Personal finance

'Belastingtelefoon vaak niet bereikbaar voor vragen toeslagen'

31 december 2019 08:23 Aangepast: 31 december 2019 08:39
Telefoon bij de Belastingdienst.

De toeslagenaffaire is duidelijk terug te zien in de bereikbaarheidscijfers van de Belastingtelefoon. In de afgelopen maanden kwam op tien dagen de helft van bellers met vragen over toeslagen er niet doorheen.

Op het dieptepunt werden nog geen twee op de tien bellers geholpen, blijkt uit een analyse van de bereikbaarheidscijfers van de fiscus door het Nederlands Dagblad. Dat was op 25 november, toen kreeg slechts 18 procent van de bellers een medewerker van de Belastingdienst aan de telefoon.

Dat was midden in de periode waarin de Belastingdienst werd overspoeld door ouders die het vermoeden hadden dat zij onterecht hun kinderopvangtoeslag waren kwijtgeraakt. Begin december meldde het ministerie van Financiën al dat er door duizenden ouders was gebeld

Ouders keihard aangepakt

De stroom telefoontjes kwam op gang na een rapport van de commissie-Donner, die concludeerde dat bij 'duizenden ouders' waarschijnlijk onterecht toeslagen zijn afgepakt. Zij moeten hiervoor gecompenseerd worden, en voor de emotionele schade. 

De commissie werd ingesteld na onthullingen van Trouw en RTL Nieuws over de werkwijze van de Belastingdienst. Die bestempelde op basis van 'nep-bewijs' een gastouderbureau als fraudeur. Driehonderd ouders werden hierna keihard aangepakt.

Belastingdienst 'gesloten'

De Belastingtelefoon weigert telefoongesprekken als er onvoldoende medewerkers beschikbaar zijn. Bellers krijgen dan een tekst te horen dat de Belastingdienst 'gesloten' is. Zo wil de fiscus lange wachttijden voorkomen.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Belastingdienst vroeg wat burgers van ze vinden: 'Beerput van ellende'

Piekmomenten

Volgens het ministerie van Financiën is het onvermijdelijk dat op piekmomenten niet iedereen geholpen kan worden. "De Belastingdienst stemt zijn capaciteit af op het jaargemiddelde", zegt een woordvoerder in de krant. Over het hele jaar is de norm dat negen op de tien bellers iemand aan de lijn krijgt.

Volgens de woordvoerder worden de cijfers vertekend, doordat mensen ophangen en het nog eens proberen.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van