Ga naar de inhoud
Carrière

Oudere chauffeur liever achter het stuur dan achter de geraniums

Achter de geraniums? Achter het stuur! Beeld © Getty

"Als de jonkies niet over de brug komen, dan moeten de oudjes het maar oplossen." Voor chauffeur Ed Zegers (71) is het helder hoe het tekort aan chauffeurs kan worden opgelost. Gepensioneerden, zoals hijzelf, moeten weer achter het stuur kruipen.

Ons land kampt met een groot tekort aan chauffeurs. De situatie is zelfs zo nijpend dat de bedrijfsvoering van sommige transportbedrijven in gevaar komt, zegt het UWV, dat de arbeidsmarkt voor chauffeurs onderzocht. Eind vorig jaar waren er 7.000 fulltime chauffeurs nodig.

Lees ook: Chauffeurstekort leidt tot benzineschaarste

Kunnen gepensioneerden een oplossing zijn? De bereidheid is er in elk geval. Nederland telt zo'n 90.000 gepensioneerde vrachtwagenchauffeurs. Van die groep is een fors deel nog aan het werk, vaak parttime: zo'n 22.000. Van de bestuurders die wel helemaal gestopt zijn met werken zouden bijna 33.000 gepensioneerden best een rentree willen maken, becijferde het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat eerder dit jaar. Maar wel met een beetje hulp. 

Miniatuurvoorbeeld

'Dit ga ik niet volhouden' 

Ed Zegers ging zes jaar geleden met pensioen. Na een paar dagen wist hij al dat dat niets voor hem was. "Ik was met mijn vrouw aan het winkelen en dacht: dit ga ik niet volhouden", zegt hij tegen RTL Nieuws. Hij meldde zich aan bij vervoerder Nouwens, uit Breda. Daar was hij meer dan welkom. En niet om alleen de gaten in het rooster te vullen, hij rijdt inmiddels weer door heel Europa. 

Miniatuurvoorbeeld

Destijds was dat nog best bijzonder, zo'n pensionado op de vrachtwagen. Maar nu haalt Nouwens geregeld een gepensioneerde chauffeur terug naar het werkende leven. 

Bemiddelen tussen chauffeurs en bedrijven

Klaas de Waardt nam een half jaar geleden het initiatief tot De Oplossing BV, een bedrijf dat bemiddelt tussen gepensioneerde chauffeurs en transportbedrijven met een personeelstekort.

De Waardt (64) is bekend in de industrie als voorzitter van de VERN, de branchevereniging van kleinere vervoerders. Gepensioneerde chauffeurs zijn wat hem betreft een goede oplossing voor het tekort.

Extra zakcentje welkom

Ze zijn goed in hun werk, hebben veertig, vijftig jaar aan ervaring en 'heb jij ooit iemand van 68 op zijn telefoon zien kijken achter het stuur'? Bovendien verdienen de chauffeurs een extra zakcentje, dat zeer welkom is boven hun 'karige pensioen'. Chauffeurs werken bijvoorbeeld twee dagen in de week. 

"De Oplossing is een soort uitzendbureau met extra's", zegt De Waardt tegen RTL Nieuws. Het bedrijf bemiddelt niet alleen tussen werkgever en werknemer, maar helpt ook bij de randzaken: belasting, medische keuring en veiligheid. 

Verplichte nascholing

Maar dan moet de overheid wel meewerken. Europese regelgeving dreigt een streep te zetten door het rijbewijs van oudere vrachtwagenbestuurders. Vrachtwagenchauffeurs moeten in bezit zijn van het zogenoemde 'code 95'-rijbewijs. Bestuurders die voor 1 juli 1955 geboren zijn konden dit tot 2015 op hun rijbewijs laten bijschrijven, zonder nascholing te volgen.

Dat mag niet meer van Europa. Het gevolg is dat 11.000 oudere vrachtwagenchauffeurs of terug de schoolbanken in moeten, of hun rijbevoegdheid verliezen, liet verantwoordelijk minister Cora van Nieuwenhuizen de Tweede Kamer onlangs weten. In dat eerste hebben de chauffeurs weinig zin, blijkt uit een rapport van het ministerie. 

Niet meer, maar minder 

Een groot probleem, volgens Klaas de Waardt. In plaats van meer oudere chauffeurs terug op de werkvloer, dreigen zij juist te moeten stoppen. "Dan staat Nederland dus stil", waarschuwt hij. 

Bron: RTL Z / Olivia Manders / Sam Trompert
Dit is een artikel van