We zien dat je waarschijnlijk onze advertenties blokkeert. RTLNieuws.nl heeft de inkomsten uit advertenties nodig om goede, onafhankelijke verhalen te blijven maken. Ook kan het zijn dat door het gebruik van een adblocker bepaalde functies op de website niet goed werken. Maak je een uitzondering voor onze pagina's? Voor meer informatie, klik hier.
Menu Zoeken Mijn RTL Nieuws

24 oktober 2014 14:32, in:

Woekerpolissen

Woekermeldpunt: meer dan 20.000 meldingen

Woekermeldpunt: meer dan 20.000 meldingen

Het woekermeldpunt van de Vereniging Woekerpolis.nl heeft in twee weken tijd ruim 20.000 meldingen binnengekregen. Volgens de vereniging stelt het rapport van de AFM de zaken te rooskleurig voor.

ZIE OOK: Help! Hoe kom ik van mijn woekerpolis af?

''Nog geen 5 procent van alle problemen rond woekerpolissen is opgelost. Banken en verzekeraars krijgen een gemiddeld rapportcijfer van 2,6'', aldus de Vereniging Woekerpolis.nl. De vereniging publiceert vandaag op haar website een analyse van alle meldingen met zowel algemene cijfers als individuele scores van aanbieders van woekerpolissen.

Rapportcijfer 2,6 of 0
Volgens voorzitter Ab Flipse van de vereniging betekent dat er in korte tijd zoveel meldingen zijn binnengekomen dat mensen het 'zat zijn dat banken of verzekeraars de problemen maar niet oplossen''. “Het gemiddelde rapportcijfer van 2,6 zegt alles. Dit cijfer is nog enigszins geflatteerd aangezien veel mensen eigenlijk een 0 hadden willen geven, maar die keuzemogelijkheid was er niet. Aanbieders doen nauwelijks iets om de problemen van hun klanten echt op te lossen.”

ZIE OOK: AFM: verzekeraars laks bij aanpak woekerpolissen

Volgens het rapport is er gemiddeld in 36,9 procent van de gevallen contact opgenomen met de klant. Vaak ging het alleen om het versturen van een brief. Ook heerst het beeld dat hersteladviezen van de verzekeraars van slechte kwaliteit zijn en dat afspraken niet worden nagekomen. In slechts 4,4 procent is het probleem rond de woekerpolis opgelost. De Rabobank doet het nog het minst slecht met een oplossingspercentage van 15,3. Van de grote verzekeraars hebben Achmea en de Goudse de laagste score: 1,5 procent. ''Verder blijkt dat kleine verzekeraars nog helemaal niet in actie zijn gekomen''.

ZIE OOK: Dijsselbloem: desnoods regeling waarin woekerpolissen automatisch worden gecompenseerd

Veel te hoge kosten
De woekerpolisaffaire houdt de gemoederen in de financiële wereld al jaren bezig. In 2006 kwam aan het licht dat bij veel beleggingsverzekeringen veel te hoge kosten in rekening zijn gebracht.

SchadevergClaimorganisaties proberen gedupeerden sindsdien te mobiliseren om schadevergoedingen los te krijgen bij de verzekeraars, maar er zijn veel mensen die nu nog steeds zo'n lopende woekerpolis hebben. De verzekeraars hadden met de AFM afgesproken om voor die klanten een oplossing te zoeken.