Carrière

FNV opent aanval op schoonmaakapp Helpling

17 oktober 2018 13:38 Aangepast: 16 juli 2019 14:33
Archieffoto. Beeld © iStock

Vakbond FNV gaat de strijd aan met schoonmaakapp Helpling. Mede namens een lid start de bond een rechtszaak tegen het bedrijf. Via Helpling kunnen mensen een schoonmaker inhuren maar door de constructie die het bedrijf daarvoor gebruikt wordt volgens de FNV de cao voor schoonmakers geschonden.

Schoonmakers kunnen via Helpling een profiel aanmaken waarop ze hun beschikbaarheid en uurtarief kunnen aangeven. Ook particulieren kunnen een zoekopdracht op het 'digitale prikbord' plaatsen. Als het contact eenmaal gelegd is blijft Helpling betrokken en verdienen. 

Als er een match is tussen schoonmaker en opdrachtgever blijft het contact via Helpling lopen. Ook moeten ze 23 procent van hun uurloon aan Helpling afdragen.

'Neem schoonmakers in loondienst'

De vakbond vindt dat Helpling een normale werkgever is die zijn schoonmakers in loondienst moet nemen. "Helpling ontduikt de cao Schoonmaak en werkt via schijnconstructies. Hiervoor eisen wij een schadevergoeding", aldus FNV-bestuurder Zakaria Boufangacha. Schoonmaakster Antoinette Verhoef fungeert als boegbeeld. 

Miniatuurvoorbeeld
Kleine lettertjes

Schoonmaker inhuren? Hier moet je op letten

Bijverdienste, of volledig inkomen?

De meeste schoonmakers werken bij mensen thuis volgens de Regeling dienstverlening aan huis. Die schrijft voor wat je rechten en plichten zijn als je als particulier bij mensen klusjes doet, zonder dat je als zelfstandig ondernemer bent ingeschreven.

Een van de voorwaarden is dat je niet meer dan drie dagen per week bij een adres schoonmaakt, anders is er sprake van een verkapt dienstverband. Maar is dat ook zo als je meer dan drie dagen per week schoonmaakt via Helpling? Dat is de principiële vraag die de rechter moet beantwoorden, vindt de FNV. 

"Het beeld wordt geschetst dat het een leuke hippe baan is voor erbij, maar ook iemand met een laag inkomen heeft recht op bescherming via het arbeidsrecht", zegt Boufangacha. 

'Businessmodel verkeerd begrepen' 

Helpling is zich ondertussen van geen kwaad bewust en zegt dat het netjes de regels naleeft. Het bedrijf zegt dat de schoonmaakapp alleen een tussenpersoon is die bemiddelt tussen consumenten en schoonmakers.

"Wij zijn een techbedrijf. Ons doel is een online marktplaats te zijn waarop huishoudens en huishoudelijke hulpen elkaar makkelijk kunnen vinden", zegt Karen van der Kruit van Helpling tegen RTL Z.  

Volgens haar werkt het leeuwendeel van de 1500 schoonmakers in het bestand minder dan 20 uur per week. "Dit wordt gebruikt om bij te verdienen, niet voor een volledig inkomen."  

Helpling noemt het 'heel jammer' dat Helpling verkeerd begrepen wordt door FNV. "Ze snappen ons hele businessmodel niet", zegt Van der Kruit. 

Deliveroo

Het is niet de eerste keer dat FNV zijn pijlen richt op de platformeconomie. De vakbond roept ook Deliveroo voor het hekje omdat de app waarbij je eten bij restaurants kunt bestellen zijn fietskoeriers niet goed zou behandelen.

Deze zomer oordeelde de rechter in een ander proces dat de maaltijddienst zijn koeriers niet in dienst hoefde te nemen. Bij die zaak was FNV niet betrokken.

Miniatuurvoorbeeld
Platformeconomie

FNV sleept Deliveroo voor rechter: 'Uitknijpbaantjes zijn zwaar fout'

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van