Life

Liever niet meer met de trein: corona zorgt voor boost in verkoop van e-bikes

22 mei 2020 12:00 Aangepast: 22 mei 2020 19:35
Odette Oostindiën verkoopt speed pedelecs, ideaal voor woon-werkverkeer. Beeld © RTL Nieuws

We mogen weer vaker naar kantoor. Maar het openbaar vervoer is nu niet ideaal om mee naar het werk te gaan, vinden veel Nederlanders. Zij zien in de elektrische fiets een prima alternatief voor de trein. En dat merken de fietsverkopers ook.

"Hij bevalt eigenlijk wel goed", zegt Vincent Wever als hij komt aanfietsen op het testexemplaar speed pedelec van de fietsenwinkel. Wever is groot liefhebber van treinreizen; jarenlang schreef hij als journalist over het openbaar vervoer. Deze week verruilde hij voor het eerst de trein voor de extra snelle e-bike.

Trein 'minder prettig idee'

Naar het werk gaan met het openbaar vervoer is voorlopig geen optie voor hem. "Anderhalve meter valt niet goed uit te voeren. Er wordt gesproken over mondkapjes. Ik vind het een minder prettig idee om in de trein te zitten."

Wever is niet de enige die zo denkt. 20 procent van de mensen die voor de corona-uitbraak met het openbaar vervoer naar het werk ging, wil het ov inruilen voor een ander vervoersmiddel. Van hen kiest de grootste groep – 63 procent – voor de auto, onderzocht het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid. Bijna een op de vijf ziet in de fiets een prima alternatief.

alternatief-voor-OV---OFP-min.gif

Ook voor een langere woon-werkafstand kan de fiets een alternatief zijn. Daar zijn de snelle speed pedelecs ideaal voor. Deze fietsen gaan maximaal 45 kilometer per uur. Op zo'n fiets is Wever, die woont in Zwolle en werkt in Deventer, in ongeveer een uur op zijn werk.

Fietsen is gezond

"Dan ben ik precies even lang onderweg als wanneer ik fiets naar het station, de trein pak en vervolgens loop naar het kantoor." En dan is fietsen ook nog eens gezonder.

Dat argument horen verkopers van e-bikes en speed pedelecs ook vaak. "Vrijdag was hier een typische Amsterdammer. Misschien ietsje te zwaar. Hij wil én meer beweging én hij voelt zich risicogroep. Hij wil daardoor niet meer met het ov en echt wat aan zijn gezondheid doen", vertelt Odette Oostindiën van de Amsterdamse winkel CicQ. Ze verkoopt speed pedelecs uit het hogere segment.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

E-bike kopen? Dit moet je weten over elektrische fietsen

Corona duwtje in de rug voor verkopers

Verkoopcijfers wil ze niet geven, maar ze kan beamen dat de interesse in de snelle fietsen is toegenomen de laatste weken. "In het begin van de coronacrisis zagen we een negatief effect. Nu zien we een positief effect. Corona is een duwtje in de rug om tot aanschaf over te gaan. We horen dat het ov minder gewenst is", aldus Oostindiën.

Daar sluit fabrikant Stella, marktleider in e-bikes, zich bij aan. Naast een alternatief voor woon-werkverkeer, ziet marketingmanager Johan Makaske dat mensen de e-bike zien als alternatief voor de zomervakantie.

Omdat het door corona onzeker is of we op vakantie kunnen, en zo ja waarheen, gebruiken mensen hun vakantiegeld voor de aanschaf van een e-bike. "We zien een flinke stijging in interesse."

Miniatuurvoorbeeld
Kijk ook

Getest: e-bike VanMoof is flink verbeterd en goedkoper

Vraag uit het buitenland

Wie een hippe e-bike van het Nederlandse merk VanMoof wil, moet deze zomer geduldig zijn. De wachttijden lopen op tot wel drie maanden. "Dat is veel langer dan we willen, we doen er alles aan om de wachttijd omlaag te krijgen", zegt woordvoerder Karlijn Marchildon.

Het nieuwste model, eind april gelanceerd, is een veel groter succes dan verwacht. "Het gaat twee keer zo hard als verwacht. We zijn inmiddels ver voorbij de 10.000 orders." Niet alleen in Nederland. Door corona is de fiets ook in buitenlandse steden enorm populair. Meer dan de helft van de bestellingen komt uit Duitsland. "Ook in steden als New York zien we een toename."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

'Corona is goed voor export van onze fietscultuur'

Sportschool dicht, dan maar fietsen

De sluiting van sportscholen is nog een reden dat corona zorgt voor een boost in de verkoop van fietsen. Om toch aan voldoende beweging te komen zijn sportfietsen populair. Zo populair, dat het Utrechtse filiaal van racefietsenbouwer Trek door de complete voorraad instapmodellen heen is.

Wever fietst straks twee keer veertig kilometer per dag op zijn nieuwe e-bike. Daarmee heeft hij zijn dagelijkse aanbevolen hoeveelheid beweging binnen. Hij is enthousiast, hoewel er nog één ding anders moet: een grotere accu. Want op de heenweg vandaag moest hij een paar kilometer met een lege accu fietsen. En dan is het opeens een stuk zwaarder trappen.

Vincent Wever ruilde de trein in voor de e-bike als test. Vincent Wever ruilde de trein in voor de e-bike als test.
RTL Z is verhuisd

RTL Z is verhuisd. Wil je niets missen van onze laatste artikelen, video's, koersen en uitzendingen? Check RTLNieuws.nl/economie of download de RTL Nieuws-app (Android / iOS). Zie je daar!

Je kunt ons verder blijven volgen via Facebook, TwitterInstagram, LinkedIn en YouTube.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van