Geld terug duurt lang

Consumentenbond overweegt rechtszaak tegen 'vaag' Transavia

27 juli 2020 11:32 Aangepast: 27 juli 2020 13:30

Bij de Consumentenbond zijn ze na drie maanden gesteggel met Transavia inmiddels zo klaar met de houding van het bedrijf, dat een rechtszaak een serieuze optie begint te worden. Het bedrijf blijft 'te vaag' over wanneer klanten hun geld voor geannuleerde vluchten terug krijgen.

"We hebben de minister aangesproken, de Inspectie verzocht om te handhaven en de publiciteit gezocht, maar niets helpt", legt Gerard Spierenburg, woordvoerder van de Consumentenbond, uit. "We blijven natuurlijk strijdbaar, maar het is om moedeloos van te worden."

Omdat het bedrijf volgens de belangenorganisatie blijft treuzelen met het terugbetalen, onderzoekt de Consumentenbond nu wat de juridische mogelijkheden zijn. Een collectieve zaak is makkelijker gezegd dan gedaan, verwacht Spierenburg. De situatie is voor iedere gedupeerde namelijk anders.

Ingewikkeld systeem

Dat het zo ingewikkeld is, is de reden voor de vertraging, verweert Transavia zich. Om iedereen te helpen moet een heel systeem worden opgetuigd en dat kost tijd.

"We verwachten in augustus te kunnen starten met het uitbetalen van de refunds", mailt woordvoerder Esther van Tienen. Het gaat dan om geld terugbetalen aan mensen die in eerste instantie akkoord gingen met een voucher, maar nu toch geld willen. 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Consumentenbond en ANWB kraken voucher vliegreizen: 'Niet eerlijk, niet sociaal'

75 procent terugbetaald

Van de 100.000 klanten die direct hun geld hebben teruggeëist in plaats van genoegen te nemen met een voucher heeft het bedrijf volgens woordvoerder Van Tienen nu 75 procent hun geld terug gegeven. 

De rest van de mensen krijgt eind augustus het geld, verwacht het bedrijf. Wie annuleert, moet zijn geld binnen een week teruggestort krijgen, maar omdat zo veel mensen dit doen, lukt dat niet. Het kan daardoor wel tussen de twee tot drie weken duren, erkent de woordvoerder. 

Geduld is op

Te lang en te onzeker, vinden ze bij de Consumentenbond. "We willen oprecht niet deze kant op, maar ja, Transavia neemt de klachten niet serieus en mensen wachten al drie maanden op hun geld", zegt Spierenburg. "De ervaring leert dat je het geld alleen terugkrijgt als je een rechtszaak aanspant."

"De ervaring leert dat je het geld alleen terugkrijgt als je een rechtszaak aanspant."

De Consumentenbond had halverwege juli nog een gesprek met Transavia, maar dat verliep onbevredigend. "We hebben altijd begrip gehad omdat het voor vliegmaatschappijen ook een onbekende tijd was, maar dat argument begint aan kracht in te boeten." 

Recht op geld terug

Klanten waarvan de vlucht is geannuleerd hebben recht op geld terug, maar om te voorkomen dat vliegmaatschappijen failliet zouden gaan mochten zij van minister Van Nieuwenhuizen volstaan met een voucher. Die coulance is, mede na druk van de Europese Commissie, inmiddels voorbij. 

Inspectiedienst ILT is dezer dagen in gesprek met vliegmaatschappijen om hen te dwingen duidelijker te zijn over wanneer klanten hun geld terug krijgen. Bedrijven die de afgesproken termijn overschrijden, krijgen een dwangsom opgelegd. 

Dat gesprek heeft nog niet plaatsgevonden, meldt Van Tienen.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Inspectie dwingt KLM, Corendon, TUI en Transavia sneller geld terug te storten

Lang wachten

Bij de bond zijn veel klachten binnengekomen, van mensen die lang moeten wachten op hun geld of extra kosten moeten betalen als ze willen omboeken. In het gesprek met de Consumentenbond beloofde het bedrijf weliswaar beterschap, maar die belofte was niet concreet genoeg, zegt Spierenburg.

"Laat al die piloten en stewardessen die thuis zitten lekker bellen."

"Ze bouwen een systeem om klanten geld terug te betalen, nou, doe het tot die tijd dan maar handmatig", legt hij uit. "Laat al die piloten en stewardessen die thuis zitten lekker bellen", geeft hij als advies.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Vliegreizigers starten rechtszaak tegen KLM en Transavia om vouchers

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van