Welkom bij RTL Nieuws! Hier vind je voortaan al jouw RTL Z nieuws, actuele beurskoersen, nieuwsuitzendingen en meer.

Heb je nog vragen? Check onze FAQ.

×
Carrière

Veel Nederlanders leven als reisblogger: 'Het is geen vakantie'

27 juni 2019 19:00 Aangepast: 01 juli 2019 17:42
Liesbeth Rasker van Bag to reality aan het werk tijdens één van haar reizen. Beeld © Bag to reality

De buitenlandse reissector verbaast zich over het grote aantal reisbloggers dat we in Nederland hebben. Aanzienlijk meer dan onze buurlanden. Hoe kan dat? En valt er met het schrijven en Instagrammen over reizen ook wat te verdienen?

Nederlanders zijn een reislustig volk dat je overal ter wereld tegenkomt. Een deel van die reizigers probeert van het reizen hun beroep te maken door een reisblog of -platform op te zetten. Dat merken buitenlandse toerismebureaus die vanuit Nederland het ene na het andere verzoek tot samenwerking krijgen.

Bij Baltus Communications, een pr- en communicatiebureau gericht op de reiswereld, spreken ze van 'een tsunami aan reisbloggers'. Agnes van Duffelen, mede-eigenaar van het bureau, krijgt het regelmatig te horen van de bestemmingen die zij vertegenwoordigen: "Het aantal aanvragen dat een verkeersbureau vanuit Nederland ontvangt, ligt veel hoger dan bijvoorbeeld uit Duitsland of Engeland. Wij worden weleens verbaasd opgebeld."

Weinig risico om de stap te wagen

Loes Kraaijo, PR manager bij Germany Travel, het Duitse verkeersbureau, heeft wel een vermoeden hoe dat kan. "Nederlanders zijn kampioen in deeltijdwerken." 

En wie drie of vier dagen werkt, heeft naast zijn of haar baan vaker tijd over om iets anders op te zetten. "Als een blog dan een succes blijkt, kan het verder uitgebouwd worden en zo niet dan hebben ze hun baan nog. Het is dus geen groot risico om die stap te wagen."

Geen vetpot

Ook Elke Salverda van het reisplatform Wander-Lust is in 2014 op die manier begonnen. "In het begin was het nog maar afwachten of het een succes ging worden. Ik had een spaarpotje en kon daardoor veel tijd investeren in de website. Na een half jaar kon ik mijn baan opzeggen."

Salverda kan nu rondkomen van Wander-Lust, dat zo'n 40.000 unieke bezoekers per maand heeft en 30.000 volgers op Instagram, maar benadrukt dat het geen vetpot is. "Ik verdiende meer toen ik in dienst was." 

'Super leuk, maar geen vakantie'

Toch bevindt Salverda zich inmiddels in de luxepositie dat ze de reizen waar ze voor uitgenodigd wordt, kan selecteren: "Ik ga zo min mogelijk nog op onbetaalde persreizen, alleen als het echt een bijzondere bestemming is. Ik heb een dagprijs, want een persreis kost mij tijd en als ik daar ben kan ik niet werken of andere samenwerkingen aangaan."

Een lui leventje is het niet, benadrukt ze. "Persreizen zijn heel intensief. Je staat altijd vroeg op en je hele dag is gevuld met nieuwe indrukken en informatie. Het is prachtig en super leuk om te doen, maar het is geen vakantie."

Elke Salverda op een van haar reizen Elke Salverda op een van haar reizen

'Hele dag hard werken'

Dat schrijven over reizen hard werken is, bevestigt ook Liesbeth Rasker, die de site Bag to Reality heeft opgezet en 45.000 volgers op Instagram heeft. "Wie denkt dat reisbloggers of Instagrammers een luizenleventje leiden, moet maar eens met ze op reis. Het is de hele dag werken. En ze zijn de hele tijd via het frame van Instagram aan het kijken of iets wel een mooi beeld is om te delen."

Dat is harder werken dan het lijkt van de buitenkant. "Het zijn beeldmakers en mensen onderschatten hoeveel werk dat is. Je bent constant op zoek, moet je beelden bewerken en regelmatig uploaden."

