De vouchereconomie

'Tussen de 5 en 7 miljard euro aan vouchers in omloop'

11 augustus 2020 06:27 Aangepast: 11 augustus 2020 11:12
Er wordt aanzienlijk minder gevlogen en dat kost KLM veel geld. Beeld © Getty

Bedrijven hebben inmiddels voor zo'n 5 a 7 miljard euro aan vouchers uitgegeven. Het merendeel is afkomstig van de reisbranche. Dat is althans de schatting van Checkkie.nl, een nieuwe website die consumenten wil helpen bij vragen over vouchers.

Talloze vluchten, vakanties, concerten en sportwedstrijden zijn de laatste weken en maanden geannuleerd, vanwege de coronacrisis. Consumenten met een kaartje of ticket kunnen hun geld terugeisen, maar liever geven bedrijven een voucher.

Opnieuw betalen

Met name reisorganisaties en luchtvaartmaatschappijen hebben onvoldoende geld in kas om gedupeerde klanten te kunnen terugbetalen. Met een voucher kun je je reis of evenement later inhalen, zonder opnieuw te betalen.

Checkkie.nl, een initiatief van claimorganisatie Aviclaim en juridisch dienstverlener DAS, schat dus dat er inmiddels voor miljarden aan vouchers zijn uitgegeven. Die schatting is gebaseerd op wat luchtvaartmaatschappij KLM eerder prijsgaf over haar voucherbeleid. KLM gaf eind mei aan dat er sinds maart voor 3 miljard euro aan vouchers waren uitgegeven.

Conservatieve schatting

"Het gaat om een conservatieve schatting", zegt initiatiefnemer Remco Kuilman in een toelichting tegen RTL Z. "We hebben gekeken naar hoeveel claims wij krijgen van consumenten over andere luchtvaartmaatschappijen dan KLM. In de evenementenbranche hebben we gekeken naar omzetverlies en het aantal verkochte tickets."

 

Miniatuurvoorbeeld
Geld terug

KLM past voucherbeleid aan: teruggave cash wordt tóch optie

Op Checkkie.nl kunnen consumenten terecht met vragen over vouchers. Ook kunnen zij hun vouchers registreren. De website geeft dan een seintje als de vervaldatum dichterbij komt. Het is ook mogelijk een zogeheten 'vouchercheck' te doen, waarbij gecontroleerd wordt of de voucher aan de eisen van de Autoriteit Consument en Markt voldoet.

Netjes

"Het is overigens niet meteen de bedoeling om iedereen op te roepen zijn geld terug te laten vragen", benadrukt Nicole Reijnen van DAS. "Bedrijven hebben het moeilijk, vouchers kunnen hen helpen door de crisis te komen. Maar als een bedrijf besluit vouchers uit te geven, moet het wel netjes gebeuren. Daar willen we bij helpen."

RTL Z

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van