Carrière

De Nederlander die Renault vanaf een leeg vel mocht herontwerpen

10 april 2016 10:14 Aangepast: 15 oktober 2017 11:18

Laurens van den Acker is een Nederlandse ontwerper die Renault opnieuw op de kaart moest zetten. RTL Z sprak met hem over zijn carrière, inspiratie, ontwerp en de toekomst van de autobranche.

Van den Acker is sinds 2009 de hoofdontwerper bij Renault. Vanuit die functie moet hij het automerk weer mondiaal op de kaart zetten. De nieuwe modellen als de Kadjar, de Captur en de Talisman komen uit zijn koker.

De Nederlander vertelt dat hij aangenomen is om Renault een nieuw gezicht te geven. Zijn voorganger zat 22 jaar op zijn stoel, en het merk was ingeslapen. Van den Acker vertelt dat zijn taak was om vanaf 'een leeg vel papier' opnieuw te beginnen met ontwerpen.

Portfolio onder de arm
Voordat hij werd gevraagd om bij Renault aan de slag te gaan werkte Van den Acker bij grote autobedrijven over de hele wereld. Meteen na zijn studie Industrieel Ontwerpen in Delft vertrok hij naar Turijn, 'het Detroit van Europa'.

Wat hem betreft was het eigenlijk een voordeel dat er in Nederland geen auto-industrie was op dat moment. "Dat dwingt je om je passie te volgen, en naar het buitenland te gaan." Naar eigen zeggen klopte hij met zijn portfolio onder de arm aan bij een designbureautje dat hem aannam. Vanaf dat moment ging het snel.

Thumbnail

Mazzel
Drie jaar later ging hij bij Audi aan de slag als ontwerper, nadat hij voldoende ervaring had opgedaan in Italië. Van den Acker noemt de periode bij de Duitse autofabrikant 'een magische tijd': "Als er een fase is geweest waarin ik ontzettende mazzel heb gehad, dan was het toen." De ontwerper kwam binnen net voor het moment dat Audi wereldwijd doorbrak met modellen als de TT en de A6.

Bijna alle ontwerpers uit het Audi-team van toen zijn ergens hoofdontwerper geworden, vertelt Van den Acker met trots. Hij vertrok bij Audi om met zijn oude baas te gaan werken in een designstudio in California. Daarna volgde hij zijn mentor naar Ford, om vervolgens hoofdontwerper bij Mazda te worden. In 2009 begon hij als hoofdontwerper bij zijn huidige werkgever.

Voor Van den Acker was eigenlijk alles na zijn aanstelling bij Audi een 'bonus'. "Vanaf dat moment ben ik eigenlijk altijd omhoog getrokken. Altijd gevraagd. En ik heb moeite met 'nee' zeggen", grapt hij.

Scheve gezichten
Toen hij uiteindelijk in 2009 begon bij Renault was het wel even wennen, niet in de laatste plaats voor de Fransen. Hij vertelt dat het merk op dat moment 'aan het einde van een cyclus zat', waarna het roer om moest. "Ze zaten eigenlijk een beetje met de handen in het haar. Om dan iemand te kiezen uit een team dat al 22 jaar op dezelfde manier geleid wordt, ik denk dat de directie dat niet gezond vond."

Toch verschenen er in de Franse pers in die tijd wel berichten waarin de Fransen zich afvroegen waarom er een Nederlander hoofdontwerper bij Renault was geworden, in plaats van een Fransman. Vreemd genoeg was dat Franse chauvinisme was volgens Van den Acker misschien juist wel zijn voordeel.

"Fransen zijn verzot op Frankrijk, dus die trekken niet zo gauw de wereld rond. Dus ik denk dat ik in dat opzicht een voordeel had." Daarmee verwijst hij naar zijn ervaring op drie continenten.

Sensueel, warm en voluptueus
Met die ervaring op zak is het aan de Nederlandse ontwerper om geheel nieuwe auto's tot leven te wekken vanaf de tekentafel. Wat Van den Acker betreft zijn auto’s 'misschien wel de hoogste vorm van design.' Hij ziet het dan ook als zijn belangrijkste taak om ervoor te zorgen dat mensen Renaults weer gaan kopen omdat ze de wagens mooi vinden, en niet omdat ze goedkoop zijn of alleen praktisch.

Als Van den Acker eenmaal over design begint te spreken wordt zijn taalgebruik steeds lyrischer en bloemrijker. "Renault is een menselijk merk, daarom maak ik de auto’s zo sensueel mogelijk. En het is een Frans merk: dus moeten de auto’s voluptueus zijn, warmte uitstralen."

Thumbnail

Revolutie
De ontwerper denkt wel dat er de komende jaren heel veel gaat veranderen in de autowereld, en spreekt van een 'revolutie', ook op het gebied van design. Grote bedrijven als Google en Apple mengen zich nu ook in de strijd. Mede daardoor is volgens Van den Acker de auto weer 'sexy geworden.'

"Je krijgt een revolutie als er een sociale trend is en je hebt de technische mogelijkheden om het op te lossen. Mensen willen voortduren in contact staan. Als je rijdt en je bent niet 'connected' en je komt in de file te staan dan heb je het idee dat je tijd verspilt. Mensen willen af en toe het stuur afgeven aan de auto zodat ze andere dingen kunnen doen. Dat is niet perse negatief: het maakt de auto relevanter."

Maar over de Google Car zelf is Van den Acker minder positief. Wat hem betreft moet autorijden een beleving zijn. "Google wil een auto zonder stuur, waarin je niet meer zelf rijdt. Google wil dat je googelt in de auto. Wij willen een fantastische rijbeleving. En als je niet wilt rijden, dan brengen we je naar waar je naartoe wil."

Retro-auto
De toekomst en het verleden komen bij autobouwers overigens vaak samen. Zo blies BMW een aantal jaren geleden de Mini nieuw leven in, maakte Fiat de legendarische 500 klaar voor de 21e eeuw en even was zelfs de Volkswagen Beetle niet meer weg te denken uit het straatbeeld. Opvallend is dat de Franse autobouwers nog niet met een remake zijn gekomen van een iconische auto. Maar dat zou heel misschien weleens kunnen veranderen.

"Aanvankelijk dacht ik: ik ben aangenomen om de toekomst te ontwerpen, niet het verleden. Nu we een nieuwe lijn hebben neergezet kunnen we ons wat meer permitteren. We kunnen op zoek naar de kers op de taart. We kunnen gaan zoeken naar een retro auto." Toch ziet Van den Acker wel obstakels, omdat auto's tegenwoordig over de hele wereld verkocht moeten worden. "In Brazilië zegt de Renault 5 helemaal niks, of in Azië. Er zitten dus ook haken en ogen aan."

Dromen van de toekomst
Of Van den Acker nog dromen over heeft? "Heel veel. Op autodesigngebied staan we voor een gouden eeuw. De tijd dat de auto als een dinosaurus uit het verleden werd gezien is voorbij. De auto kan weer een symbool van vooruitgang worden."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van