Ga naar de inhoud
Personal finance

Koffie niet aan te slepen door thuiswerkers, bonen worden duurder

Nu we thuiswerken, gaat er veel meer koffie doorheen. Beeld © Getty

Thuiswerken heeft niet alleen nadelen. Eindelijk hebben we de automatenkoffie van kantoor kunnen inruilen voor de lekkere koffie van thuis. Supermarkten zagen de zakken koffiebonen, koffiecups, -pads en filterkoffie de afgelopen weken de deur uitvliegen. Wereldwijd stijgt de prijs van kwaliteitskoffie.

Het is alweer vijf weken geleden dat Nederland aan het hamsteren sloeg. Toen werd duidelijk dat we thuis moesten gaan werken en had Nederland koffie nodig. Veel koffie.

Bonen en cups

We sloegen vooral koffiebonen in en koffiecups, die gebruikt kunnen worden in Nespressomachines. Het aantal verkochte cups lag in die week 51 procent hoger dan in een gemiddelde week voor de coronacrisis. Bij zakken met koffiebonen was dat 45 procent, blijkt uit navraag van RTL Z.

Ook in de weken daarna lag de koffieverkoop in supermarkten tientallen procenten hoger dan normaal, zien de onderzoekers van IRI. Zij houden de verkopen bij van alle supermarkten behalve Lidl en Aldi. Vooral koffiebonen zijn populair, concluderen ze.

Inmiddels genoeg filterkoffie

Twee weken geleden begon de verkoop weer langzaam te normaliseren en nam de verkoop van gemalen filterkoffie zelfs af. Daarvan 'lijkt er inmiddels genoeg in de keukenkastjes te staan', zegt Sjanny van Beekveld van IRI.

Nederlanders kampioen koffiedrinken

Nederlanders zijn zo'n beetje de grootste koffiedrinkers ter wereld. Carlos Mera, analist bij Rabobank, schatte eerder dat Nederlanders zo’n 9 kilogram koffie per jaar consumeren. Ter vergelijking: Duitsers zitten op 7,1 kilogram en Chinezen op slechts 0,1 kilogram per persoon.

Veel vraag, te weinig aanbod

Dat de vraag naar koffie vanuit Europa en Noord-Amerika enorm is, merken ze in Brazilië. De verwachting was dat er dit jaar 400.000 zakken van zestig kilo geëxporteerd zouden worden, maar dat aantal is nu verdubbeld, zegt de op één na grootste koffieproducent van Brazilië tegen de Financial Times.

Het coronavirus zorgt dus voor een hoge vraag. Aan de aanbodzijde leidt de pandemie juist tot problemen. De export is deels stilgevallen, onder meer door gesloten grenzen en transportproblemen. Daardoor komen er te weinig koffiebonen onze kant op. Ook is er een tekort aan bonenplukkers, zeggen kenners tegen de krant.

Koffieprijs stijgt

Het gevolg van deze verstoring tussen vraag en aanbod is dat de prijs voor arabicakoffie stijgt. Arabica is de meest verbouwde koffiesoort ter wereld en wordt als kwalitatief beter gezien dan robusta, waar de meeste oploskoffie van wordt gemaakt. Arabica komt voornamelijk uit Midden- en Zuid-Amerika.

In het begin van dit jaar zat de prijs van deze koffiebonen nog in een neerwaartse spiraal, deels door de economische onzekerheden vanwege de uitbraak van het coronavirus in China. Toen Europeanen en Amerikanen halverwege maart massaal gingen thuiswerken, draaide de daling om in een forse prijsstijging.

Voor de koffieprijs kijken handelaren vooral naar de futures van koffiebonen. Dat is de vooraf afgesproken prijs die de boer krijgt voor de bonen. Die schommelt nu rond de 120 dollar per honderd Amerikaanse pond, omgerekend zo'n 450 kilo. Een paar weken geleden was dat nog 100 dollar.