Ga naar de inhoud
Carrière

Hoe de baas van Saatchi en Saatchi slachtoffer werd van media

Kevin Roberts (rechts) met twee topmannen van het moederbedrijf Beeld © ANP

De topman van reclamebureau Saatchi en Saatchi, Kevin Roberts vertrekt. Hij lag sinds afgelopen weekend onder vuur na een interview waarin hij volgens klanten en media vrouwonvriendelijke uitspraken deed. Wat ontschuldige quotes leken, ontplofte in een grote rel.

Roberts werd eerder al wegens de uitspraken met betaald verlof gestuurd, maar laat nu weten definitief te vertrekken op 1 september. Hij zou in mei 2017 overigens sowieso al stoppen bij het bedrijf. Zijn leidinggevenden wisten niet hoe snel ze hun handen van de topman af moesten trekken, nadat quotes uit een interview in Business Insider een eigen leven gingen leiden op twitter en in andere media.

In de reclamewereld wordt slechts 11,5 procent van alle leidinggevende creatieve functies door vrouwen bezet. In het interview sprak hij op een laconieke toon over de discussie of er wel genoeg topvrouwen in zijn branche zijn. Daar was hij het niet mee eens: "niet in mijn ogen", zei hij daarover. Zo'n 65 procent van de leidinggevenden bij Saatchi en Saatchi is vrouw.

Vermoedelijk hielp één uitspraak in het bijzonder niet mee. Hij noemde Cindy Gallop, een voorvechter van vrouwenrechten, (vrij vertaald) een 'aansteller'. En die werd daar niet bepaald vrolijk van en begon fanatiek quotes te twitteren. Overigens heeft ze zelf in haar twitterprofiel staan dat ze 'ervan houdt om sh*t op te blazen'. Niet verbazingwekkend dat er daarna een twitterstorm losbrak.

'Het fucking debat is voorbij'

Al snel begonnen zijn uitspraken een eigen leven te leiden. Zo vielen veel mensen over een (redelijk vage) quote, na de opmerking dat er veel rechtszaken tegen de reclamewereld worden aangespannen wegens genderdiscriminatie in de branche. "Het fucking debat is voorbij", zou hij gezegd hebben. Daarbij werd de context voor het gemak even weggelaten.

En die is best belangrijk. Hij zei letterlijk: "Edward de Bono (arts, psycholoog en auteur) vertelde me ooit dat het nutteloos is om briljant te zijn in de verkeerde dingen - het fucking debat is voorbij. Dit is een diverse wereld waarin we integratie, samenwerking, connectiviteit en creativiteit nodig hebben, zoals we dat nog nooit eerder hadden... Dat zal worden weerspiegeld in ons bedrijf."

'Ze willen geen managementfunctie'

Een andere uitspraak waar veel commentaar op was, luidde: "We hebben een heleboel talentvolle, creatieve vrouwen in dienst. Maar ze komen tot een bepaald punt in hun carrière. Na 10 jaar ervaring, als we klaar zijn om ze creatief directeur te maken, falen we denk ik twee van de drie keer omdat de betrokken uitvoerende zegt: 'Ik wil geen managementpositie, ik wil mijn werk blijven doen'", zegt hij. "Vrouwen zijn niet ambitieus", maakte twitteraars daarvan.

Roberts zegt ook dat vrouwen vooral de intrinsieke ambitie hebben om gelukkig te zijn, niet om op te klimmen. Hij omschreef dit als 'geen verticale-ambitie'. Eén krant kopte daarmee, waarmee het impliceerde dat de topman denkt dat vrouwen zich liggend omhoog zouden 'werken'.