Personal finance

Airmiles over datum? 5 vragen over Neerlands oudste spaarprogramma

17 september 2018 17:56 Aangepast: 17 september 2018 20:31
Tot 2008 bestonden er vier fysieke airmileswinkels, zoals deze in Amstelveen. Beeld © ANP

Vlak voor de deadline van 1 november liggen er nog miljarden ongebruikte oude airmiles te verstoffen. Vanaf die dag zijn ze niet meer geldig. Hoeveel zijn die spaarpunten eigenlijk waard en wat kun je ermee? We vragen het aan Jacques Hoendervangers, directeur van het grootste en oudste spaarprogramma van Nederland.

1. Allereerst voor de wat jongere lezers onder ons: wat zijn dat eigenlijk, die airmiles?

In ons land kun je sinds 1994 airmiles sparen, maar het concept bestaat al langer. Het idee van een loyaliteitsprogramma kwam eind jaren '80 uit de koker van de Brit Keith Mills. De later geridderde marketinggoeroe kreeg het idee toen hij in opdracht van Shell en vliegmaatschappij Bcal (in 1988 opgeslokt door British Airways) iets moest verzinnen om klanten te binden zonder het imago van het merk tekort te doen.

Hij richtte een jaar later het bedrijf  Air Miles International Group op (tegenwoordig Loyalty Management Group) en rolde het concept internationaal uit naar onder meer Canada, de Verenigde Staten, Saoedi-Arabië en dus Nederland. 

In ons land hadden naast Shell ook KLM, ABN Amro, Albert Heijn en V&D wel interesse. Samen startten de bedrijven een landelijke campagne in het najaar van 1994. Nog voor het einde van het jaar spaarden miljoenen Nederlanders mee.

Miniatuurvoorbeeld
Lees meer

Miljarden airmiles moeten voor 1 november opgemaakt worden

2. Hoeveel mensen doe er nu mee?

Volgens Hoendervangers sparen er op dit moment 3,7 miljoen mensen actief mee aan het programma. Hij schat in dat daarmee ongeveer 75 procent van alle Nederlandse huishoudens worden bereikt.

Dat aantal is al jaren redelijk stabiel en om nieuwe aanwas te stimuleren werd begin vorig jaar de aloude blauwe spaarkaart vervangen door een mobiele app. Dat was nodig ook volgens de directeur. "De mensen hadden geen zin meer in zo'n pas op zak".

De plekken waar je nu nog kunt sparen zijn Albert Heijn, Shell, Praxis, Essent, Mastercard en Etos. Hoewel er al jaren geen vliegmaatschappij meer bij zit, bleef de naam 'airmiles' behouden. "Een nieuwe naam is besproken. Maar de naamsbekendheid was zo sterk dat we dat zwaarder hebben laten wegen", aldus Hoendervangers.

3. Maar nu geldt er dus ineens een vervaldatum?

Nou, dat had je kunnen weten. Al in oktober 2013 werd aangekondigd dat gespaarde airmiles een maximale geldigheid van vijf jaar kregen. En sinds november vorig jaar worden spaarders actief geïnformeerd over de naderende deadline. 

Hoendervangers: "Nederlanders houden van sparen, maar het is wel de bedoeling om er iets mee te doen. We willen mensen een beetje wakkerschudden." Dat was overigens nodig ook: vorig jaar bleek dat er 5,2 miljard ongebruikte airmiles waren onder 1,2 miljoen spaarders. Nu een maand later zijn dat er nog 2,9 miljard onder 700.000 spaarders.

4. Dat klinkt heel veel. Maar wat zijn airmiles eigenlijk waard?

Allereerst is het goed om te weten dat een airmile niet overal evenveel waard is. Grofweg zijn er drie categorieën waarin de waarde van een airmile varieert van 0,5 tot 2 eurocent. Dat betekent dat er dus nog 14,5 tot 58 miljoen euro aan airmiles niet ingewisseld zijn.

Je airmile is het minste waard als je kiest voor kassakorting (0,5 eurocent). Een airmile is 1 eurocent waard als je deze inwisselt bij 'standaard' spaaracties van bijvoorbeeld Albert Heijn of een dagje uit naar een pretpark. En je airmile is 2 eurocent waard voor tijdelijke acties, zoals specifieke aanbiedingen van Landal Greenparks.

Want naast de bedrijven waar je ze kunt sparen, zijn er nog veel meer plekken waar je ze kunt inwisselen: van de Efteling en Duinrell tot Gall & Gall en jawel: KLM. De enige airline die nog verbonden is aan de airmiles heeft tegenwoordig een eigen spaarsysteem, waarbij het draait om hoeveel geld je uitgeeft.

5. Waarom doen al die bedrijven eigenlijk nog mee?

Loyaliteitsprogramma's en klantenpassen zijn er tegenwoordig in alle soorten en maten. Het voordeel van het airmiles-systeem is het verzamelen van klantendata over meerdere bedrijven, legt Hoendervangers uit. "Het voordeel is dat je klanten wat teruggeeft en tegelijkertijd informatie krijgt", zegt hij. 

Daarbij is het volgens de directeur niet zo dat alle data op een hoop gegooid wordt. "Bedrijven kunnen alleen selecties krijgen. Zo kunnen ze bijvoorbeeld iedereen die twee weken niet bij Albert Heijn is geweest een e-mail sturen. Maar bijvoorbeeld een top dertig van klanten die het vaakst bij Shell komen, krijgen ze niet. Wij als organisatie bewaken dat."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van