Menu Zoeken Mijn RTL Nieuws

09 februari 2016 06:28

Zo profiteren winkeliers van big data

Data-analyse kan een winkelier veel waardevolle informatie opleveren. Maar de meeste consumenten zijn terughoudend met het delen van persoonlijke gegevens en zien het niet zitten om zomaar privé-informatie weg te geven. Wat kun je tegenwoordig als winkelier met de beschikbare data en hoe pas je deze het beste toe?

Per jaar gebruikt de wereld meer dan 2,8 triljoen gigabyte aan data, die vaak ongestructureerd is en uit meerdere bronnen afkomstig zijn, zoals social media, blogs en de browsergeschiedenis.

Uit die data kunnen patronen afgeleid worden. Dat kan op grote schaal, maar ook kleiner, door bijvoorbeeld kassasystemen en informatie uit klantenkaarten te analyseren. Zo kan bijvoorbeeld beter ingeschat worden wanneer iemand (online) een product wil kopen of hoe hoog de klanttevredenheid is. Bekijk deze video voor meer voorbeelden:

Minder enthousiasme om informatie te delen
Ondanks het toenemende gebruik van internet, zijn de meeste consumenten niet bepaald happig om hun persoonlijke informatie met winkeliers te delen. 57 procent zegt dat 'niet' of 'zeker niet' te willen. Bij webwinkels ligt dat percentage nog iets hoger, concludeert ABN Amro in het sectorrapport 'Big data in de Retail bezien vanuit klantperspectief'. Vrouwen zijn daarbij iets terughoudender dan mannen.

Afgelopen twee jaar is die bereidheid informatie te delen zelfs sterk gedaald. Dat heeft volgens de bank onder andere te maken met de opkomst van het tonen van advertenties op basis van interesse die wordt bepaald aan de hand van het surfgedrag. Ook manieren om steeds dezelfde advertenties te tonen terwijl iemand een totaal andere website bezoekt vallen niet in goede aarde. Sterker nog, beide manieren van het tonen van 'relevante' advertenties worden gezien als een inbreuk op de privacy. 

Wees transparant
Maar wanneer klanten een winkelier vertrouwen, kiezen ze eerder voor gemak dan privacy. Twee derde van de ondervraagden is bereid om persoonlijke informatie te delen, als retailers vertellen wat zij met hun gegevens doen. Ze verwachten daarvoor wel een tegenprestatie. "Wil je als winkelier succesvol een relatie met je klanten opbouwen op basis van hun informatie, dan spelen kortingen, aanbiedingen en acties een dominante rol", schrijft de bank in het rapport.

Overigens zijn klanten tussen 15 en 44 jaar gevoeliger voor kortingen dan anderen. Ook willen ze graag online producten kunnen bestellen in ruil voor privé-informatie. Opvallend is dat als het om woon- en doe-het-zelfwinkels gaat, consumenten graag voorlichting over nieuwe producten willen, zoals bijvoorbeeld styling. Bij mode- en sportwinkels is merkinformatie erg belangrijk.

Lokale winkeliers hebben streepje voor
Kleine zelfstandigen krijgen sneller het vertrouwen van een consument, dan een grotere retailer. Dat komt omdat zij vaker een band opbouwen met hun doelgroep. "Persoonlijk contact en een gevoel van betrouwbaarheid dat hieruit voortkomt, noemen zij als belangrijkste redenen hiervoor", schrijven de onderzoekers.

Als ze eenmaal over de streep getrokken zijn, dan vinden consumenten het prettiger om hun e-mailadres te delen, dan een social mediaprofiel: 51 procent geeft aan zijn mailadres aan winkeliers te geven, terwijl maar 5 procent zijn social mediaprofiel wil delen. Hier liggen dus mogelijkheden voor retailers om persoonlijke nieuwsbrieven te versturen, zegt ABN.

7,4 procent volgt winkels het liefst via Facebook. Apps zijn wat minder populair om in contact te blijven met klanten: slechts 5,2 procent van de ondervraagden vindt ze handig. Om WhatsApp zit 2,4 procent te springen.

Huis-aan-huisfolder favoriet
De huis-aan-huisfolder blijft favoriet, zelfs bijna 38 procent van de jongeren geeft het reclameblaadje aan als prettigste communicatiemiddel. Op nummer twee staan nieuwsbrieven met 40,8 procent. Websites staan met 30,7 procent op nummer drie. Vooral bij supermarkten en doe-het-zelfzaken waarderen ze de folder erg. In de modesector willen consumenten het liefst een nieuwsbrief of informatie via social media.

Begin klein, tipt de bank ondernemers die zelf wat meer willen doen met de verzamelde informatie. "Beslis of het loont om deze gegevens te verzamelen, afhankelijk van uw doelstellingen." Het is mogelijk om klantgegevens in Excel te importeren om zelf wat testen te doen, maar er zijn ook (gratis) analysetools, zoals Google Analytics, Twitalyzer en Klipfolio. Hou daarbij wel rekening met de regels van de Wet bescherming persoonsgegevens.

Topnieuws