Personal finance

Angst voor nieuwe benzine E10: verkoop premiumbrandstof in de lift

14 januari 2020 15:59 Aangepast: 15 januari 2020 13:17
Premium (E5), gewone benzine (E10) en diesel (B7) aan de pomp. Beeld © Getty

De verkoop van premiumbenzine (Euro 98) is bijna verdubbeld na de invoering van E10, de iets duurzamere benzine die sinds oktober vorig jaar uit de Euro 95-pomp komt. Autorijders zijn bang dat de nieuwe benzine slecht is voor hun auto, maar die angst is vaak onterecht.

De meeste auto's in Nederland kunnen prima overweg met E10. In tegenstelling tot de oude Euro 95, zit er ongeveer twee keer zo veel bio-ethanol in. Daardoor is er minder aardolie nodig om een liter benzine te maken en dat scheelt CO2-uitstoot.

Weinig problemen

Maar oudere auto's worden niet zo blij van het duurzamere goedje. Het kan namelijk aluminium en rubberen onderdelen aantasten. Toch zien garagehouders niet dat er sinds oktober meer mensen langskomen met deze problemen.

"We horen er weinig over van onze achterban", zegt Bovag-woordvoerder Tom Huyskens. De ANWB en garageketen Carprof, dat tientallen vestigingen heeft, sluiten zich hierbij aan.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Is jouw auto E10-geschikt? En nog 4 vragen over de nieuwe benzine

Vaker premium tanken

"Mensen willen geen risico lopen op problemen met de auto", zegt Johan Teunissen, eigenaar van een Shell-station in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn. "Ik zie dan ook een stijging in de verkoop van premiums."

Premiumbrandstoffen, die vaak een merknaam hebben als V-Power of Ultimate, bevatten maximaal 5 procent bio-ethanol. In principe kunnen alle auto's hiermee overweg, dus ook oude auto's. De brandstof is wel een stuk duurder dan E10-benzine.

10 miljoen liter premium

Het CBS, dat bijhoudt hoeveel brandstof we iedere maand verbruiken, ziet ook een opvallende stijging in de verkoop van premiumbrandstoffen in oktober vorig jaar, toen E10 werd verplicht. In die maand werd er 10 miljoen liter van verkocht. De rest van het jaar schommelt die verkoop tussen de 6 en de 7 miljoen liter per maand.

Vergeleken met Euro 95 en E10 is dat overigens nog steeds erg weinig. Van deze 'gewone' brandstof tankten we in oktober 450 miljoen liter.

Duurdere benzine, zelfde marge

Toch wrijven tankstationexploitanten niet massaal in hun handen nu ze meer duurdere benzine verkopen. "Ze moeten het ook voor meer geld inkopen. De marge maakt niet veel uit. Die is min of meer hetzelfde", vertelt Erik de Vries, directeur van de Nederlandse Organisatie voor de Energiebranche.

"We krijgen als pomphouders marge in centen, niet in procenten. Het maakt voor ons dus niet heel veel uit", zegt Ewout Klok, die een tankstation runt in Hoogeveen en voorzitter is van de belangenvereniging van pomphouders.

Ook bij hem is de verkoop van premiumbenzine toegenomen. Was voorheen 10 procent van de benzineverkoop premium, nu is dat 20 procent. "We worden ook wel een beetje bang gemaakt dat auto's kapot gaan, dat rubbers versloffen. Terwijl moderne auto's gemakkelijk op E10 kunnen rijden", zegt hij.

Zelfde tank, minder kilometers?

Wie op internet zoekt naar E10, komt al snel verhalen tegen dat de brandstof minder efficiënt is dan de oude Euro 95. Kom je echt minder ver op een volle tank? Volgens De Vries zit er een kern van waarheid in. 

"De energie-inhoud is wat minder." Alleen is het verschil zo klein dat het 'knap is als je kunt opmerken dat je minder ver komt.' Daarmee bedoelt hij dat in het laboratorium inderdaad te zien is dat E10 iets minder efficiënt is, maar dat je dat verschil op de openbare weg niet kunt zien. De ene keer rij je iets vaker over de snelweg en dus zuiniger, de andere keer heb je wind tegen en slurp je iets meer benzine.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Benzineprijs blijft maar stijgen: hier tank je goedkoop

Verschillen zijn marginaal

De Duitse automobielclub ADAC heeft voor verschillende middenklassers gecheckt in hoeverre E10 invloed heeft op de prestaties. De resultaten liepen behoorlijk uiteen. Werd een Ford Fiesta 1,7 procent minder zuinig, een Opel Agila werd juist 2,2 procent zuiniger met E10 in de tank.

De verschillen bij een Volkswagen Golf, Renault Mégane en BMW 3-serie waren kleiner dan 1 procent. Conclusie: rijden op E10 maakt de auto nauwelijks minder zuinig.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van