Kia verrassende nummer 2 in Nederland

In juli voor het eerst sinds corona meer auto's afgeleverd

01 augustus 2020 18:55
Mede door de plug-in hybride Kia Niro was Kia tot en met juli de nummer 2 in Nederland. Beeld © Getty

In de maand juli werden er 4 procent meer auto's geleverd aan klanten. Die stijging komt voor een deel doordat in de afgelopen maanden auto's wel waren gekocht, maar niet konden worden geregistreerd.

In juli werden 34.885 auto's op kenteken gezet, dat is een plus van 4 procent. Dat is voor de autobranche verheugend, maar over het jaar tot nu toe kelderden de verkopen nog met 25,6 procent tot 192.868 auto's. Dat blijkt uit cijfers van Bovag en RAI Vereniging.

De coronacrisis slaat diepe gaten. Zowel zakelijke klanten (goed voor het overgrote deel van de markt) als particulieren kochten minder auto's. Verder zorgde corona ervoor dat fabrieken en toeleveranciers tijdelijk hun deuren sloten, zodat auto's die waren besteld niet konden worden afgeleverd en dus geregistreerd.

Miniatuurvoorbeeld
Zie ook:

Tesla verslaat Toyota op de beurs en is waardevolste automerk

Inhaalregistraties

De stijging van juli komt na grote klappen in de maanden ervoor. In april kelderde het aantal registraties nog met 53 procent, in mei met 59 procent en in juni met 39 procent.

In hoeverre die stijging komt doordat de aflevering van auto's die eerder waren gekocht en nog niet konden worden afgeleverd weer op gang komt, is volgens woordvoerder Tom Huyskens van Bovag niet te zeggen. Daarvoor is inzicht nodig in de orderportefeuilles van autofabrikanten en die heeft Bovag niet.

In januari en februari, de maanden dat in Europa het coronavirus nog nauwelijks van zich deed spreken, daalde het aantal registraties ook al, met ruim 4 procent.

Miniatuurvoorbeeld
Zie ook:

Drukte bij de dealer: 'Subsidie maakt elektrische occasion interessant'

BMW

In juli sprong de groei bij BMW er uit: een plus van 71 procent. Huyskens heeft het vermoeden dat de Duitse automaker nog veel bestelling had uitstaan, die eindelijk konden worden afgeleverd. 

Verder boekte Fiat een ruimschootse verdubbeling.

Opvallend was de enorme daling van het aantal geregistreerde Tesla's met 94 procent in juli en met 58 procent (tot 628) stuks) in het jaar tot nu toe. Polestar, de maken van elektrische auto's die onderdeel is van Volvo, verkocht tot en met juli 27 auto's. Volvo is weer in handen van het Chinese Geely. 

Volkswagen

Over de eerste zeven maanden van het jaar gemeten daalden het aantal registraties bij bijna alle merken. Alleen Kia, Porsche, Bentley, Morgan (van nul naar één) en Polestar (van nul naar 27) noteerden een stijging.

Van de grote automerken in ons land bleeft Volkswagen (-25,2 procent) de daling van de markt net voor. Opel, meestal in de top-drie van automerken, daalde met maar liefst 44 procent. Daardoor zakte Opel naar de vijfde plek.

Miniatuurvoorbeeld
Zie ook:

Cristiano Ronaldo bezit duurste auto ter wereld

Kia de nieuwe nummer twee

Doordat Kia juist steeg, was het Zuidkoreaanse merk in het jaar tot nu toe het op één na best verkochte automerk, op flinke afstand van marktleider Volkswagen.

Peugeot (de nummer drie) verkocht 27 procent minder auto's, BMW (de nummer 4) 16 procent, en Ford (nu de nummer 6) ging 29 procent achteruit

Heel 2020

Over 2019 werden 446.000 auto's verkocht. Bovag ging er aanvankelijk nog vanuit dat er dit jaar 425.000 auto's zouden worden verkocht in Nederland, maar later werd die prognose verlaagd tot 350.000. Om dat nog te halen zou in de resterende vijf maanden van het jaar elke maand bijna 32.000 auto's op kenteken moeten worden gezet.

Dat is dus iets minder dan in juli, maar in juli was er zoals eerder gezegd sprake van een inhaaleffect van de eerdere maanden.

Het zal er mede vanaf hangen of er een tweede golf van het coronavirus komt, aldus Huyskens.

Getest: is deze Polestar 2 dé Tesla-killer?

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van