Welkom bij RTL Nieuws! Hier vind je voortaan al jouw RTL Z nieuws, actuele beurskoersen, nieuwsuitzendingen en meer.

Heb je nog vragen? Check onze FAQ.

×
Carrière

'Zzp'ers moeten niet zeuren over kerstpakket, stuur er zelf een naar je opdrachtgever'

18 december 2019 16:14 Aangepast: 18 december 2019 16:15
Waar gaat dat kerstpakket heen? Beeld © Getty Images

Elk jaar laait de discussie weer op: krijgen de zzp'ers in de organisatie wel of geen kerstpakket? Uit onderzoek van Intelligence Group blijkt dat een derde van de zzp'ers het omdraait en presentjes stuurt aan hun opdrachtgever. Maar loont het ook?

Intelligence Group, dat arbeidsmarktdata analyseert, onderzocht voor het eerst of zelfstandigen ook wat geven aan opdrachtgevers. Uit het jaarlijkse onderzoek blijkt verder dat bijna de helft van de ondervraagde zzp'ers (47 procent) opdrachtgevers iets geeft bij bijzondere gebeurtenissen zoals de feestdagen, verjaardagen of geboorten. Meer dan de helft (53 procent) geeft nooit iets aan de opdrachtgever.

Beloon ook eens je opdrachtgever

Marketing- en communicatie-adviseur Linda Euser laat bij een oproep op LinkedIn weten: "Mijn man en ik zijn beide zzp'er en worden net als iedere andere vaste collega gewoon meegenomen in de kerstspijsstollen-, sintspeculaas-, en paashazencadeaus! En ja, wij trakteren onze opdrachtgevers ook regelmatig op taart, appelboompjes of armbandjes. Zou iedereen moeten doen!" 

Margreet Drijvers, directeur van zzp-belangenclub PZO Nederland, geeft zelf elk jaar met de feestdagen een presentje aan opdrachtgevers. "Eigenlijk zouden zzp'ers niet meer moeten zeuren over kerstpakketten", vindt ze. "Een kerstpakket is een blijk van waardering. Ik ben zelf ook zzp'er, ik koester de relaties met mijn opdrachtgevers. Dat zouden zzp'ers ook moeten doen."

Een werknemer pakt een kerstpakket in. Een werknemer pakt een kerstpakket in.

Het verschil tussen geven en krijgen

Arbeidspsycholoog Kilian Wawoe verwacht niet dat het veel verschil maakt als je je opdrachtgever iets stuurt aan het einde van het jaar. De werkgever kan laten zien dat iemand onderdeel is van een team, dat kan andersom niet, vertelt hij. 

Desondanks kan goodwill kweken bij je opdrachtgever nooit kwaad, zegt Wawoe, want de psychologie van het geven en nemen speelt mee. "Een kerstpakket is geen arbeidsvoorwaarde, het is teken van waardering en verbondenheid." Leg dus wat je geeft ook langs die meetlat.

En pak sowieso nooit iets af. "De emotie van het verliezen is twee keer sterker dan het winnen. Mensen reageren veel heftiger op iets afpakken." Zo zal lang niet elke werknemer van ABN Amro de bank het wegbezuinigen van de kerstpakketten in 2016 in dank hebben afgenomen. Maar denk dus ook twee keer na voordat je stopt met iets sturen aan je opdrachtgever.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook

Als je geen kerstpakket krijgt: 'Ik mis het wel'

Maak het persoonlijk...

Als je dan wat geeft, maak het persoonlijk, adviseert Wawoe. Dat doet concertfotograaf Jelmer de Haas, die in een Facebookoproep laat weten elk jaar zijn 'beste en trouwste klanten' een kerstpakket te geven. De inhoud verschilt per jaar, 'maar kan bijvoorbeeld een kistje wijn zijn of een kratje craftbeer. Met een persoonlijk bericht erbij natuurlijk'.

...en geef nooit geld

Geld geven is altijd een slecht idee, zegt Wawoe: "Als je niet begrijpt wat ik bedoel, geef je moeder dan een bos bloemen en je schoonmoeder een tientje." Geheid ruzie, volgens Wawoe, want een bedrag wordt niet gewaardeerd, dat gaan mensen altijd vergelijken.

Dat sommige opdrachtgevers het soms ook persoonlijk aanpakken merkte Anika van de Wijngaard, zzp'er in de culturele sector. Met de feestdagen krijgt ze meestal een fles wijn of champagne, maar dit jaar werd ze aangenaam verrast met een uitgebreide kerstlunch. "In zo’n drukke periode vind ik het veel waard om terug te blikken op het afgelopen jaar."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook

Spreading the love: de psychologie van het kerstpakket

Size does matter

Intelligence Group bracht ook in kaart dat 53 procent van de zzp'ers nog altijd wel graag kerstpakketten ontvangt. Maar 39 procent van de zzp'ers krijgt ook daadwerkelijk van hun opdrachtgever een kerstpakket. Met name de jonge zzp'er tot 30 jaar (71 procent) waardeert een kerstpakket. Uit eerder onderzoek van Intelligence Group bleek dat 82 procent van de mensen in loondienst een kerstpakket krijgt.

Er is ook gevraagd of zelfstandigen een presentje zouden mogen krijgen. Tweederde van de ondervraagde werkenden vindt dat zzp'ers hetzelfde behandeld moeten worden als vaste werknemers. Van de ondervraagden geeft 18 procent aan dat een cadeau goed is, als het maar niet groter is dan dat van een vaste medewerker. 17 procent vindt dat zzp'ers niks moeten krijgen.

Of je geeft jezelf een eindejaarscadeau

Of je geeft aan het eind van het jaar een cadeau aan jezelf. Sydney Brouwer, auteur van boeken over klantgerichtheid, tipt: "Gewoon het hele jaar door een klein percentage van je omzet opzij zetten op een aparte rekening. Dat zorgt dat je aan het eind van het jaar een heel leuk kerstpakket hebt van en voor jezelf."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van