Personal finance

ING: pintransacties weer normaal, maar we blijven meer kopen

15 april 2020 06:11
We geven meer uit in de supermarkt dan vóór de corona-uitbraak. Beeld © ANP

Na twee uiterst drukke weken in maart is het aantal pinbetalingen in de supermarkten weer gestabiliseerd. Met uitzondering van de gebruikelijke piek rond Pasen staat het aantal pintransacties de afgelopen twee weken weer op pre-coronaniveau. Wel blijven we meer uitgeven aan boodschappen.

Dat blijkt uit een analyse door ING van het pinbetalingen in supermarkten. Halverwege maart piekte het aantal pinbetalingen flink, tot wel 30 procent boven normaal. De week na de eerste aanscherping van de coronamaatregelen op 12 maart kochten consumenten meer in de supermarkt.

Hamsteren

Dat was deels uit voorzorg. Zo was er een run op wc-papier en lang houdbare producten, zoals pasta en conserven. Naast het gehamster zijn er tegelijkertijd uitgaven naar de supermarkt verschoven. Ze zijn alternatieve eetplekken, zoals restaurants en bedrijfskantines, noodgedwongen gesloten.

Hoewel het aantal pinbetalingen over de gehele dag weer op een normaal niveau staat, zijn de momenten waarop consumenten winkelen wel blijvend veranderd. Om zo weinig mogelijk in contact te komen met anderen, kiezen veel Nederlanders ervoor om 's ochtends vroeg of 's avonds laat naar de supermarkt te gaan.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Nederland doet massaal online boodschappen: 700 man erbij voor Picnic

Ouderenuurtje

Op het speciale ouderenuurtje (tussen 7:00 en 8:00 uur in de ochtend) was het de afgelopen twee weken bijna drie keer zo druk als normaal. Ook na 20:00 uur is het een stuk drukker dan vóór de corona-uitbraak. Tussen 11:00 en 18:00 uur is het aantal transacties juist fors gedaald.

Het bedrag dat we aan gemiddeld besteden aan boodschappen bij de supermarkt ligt de afgelopen vier weken ruim 20 procent hoger. Ook hier noemt ING voorzorgmaatregelen en het gebrek aan alternatieven als hoofdredenen.

Grote boodschappen

In het weekend verschilt het bedrag dan we aan boodschappen uitgeven nauwelijks in vergelijking met doordeweeks. Volgens de bank komt dit doordat veel consumenten de 'grote boodschappen' altijd al op zaterdag en zondag deden.

De conclusies van ING sluiten aan bij data van Betaalvereniging Nederland. Uit hun gegevens blijkt dat consumenten in maart 21 procent meer geld uitgaven bij de supermarkt dan in dezelfde periode vorig jaar. De horeca kon juist een daling procent van bijna 40 tegemoet zien.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Hamsterwoede verplaatst van supermarkt naar drogisterij en slijterij

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van