Engagement met je volgers

Ook belangrijk: het contact met je volgers, je moet engagement creëren als blogger. Zonder engagement namelijk geen succes, want dat is waar de pr-bureaus tegenwoordig naar kijken. Salverda: "Het social landschap is heel erg veranderd. Het is niet meer zo belangrijk hoeveel volgers je hebt, want tegenwoordig kun je alles kopen. Ik ken Instagram-accounts met meer dan 300.000 volgers, maar dat zijn vooral robots. Dus wordt er vooral gekeken naar je bereik en het aantal weergaven van je video's. Daarnaast is het altijd waardevol als je samenwerkt met een partij die goed bij je past."

Bij Baltus Communications kijken ze ook verder als ze reisbloggers uitnodigen voor een persreis. Van Duffelen: "Een bepaald bereik moet een blog wel hebben, maar het is niet zaligmakend. Wij lezen een blog heel zorgvuldig, kijken wat de tone of voice is en of dat aansluit bij het soort reizigers waar een bestemming naar op zoek is. Iemand kan heel erg geschikt zijn voor een culturele persreis naar Duitsland, maar dan weer niet voor een actieve persreis naar Slovenië."

Klussen erbij

Rasker, die als freelance auteur ook voor bladen schrijft, krijgt vaak het verzoek of ze naast haar online bijdragen ook nog een artikel in print ergens kwijt kan. "Ik merk dat sommige verkeersbureaus daar nog wat ouderwets over denken. Tijdschriften met minder bereik dan ik heb op Instagram worden toch makkelijker uitgenodigd. Het verandert zo snel, dat accountmanagers die al tig jaar hetzelfde doen het ook allemaal niet bij kunnen benen en het liefst voor het vertrouwde kiezen."

Haar inkomsten haalt Rasker dan ook zeker niet alleen uit haar website. "Daar kan ik niet van leven, maar ik doe er van alles bij." Schrijven voor tijdschriften, een column voor Lonely Planet, optredens op televisie - Rasker schuift wel eens aan bij het programma RTL Boulevard - en haar tweede boek is net uit. "Dat allemaal bij elkaar is net genoeg."

Reclame maken voor een merk

Persreizen ziet Rasker als de krenten in de pap. "Ik krijg daar niet voor betaald, tenzij er een commerciële partij aan hangt. Maar dan gaat het niet om de bestemming, maar om een product. Dus bijvoorbeeld als je voor de lancering van een nieuw parfum uitgenodigd wordt om drie dagen naar Milaan te gaan. Dan word ik gevraagd om reclame voor ze te maken en daar wil ik dan ook voor betaald krijgen."

Gesponsorde posts

Ze zou makkelijk meer kunnen verdienen als ze het aantal gesponsorde posts op haar Instagrampagina zou opschroeven, maar dat ziet Rasker niet zitten. "Ik wil me vrij blijven voelen en niet in een keurslijf geduwd worden, waarbij je weken van tevoren al een post moet maken en laten goedkeuren voor je hem dan plaatst." 

Dat voelt te gemaakt, vindt ze. "Bij mijn account werkt dat niet goed, omdat alles wat je ziet echte momenten zijn. Ja, de foto's zijn wel bewerkt en mooier gemaakt, maar de situaties zijn wel echt gebeurd."

Ook Salverda houdt goed de balans in de gaten. "Onze volgers snappen heel goed wanneer iets een verkoopdingetje is. Dus we doen het alleen als iets echt bij ons past en we het leuk vinden. Als het om een product gaat dat we toch al gebruiken en waar we ook echt enthousiast over zijn."

Kun je nu nog beginnen?

Rijk wordt je er dus niet van en de snoepreisjes zijn gewoon hard werken. Mocht je dat nou geen probleem vinden en alsnog je eigen reisblog willen starten, heeft dat nog wel zin of heb je de boot allang gemist?

Van Duffelen merkt dat niet alle blogs het eeuwige leven hebben en dat er een verloop in zit. "We zien dat sommigen het na een paar jaar weer zat zijn. Dan krijgen ze een andere baan waardoor ze geen tijd meer hebben voor het reisblog. Of ze krijgen een kind, waardoor de interesses flink veranderen. Geen avontuurlijke reizen meer, maar dan richten ze zich op gezinsvakanties."

Een blog beginnen kan altijd, vindt ook Rasker. "Koop een domein en schrijf een goed verhaal. En doe iets origineels. Je wilt niet de honderdste meid zijn die in een leuk outfitje op de gracht staat te poseren met de hashtag #summerishere."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore