We zien dat je waarschijnlijk onze advertenties blokkeert. RTLNieuws.nl heeft de inkomsten uit advertenties nodig om goede, onafhankelijke verhalen te blijven maken. Ook kan het zijn dat door het gebruik van een adblocker bepaalde functies op de website niet goed werken. Maak je een uitzondering voor onze pagina's? Voor meer informatie, klik hier.
Menu Zoeken Mijn RTL Nieuws

11 september 2017 17:33

Jongeren zitten niet meer te wachten op ouderwetse kroeg

Café-eigenaren hebben het moeilijk. We duiken minder vaak de kroeg in, met het gevolg dat het aantal kroegen sinds 2007 met meer dan tien procent afnam. Dat blijkt uit onderzoek van Van Spronsen en partners. Om te overleven moeten kasteleins hun aanbod moderniseren of verbreden.

Het gaat niet slecht met de horeca in ons land. De omzetten groeien, het aantal etablissementen groeit. Behalve bij de cafés. De grootste klappen vielen in Enschede, Venlo en Roermond. Overigens staan die laatste twee steden, gekeken naar het aantal inwoners, in de top vijf van steden met de meeste cafés van Nederland.


De onderzoekers verwachten dat het aantal cafés blijft dalen, al vlakt die daling wel af.

Van bruin café naar festival

In de grote steden en de Randstad is het verloop in de horeca relatief groot. De kleinschalige dorpscafés en bruine kroegen maken plaats voor grand cafés, waar bijvoorbeeld de hele dag door gegeten kan worden.

"Jeugd wil eerder op de avond ergens naartoe gaan. Daarnaast zorgen festivals ervoor dat de jeugd ander horecagedrag vertoont. Ze kunnen hun euro maar één keer uitgeven. Dat heeft z'n weerslag op de nachthoreca", legt onderzoeker Guido Verschoor uit.

Eigen bank is concurrent van kroeg

Koninklijke Horeca Nederland voegt daar nog aan toe dat jongeren minder behoefte hebben aan een avondje kroeg, omdat ze door sociale media al de hele dag in contact zijn met hun vrienden. Thuis appen vanaf de bank, terwijl Netflix aanstaat, is dan ook een grote concurrent van het café. Thuis, waar vrienden uiteraard altijd van harte welkom zijn, want het bier is er een stuk goedkoper.

Waar komt de jeugd dan wel de bank voor af? Voor bijvoorbeeld foodhallen, gezonde restaurants of speciaalbiercafés die er niet uitzien alsof er al decennia niets veranderd is. In de Rotterdamse upcoming stadswijk Oude Noorden maakte een bruincafé plaats voor de hippe brasserie Nieuw Noord.

Jarenlang zat er op de hoek een ouderwets café... (beeld: Google Maps)

Nu zit er een hippe brasserie:

Yuppen willen ander soort horeca

"We zagen dat er hier steeds meer starters en gezinnen gingen wonen. In deze straat zitten veel kroegen, maar er was nog niks waar je zeven dagen per week van tien tot tien kan zitten om te eten. De buurt vroeg hierom", vertelt assistent-bedrijfsleider Simone Nienhuis. Maar de oude stamgasten zijn verdwenen.

Eetcafé en kapsalon inéén

Om als kroegeigenaar bestendiger de toekomst in te gaan, adviseren de onderzoekers de zaak te verbreden. Een mix van functies aanbieden wordt ook wel blurring genoemd. Ter voorbeeld adviseren ze cafés om ook te fungeren als ophaalpunt voor PostNL, waardoor er ook mensen komen die normaal voorbijlopen.

In het Zeeuwse Ouwerkerk ligt een café waar ze het begrip blurring al een aantal jaar toepassen. In knipcafé Barbier kan niet alleen een pintje worden gedronken, maar kun je ook je haar laten knippen.


Kastelein Martijn Boonman voor zijn Knipcafé.

Uitbater Martijn Boonman verhuurt een deel van zijn café aan een kapster. Je wordt overigens niet geknipt aan de bar. De kapperszaak zit achterin het café, maar is wel rechtstreeks toegankelijk. Boonman: "Het is anno 2017 hot dat meerdere branches gecombineerd worden. Het brengt meer diversiteit naar je zaak. Je doelgroep wordt breder."

Andersom wordt er ook geëxperimenteerd met blurring. Zo zijn er al boekwinkels en kapperszaken die alcohol aanbieden aan gasten. De VVD is voorstander van deze verruiming van de drank- en horecawet.

Bekijk ook ons item: In het café van de toekomst laat je je haar knippen en je pak stomen terwijl je rustig een pilsje drinkt.

Topnieuws