangrijk dat bedrijven ook tijdens de crisis hun best doen voor hun personeel.

Niets meer kopen bij asociale organisaties

Opvallend genoeg zijn het vooral mannen (39 procent) die van plan zijn geen zaken meer te doen met niet-solidaire organisaties. Onder vrouwen bedraagt dit percentage slechts dertig procent.

Ook het toekomstige koopgedrag van mannen lijkt meer te veranderen dan dat van vrouwen. Maar liefst 48 procent van hen zegt meer te kopen bij sociale organisaties, tegenover 44 procent van de vrouwelijke respondenten. 

Roze bril in Zeeland

Gaat het bedrijf waar je werkt de crisis overleven, eventueel zonder jou? 92 procent van werkend Nederland is optimistisch en heeft goede hoop dat zijn werkgever blijft bestaan. Limburgers (88 procent) zijn het minst optimistisch en Zeeuwen (100 procent) zien het leven door een roze bril.

De communicatie van werkgevers over de invloed van het coronavirus kan wel wat beter, blijkt uit het onderzoek. Zo zegt een op de vijf werkenden dat, als hij in de schoenen van zijn werkgever zou staan, anders zou communiceren richting opdrachtgevers. Ook plaatst 27 procent van de respondenten vraagtekens bij de communicatiewijze tussen werkgever en werknemer.

"De resultaten uit het onderzoek laten zien dat goed werkgeverschap ook – of juist – in crisistijd essentieel is", zegt René Brouwers, directeur van Great Place To Work. Deze organisatie voert tevredenheidsonderzoeken uit onder werknemers.

Eerlijkheid belangrijk

Brouwers: "Ik ben verheugd om te zien dat dit in orde lijkt te zijn volgens een groot gedeelte van werkend Nederland. Maar ik zie nog steeds dat bij een aanzienlijk gedeelte van de Nederlandse organisaties het beter kan en moet. Met alle hectiek die een crisis als deze met zich meebrengt, is het van groot belang dat je eerlijk en transparant blijft tegenover zowel je opdrachtgevers als je medewerkers."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van