Vertrouwen kwijt

Consument blijft somber, uitgaven fors gedaald

22 juli 2020 07:44 Aangepast: 22 juli 2020 08:47
Winkelend publiek in Purmerend, halverwege april 2020. Beeld © ANP

Nederlanders zijn nog behoorlijk somber over de economie en hun eigen financiële situatie. Het consumentenvertrouwen is in juli bijna net zo laag als in juni. Vanwege de onzekere tijden door de coronacrisis gaven consumenten ook minder uit, blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

In mei werd bijna 13 procent minder uitgegeven door consumenten dan in dezelfde maand vorig jaar, meldt het statistiekbureau. Er werd vooral bezuinigd op de uitgaven aan diensten.

Dat is ook logisch, want vanwege de overheidsmaatregelen om het coronavirus onder controle te krijgen waren restaurants, theaters, sportscholen en pretparken gesloten. Bovendien werd er niet gevoetbald en mochten mensen alleen met het ov als dat noodzakelijk was vanwege werk. 

Lekker eten thuis

Dat het zo goed als onmogelijk was om iets leuks buiten de deur te doen, is terug te zien in de uitgaven aan luxe voor binnenshuis. Er werd in mei 6,3 procent meer uitgegeven aan voedings- en genotsmiddelen dan in mei 2019. Dat was al te zien in de omzetstijging voor winkels van ruim 8 procent in mei

Er werd minder uitgegeven aan duurzame zaken zoals kleding, schoenen en auto's. 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Coronacrisis stuwt omzet detailhandel naar grootste groei in 14 jaar

Koopbereidheid

De reden dat consumenten bovengenoemde grotere aankopen niet deden, is dat ze onzeker zijn over de economie en hun eigen inkomen. Het consumentenvertrouwen is in juli min 26, een heel kleine verbetering ten opzichte van de min 27 in juni. 

Ter vergelijking: in de afgelopen twintig jaar lag het consumentenvertrouwen gemiddeld op min 5, meldt het CBS. De hoogste stand ooit was 36, in januari 2000. De laagste stand werd in maart 2013 gehaald. Toen lag het vertrouwenscijfer op min 41.

Er gloort wel hoop, want Nederlanders overwegen al iets meer dan in juni om toch weer een grote aankoop te doen. Ze zijn ook iets minder negatief over de komende twaalf maanden dan vorige maand.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Consumenten somber door coronacrisis: sterkste daling vertrouwen ooit

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van