Wie familie en vrienden van een overledene wil inlichten over het treurige nieuws en tijdstip en plaats van een begrafenis of crematie is al gauw honderden euro's kwijt. Al verschillen de tarieven flink per dagblad.
Een voorbeeld-advertentie met de regels 'Met veel verdriet in ons hart moesten wij afscheid nemen van onze lieve broer, zwager en oom Ronnie Meijer' kost voor een landelijk krant gemiddeld bijna 400 euro, blijkt uit onderzoek van een pr-bureau in opdracht van een vergelijkingssite.
Landelijk bereik
Net zoals bij alle advertenties betaal je ook voor een bericht op de pagina 'familieberichten' voor bereik: de hoeveelheid mensen die je advertentie mogelijk zien.
Niet onlogisch dus dat je het meest betaalt voor rouwadvertenties in AD, Telegraaf, NRC of Volkskrant. In de top tien verder ook de landelijke kranten Trouw en Het Financieele Dagblad en drie regionale dagbladen met grote oplages: Gelderlander, BN De Stem en Brabants Dagblad.
In een regionaal dagblad kost dezelfde advertentie gemiddeld ruim 120 euro. Het pr-bedrijf stuurde dagbladen met een oplage hoger dan 15.000 in alle provincies dezelfde advertentie met het verzoek om de kosten.
Twee regels erbij: 95 euro
Twee extra regels kosten bij een landelijk dagblad gemiddeld 95 euro, bij een lokale krant 20 euro. Ook een foto erbij is stukken duurder in een landelijke krant dan in een regionaal dagblad: 140 versus 35 euro.
De ene uitgever is de andere uitgever niet, blijkt ook uit het onderzoek. Afgezet naar oplages, zijn de kranten van uitgeverij NDC het duurst om in te adverteren. Per duizend potentiële lezers kost een advertentie daar al snel 7 euro.
Het kan ook anders: bij de onderstaande tien regionale dagbladen kost een advertentie per 1000 mogelijke lezers omgerekend minder dan twee euro.
Goede doelen
Daarnaast analyseerde pr-bureau Digital PR ruim 11.500 advertenties op woordgebruik. Op basis daarvan zijn onder meer goede doelen te destilleren waaraan uit naam van de overledene gedoneerd kan worden. Dat zijn vooral stichtingen die onderzoek doen naar ziekten waar veel mensen aan overlijden.
In de geanalyseerde advertenties worden KWF Kankerbestrijding, Longfonds en Hartstichting het vaakst genoemd. Dat gebeurde bij 3,8 procent van de uitvaarten.