We zien dat je waarschijnlijk onze advertenties blokkeert. RTLNieuws.nl heeft de inkomsten uit advertenties nodig om goede, onafhankelijke verhalen te blijven maken. Ook kan het zijn dat door het gebruik van een adblocker bepaalde functies op de website niet goed werken. Maak je een uitzondering voor onze pagina's? Voor meer informatie, klik hier.
Menu Zoeken Mijn RTL Nieuws

19 augustus 2015 07:10, in:

Sail Amsterdam 2015

Sail 2015: moeten ook containerschepen zeilen?

Sail 2015: moeten ook containerschepen zeilen?
Hella Hueck onderzoekt duurzame alternatieven voor containervaart

In de 17de eeuw was het vervoeren van foelie, peper en nootmuskaat een hachelijke onderneming voor de zeevaarders. Wie op een VOC-schip stapte, had een kans van meer dan 10 procent om nooit meer terug te keren. Duurzaam was het wel. Dat is nu wel anders: de containervracht is naar schatting verantwoordelijk voor zo'n 3 procent van onze CO2-uitstoot. Zijn er alternatieven? RTL Z onderzoekt het op Sail 2015.

Bananen uit Brazilië, je T-shirt uit Vietnam - 90 procent van al onze goederen wordt over zee vervoerd.  Zo’n 90.000 containerschepen stomen onze oceanen op en neer. Vervoer over zee is behoorlijk vervuilend en gevaarlijk voor onze gezondheid. Maar of het niet wat schoner kan, is nauwelijks onderwerp van debat. Misschien omdat de schepen bijna helemaal aan ons oog onttrokken zijn.

Vieze schepen
Volgens The Guardian worden de gezondheidsrisico’s van containervervoer zwaar onderschat. De Britse krant legde in 2009 de hand op een rapport waaruit bleek dat een groot containerschip net zoveel kanker- en astmaverwekkende stoffen (zoals zwaveloxiden) kan uitstoten als 50 miljoen auto’s samen. Jorn Langelaan van Fairtransport zegt het in zijn TedTalk nog beeldender: wie een frisse neus gaat halen in Scheveningen of Zandvoort, krijgt meer fijnstof in zijn longen dan wanneer je door het industriële Roergebied zou wandelen. 

Dat komt doordat de brandstof die schepen gebruiken geen gewone diesel is, maar zware stookolie. Dit is een zeer stroperig goedje, dat voor gebruik eerst opgewarmd moet worden om het vloeibaar te krijgen. Per liter kan er wel tot tweeduizend keer de hoeveelheid zwavel in zware stookolie zitten in vergelijking met gewone diesel.

Naast de giftige zwavel stoot de zeevracht ook behoorlijk wat CO2 uit, al lopen de schattingen uiteen. Volgens de sector zelf gaat het om ongeveer 2,7 procent van de wereldwijde uitstoot, volgens een rapport van de VN is het 4,5 procent. 

Milieuzone voor containerschepen
Het onderwerp staat voor de Europese Commissie niet hoog op de agenda. De uitstoot van de zeevaart  is geen onderdeel van de doelstellingen van Brussel om CO2 terug te dringen.

In de drukste haven van Europa worden wel stappen gezet. Sinds 1 januari heeft Rotterdam een milieuzone voor containerschepen. Het maximale zwavelgehalte in de brandstof van schepen is verlaagd van 1 procent naar 0,1 procent, anders komt je de haven niet in. “We zien daar nu al het effect van”, zegt Tie Schellekens van het Havenbedrijf Rotterdam. “We hebben recent in het westelijk deel van de Rotterdamse haven metingen gedaan en daar zien we dat er 20 procent minder uitstoot is als we dat vergelijken met 2014.” 

Kitesurfende schepen?
Kan het zeevervoer veel schoner? Het bedrijf Skysails heeft een gigantische vlieger ontwikkeld. Met het megazeil kan 10 tot 35 procent op brandstof bespaard worden. Er zijn al schepen die ermee varen, maar het is nog in de experimentele fase.

Meer wordt verwacht van LNG (Liquified Natural Gas, aardgas dat vloeibaar wordt gemaakt door het te koelen tot -162 graden Celsius). LNG is weliswaar een fossiele brandstof, maar een veel schonere brandstof dan stookolie. Shell zet vol in op LNG en ontwikkelt een speciaal schip, dat tankers kan bijvullen met vloeibaar gas.

Infrastructuur voor LNG
"Het begin is er, maar het is nog een beetje toekomstmuziek", zegt Schellekens. Zo moet er speciale infrastructuur worden aangelegd om LNG te kunnen tanken en die is in Europa nog nauwelijks beschikbaar. Brussel wil dat Europa snel gaat bouwen aan vervoer, opslag en tankmogelijkheden (bunkeren) van LNG. Daar profiteert Rotterdam van: de haven heeft 74 miljoen subsidie ontvangen er voor te zorgen dat dadelijk in Rotterdam, maar ook op weg naar Duitsland en Zweden LNG getankt kan worden.

Ook moeten er nieuwe schepen gebouwd worden die LNG kunnen tanken. Die zijn er nu nauwelijks. Volgens Schellekens is de Rotterdamse haven klaar voor de alternatieve brandstof. "We bouwen op de Maasvlakte aan een uitbreiding van onze faciliteit waar LNG kan worden opgeslagen en overgepompt naar kleinere schepen die de containers moeten bijtanken." In de Rotterdamse haven wordt dit jaar het eerste LNG-containerschip verwacht.

RTL Z vaart mee
Vandaag zeilt RTL Z tijdens Sail mee met de Ecolution, het duurzame zeilschip gebouwd door Wubbo Ockels, en duikt in de wereld van schoon zeevervoer.  Zo praten we onder andere met Jorne Langelaan van Fairtransport, een organisatie die werkt aan emissievrij vrachtvervoer.