Maak je geen zorgen: ook als het buiten 30 graden is kun je gewoon je auto voltanken. Het 'nieuwtje' dat dit gevaarlijk is komt iedere hittegolf terug, maar volgens Bovag en ANWB is het bangmakerij.
"Bij temperaturen van 30 graden of meer is het gevaarlijk om je brandstoftank vol te gooien, want benzine en diesel zetten namelijk uit door hitte." Daarvoor waarschuwt de Duitse Automobilclub Kraftfahrer-Schutz (KS) vandaag in onder andere het Algemeen Dagblad. Maar dat is onzin, zeggen zowel ANWB als de Bovag.
"Wij vertegenwoordigen honderden tankstationhouders in Nederland en die hebben dit nog nooit meegemaakt", zegt Tom Huyskens van branchevereniging Bovag. "Het is een fabel en bangmakerij."
Temperatuurverschil
Hij legt uit dat het in principe klopt dat brandstof uitzet als het warmer wordt. Volgens de Duitse autoclub wordt brandstof opgeslagen bij 5 tot 10 graden en als het dan buiten 30 graden is, warmt de brandstof snel op. Bij een temperatuurverschil van 20 graden zet de benzine of diesel met 2 procent uit. Als je een tank van 50 liter hebt, komt dat overeen met een liter extra volume.
Daar hoef je niet bang voor te zijn in Nederland, stelt de Bovag-woordvoerder. "Ten eerste is de opslagtemperatuur in Nederland hoger", zegt hij. "In Nederland is wettelijk vastgelegd dat benzine en diesel bij de pomp worden opgeslagen bij 15 graden. Dit om te voorkomen dat de vloeistof te veel krimpt of uitzet."
6 liter marge in je tank
"Ik ga dit weetje echt naar het rijk der fabelen verwijzen", zegt ook Ad Vonk van de ANWB. "Ten eerste omdat het moment dat je tankpistool afslaat, de installatie nog 6 liter ruimte heeft voor uitzetting. Dan kan er vaak nog wel wat bij, maar dat is misschien een litertje. Je moet echt heel raar doen als je 'm helemaal tot het randje vol wilt krijgen."
Verbruikt voor het is opgewarmd
Bovendien duurt het wel even voordat de vloeistof is opgewarmd naar 30 graden. Huyskens: "Voordat de vloeistof net zo warm is als de buitentemperatuur, ben je kilometers verder en heb je brandstof verbruikt." Je benzinetank is bovendien geïsoleerd, benadrukt hij.
Tot slot: in het fabelbericht waarschuwt de Duitse autobond nog dat er brand kan uitbreken als je tank overloopt en er benzine of diesel op je uitlaatsysteem terecht komt. "In moderne auto's kan dat eigenlijk niet", reageert Huyskens. "Tenzij je een scheur van hier tot Tokio hebt. Maar dan heb je een veel groter probleem."