Vliegmaatschappij Ryanair cancelde afgelopen vrijdag ineens tussen de 40 en 50 vluchten per dag tot en met eind oktober. Klanten krijgen hun geld terug of een andere vlucht. Maar ze hebben in veel gevallen recht op meer.
Een luchtvaartmaatschappij kan niet zomaar vluchten schrappen. Volgens EU-regels (Verordening 261/2004) hebben reizigers recht op een schadevergoeding als een vlucht pas twee weken voor vertrek (of korter) geannuleerd wordt. Ryanair kondigde de maatregel afgelopen vrijdag aan, zaterdag werden de eerste vluchten gecanceld.
Daarbij is van belang of er sprake is van overmacht zoals natuurrampen of stakingen. En dat is niet het geval, zegt Saskia Bierling, woordvoerster van de Autoriteit Consument & Markt. Er is namelijk geen sprake van een onvoorziene omstandigheid, zoals bijvoorbeeld een vulkaanuitbarsting.
'Samenloop omstandigheden'
Ryanair schrijft in het persbericht over het schrappen van de vluchten dat het om een samenloop van omstandigheden gaat. Er waren stakingen bij luchtverkeersleiding Frankrijk, vluchten gingen niet door vanwege het slechte weer en de vliegtuigmaatschappij moet piloten en cabinepersoneel vakantie geven de komende weken.
Het bedrijf moet zijn boekhouding voor vakantieperiodes aanpassen van de Ierse luchtvaartautoriteit (IAA) en moet daarom een gedeelte van het personeel nog op vakantie sturen.
Omdat er in de maanden juli en augustus een recordaantal passagiers is vervoerd, konden veel piloten en stewardessen niet op vakantie en is er een achterstand ontstaan, schrijft de Ierse budgetmaatschappij.
'Planning niet op orde'
"Het is alsof je een bedrijf inhuurt voor een verbouwing en dat die dan ineens zegt: sorry, maar ik heb geen metselaars", geeft de ACM-woordvoerster als voorbeeld. "Voor de aannemer zal dit overmacht zijn, maar voor jou als klant niet."
Dat wordt beaamd door Marieke Hannink, jurist bij claimorganisatie EUclaim: "Het lijkt dat zij hun planning niet op orde hebben door te weinig personeel. Als jij vluchten annuleert voor over vijf weken, dan zie ik niet helemaal hoe dat overmacht is of een buitengewone omstandigheid."
Nieuwe vlucht binnen 'redelijke termijn'
Dat geldt ook voor vluchten met een andere maatschappij, legt Joyce Donat van de Consumentenbond uit. "Het is nog onduidelijk of Ryanair dat wel doet, wij horen vooral dat veel mensen geen contact krijgen", aldus de woordvoerster.
Zo'n andere vlucht moet wel binnen een 'redelijke' termijn zijn, vult Hannink aan. "Dus niet over een week of twee weken." Als Ryanair dat doet, mogen consumenten zelf een vlucht zoeken en de extra kosten kunnen zij volgens Hannink op basis van het Verdrag van Montreal, waarin is vastgelegd hoe de luchtvaart om moet gaan met bijvoorbeeld vertragingen en ongelukken, ook claimen bij Ryanair.
Tekst loopt door onder de foto.
Een vliegtuig van Ryanair op het vliegveld van Frankfurt am Main. (Foto: EPA)
Als het gelukt is om een andere vlucht te krijgen, maar je toch later op je bestemming komt, heb je bovendien recht op een schadevergoeding. Dat geldt voor vertragingen langer dan drie uur, de bedragen zijn afhankelijk van de afstand.
Tot 1500 kilometer is het bedrag 250 euro, voor vluchten tussen de 1500 en 3500 is de schadevergoeding 400 euro en gedupeerde reizigers kunnen 600 euro claimen voor afstanden boven de 3500 kilometer. Het is een goed idee om dat te doen, vinden de Consumentbond en ACM.
Claim bij je reisverzekering (als je die hebt)
Maar ook voor eventuele verdere schade kan Ryanair aansprakelijk worden gesteld. "Stel dat je twee dagen extra in je hotel zit of een auto moet huren, dan is Ryanair daar ook verantwoordelijk voor", aldus Donat.
Ze adviseert klanten om alles goed bij te houden. "Ryanair heeft geen best trackrecord bij de Consumentenbond qua uitbetalen en communicatie, dus houd vol", zegt zij.
Daarnaast tipt ze om de schade te claimen bij de reisverzekering, als klanten die hebben. "Ook bij sommige creditcards kun je dit claimen. Het is minder gedoe en je hebt er al voor betaald."
Als dat niet lukt, kunnen gedupeerden Ryanair zelf aansprakelijk stellen: "De ervaring leert dat je dan verder komt met een claimstichting, hoe treurig het ook is dat je individueel blijkbaar minder bereikt", besluit Donat.
Ryanair reageerde niet direct op een verzoek om commentaar van RTL Z.