Menu Zoeken Mijn RTL Nieuws

26 november 2015 22:30

Waarom gaan we allemaal naar discount winkels?

Discount retailers breiden in record tempo uit. Primark opent over twee jaar een nieuwe flagshipstore op de Coolsingel in Rotterdam, Kruidvat opent in Frankrijk, Action lanceert zijn honderdste winkel in hetzelfde land en zet nieuwe stappen in Oostenrijk. Waarom groeien deze goedkope ketens zo hard?

Ze vullen het gat op dat de bestaande retailers lieten vallen, vertelt retaildeskundige Huib Lubbers van Retail Management Center. "Consumenten zijn niet zo sterk meer gebonden aan een merk als vroeger. Voor basisproducten, vinden ze de prijs belangrijker."

Daarnaast onderscheiden de winkels zich met het grote aanbod. "Blokker experimenteert inmiddels wel met een grotere hoeveelheid producten, maar in de 'oude' fillialen is het aanbod nog steeds klein. Action speelt daarop in", zegt hij. Ook zijn de discounters gemakkelijker te bereiken.

Gemak
"Als consumenten boodschappen gaan doen en bijvoorbeeld de auto pakken om voedsel, huishoudelijke- en andere basisproducten te kopen, dan willen ze graag dat dit gemakkelijk en snel gaat." De goedkope ketens springen daarop in door bijvoorbeeld filialen in gemakkelijk bereikbare winkelcentra te vestigen.

H&M was op dit gebied pionier en introduceerde in 1989 het discountconcept in Nederland. Daarbij was niet meer de kwaliteit, maar de prijs het belangrijkst. De keten biedt elke drie maanden een nieuwe collectie aan, waardoor het niet erg is als een kledingstuk snel verslijt. "Primark doet daar nog een schepje bovenop met een lager prijskaartje en een nog grotere doorloopsnelheid van het assortiment", zegt Lubbers.

Buitenland
De internationale uitbreiding van de discounters, vindt hij daarom niet verbazingwekkend. "In bijvoorbeeld Duitsland zie je dat deze trend al veel verder doorgevoerd is. Zo hebben zij een derde meer discount-supermarkten dan in Nederland. Het is heel normaal dat onze Oosterburen hun wekelijkse boodschappen doen bij een winkel als Lidl."

Met de toenemende populariteit, gaat ook de inrichting van de winkel veranderen. "Vroeger dachten we: een lelijke winkel zal wel goedkoop zijn. Tegenwoordig willen consumenten liever geen rommelige filialen meer zien. Lidl is zijn winkels bijvoorbeeld aan het upgraden, net als McDonalds. De nieuwste winkel van Primark ziet er ook al een stuk gezelliger uit dan de eerste vestiging in Rotterdam. Consumenten voelen zich prettiger en blijven daardoor langer hangen."

Topnieuws