Carrière

Populariteit dragqueens in de lift, nu hun vergoeding nog

27 januari 2020 06:24
Hoax LeBeau treedt op als dj. Beeld © Marcel Boshuizen

Dragqueens, de mannen en vrouwen die zich een alter ego aanmeten met behulp van extravagante outfits en make-up, zijn steeds meer in trek, ook bij bedrijven. Geboekt en betaald worden zoals andere artiesten, dat is alleen nog een probleem. "Het is tijd om dragperformers de kans te geven voor gelijkheid in mogelijkheden en in compensatie."

De bekendheid van drags groeit, het aantal tv-programma's of evenementen met en over dragqueens neemt toe. De moeder aller drags is de Amerikaanse RuPaul, die sinds 2009 met zijn talentenshow RuPaul's Drag Race op televisie is. Sinds 2016 sleepte de serie talloze Emmy Awards binnen, prestigieuze tv-prijzen.

Komende zomer staat RuPaul's theatershow in de AFAS Live, die is al uitverkocht. In Nederland was afgelopen zomer voor het eerst een tv-serie over dragqueens te zien: het make-over programma 'De Diva In Mij' van BNN-VARA. 

Tekst loopt door onder video:

Dragqueens steeds meer in trek

Showbird.com, het artiestenboekingsplatform dat in 2017 werd opgericht door ondernemer Hassan Tagi, ziet de vraag naar dragqueens ook toenemen.  "Het wordt onderschat hoe vaak ze gevraagd worden." Zeker meerdere keren per week komen aanvragen binnen, voor allerlei soorten evenementen, van horeca tot carnaval, vertelt hij, maar de meeste boekingen zijn voor vrijgezellenfeesten.

Nu is er nog maar één dragqueenact te boeken op het platform. Die komt voor tussen de 250 en 300 euro liedjes playbacken maar kan ook een striptease geven. Volgens Tagi moet het aantal dragqueens binnenkort groter zijn, hij breidt momenteel het aanbod uit.

Wel drags, geen boekingsbureaus

De Amsterdamse Danielle Jiskoot, al sinds haar jeugd gefascineerd door dragqueens, vroeg zich af waarom er wel boekingskantoren voor influencers zijn maar niet voor dragqueens. De redenen: drags zouden niet in het portfolio van het kantoor passen, vertelt ze, of de kantoren rekenden hoge vergoedingen waardoor de drags er niks aan overhielden.

Eind oktober 2019 richtte ze daarom The Drag Agency op. Ze vertegenwoordigt nu vier dragqueens. "Boekingskantoren bieden vaak een clown-achtige act, respectloos. Wij willen de kunstvorm van drag onderstrepen."

Volgens Jiskoot is de essentie van drag dat je in een alter ego kunt kruipen en zo jezelf kunt zijn. "Drag is allang niet alleen maar man die zich als vrouw verkleedt, maar ook vrouwen die man willen zijn of vrouwen die nog vrouwelijker willen zijn." 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Brabantse carnavalsartiesten verdienen fors meer dan Limburgse

Hoax LeBeau

Joost Gimbel, beter bekend als Hoax LeBeau en een van de drie drags uit De Diva In Mij, sloot zich bij Jiskoots bureau aan. Hij is zzp'er, al negen jaar dragqueen en dacht er eigenlijk nooit aan om zijn diensten aan te bieden via een boekingskantoor. "Ik ging ervan uit dat ze niet op me zaten te wachten."

Gimbel doet vooral veel presentaties voor bedrijven en wordt ook ingehuurd voor kerst- en nieuwjaarsborrels, of om avonden aan elkaar te praten of prijzen uit te reiken. Ook worden drags ingevlogen als een soort comedy queen om grappen te maken, om een flamboyant optreden te geven bij dinnershows of zelfs om huwelijken te sluiten, vult Jiskoot aan.

TraffaMafia, een dj-collectief met Hoax LeBeau, Nancy Goreng en Heisa Jynx. TraffaMafia, een dj-collectief met Hoax LeBeau, Nancy Goreng en Heisa Jynx.

Nu doet Jiskoot zijn boekings, regelt ze vervoer en onderhandelt ze over de prijs voor een optreden. "Ik had er een dagtaak aan", zegt Gimbel. "Dat werk wordt me nu uit handen genomen, heel prettig."

'Dragqueens zijn onderbetaald'

The Drag Agency rekent per optreden een vergoeding van 15 procent, de prijs voor een optreden ligt tussen de 500 en 750 euro, exclusief die vergoeding. Dat ligt volgens Jiskoot meer in lijn met wat andere artiesten zoals dj's of dansers met een optreden verdienen.

Zo'n prijs vindt Gimbel ook veel logischer. "Heel vaak krijgt een dragqueen maar 100 euro per boeking. Veel mensen vergeten dat het een kunstvorm is, waar veel werk bij komt kijken. Voordat ik op een boeking verschijn ben ik uren bezig met haar, outfit en make-up."

En het kost ook flink wat duiten, want de showkostuums moeten soms gemaakt worden. "Alles bij elkaar ben ik minimaal 1000 euro kwijt." 

Vooral vervoer regelen is belangrijk, zegt Gimbel. Jiskoot vult aan: "Je kunt zo'n outfit ook lang niet altijd op locatie doen. Dan is er bijvoorbeeld een hok tussen de bierflessen waar je je make-up moet doen." 

En denk aan de veiligheid, zegt Gimbel: "Je kunt als dragqueen helaas ook nog steeds niet zomaar over straat. Je wordt nageroepen of uitgescholden. Dus ik moet met een taxi ergens heen." Kennissen van hem zijn wel eens in elkaar geslagen, vertelt hij.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Madonna, Rolling Stones en K3: hoe lang is een merk houdbaar?

Volgens Gimbel zijn er redelijk wat drags in Nederland die werk hebben, maar kan slechts een handjevol - zoals hij - ervan leven. De rest heeft andere banen erbij. "Dankzij de toenemende bekendheid, zoals door RuPaul's Drag Race, wordt de markt in Nederland groter. Het is superpopulair, iedereen wil er een graantje van meepikken." 

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van