Een welkomstcadeau is een leuk aardigheidje van je nieuwe energieleverancier. Consumenten moeten wel goed opletten of ze uiteindelijk niet zelf betalen voor dat presentje, de kans is groot dat dit gebeurt.
Daarvoor waarschuwt consumentenorganisatie Vastelastenbond, dat verschillende contracten van Nuon, Essent en Budget Energie vergeleek. De bond brengt de resultaten van die kleine steekproef vandaag naar buiten.
'Kwalijke zaak'
"Energieleveranciers verdisconteren de kosten van cadeaus in de onderliggende energietarieven. Consumenten betalen de gratis cadeaus dus dubbel en dwars terug. Dat is een kwalijke zaak", zegt Dirk-Jan Wolfert, oprichter van de Vastelastenbond, in een verklaring.
Afgelopen maand keek de consumentenclub naar de kleine lettertjes van eenjarige en driejarige contracten van leveranciers. Bij Budget Energie was er overigens een samenwerkingsverband met de Vastelastenbond.
In de winkel goedkoper
Bij Nuon en Essent kregen nieuwe klanten een Samsung Galaxy Tab A 10.1. Volgens het onderzoek van de Vastelastenbond betalen klanten enkele honderden euro's meer dan bij andere leveranciers zonder welkomstcadeau. Wolfert: "Als je zo'n tablet in de winkel koopt ben je veel goedkoper uit."
In 2014 en 2015 deed de Vastelastenbond ook al eens onderzoek naar dure cadeautjes en trok toen een zelfde conclusie. "Het vlees is blijkbaar te zwak om deze verleiding te weerstaan", zegt Wolfert.