We zien dat je waarschijnlijk onze advertenties blokkeert. RTLNieuws.nl heeft de inkomsten uit advertenties nodig om goede, onafhankelijke verhalen te blijven maken. Ook kan het zijn dat door het gebruik van een adblocker bepaalde functies op de website niet goed werken. Maak je een uitzondering voor onze pagina's? Voor meer informatie, klik hier.
Menu Zoeken Mijn RTL Nieuws

08 september 2015 09:40

'Growth hacker' moet afrekenen met onderbuikgevoel bij start-ups

Onderbuikgevoel is uit, harde online resultaten zijn de toekomst: steeds meer bedrijven gaan hun beleid bepalen met behulp van zogeheten 'growth hackers'. Airbnb, Instagram en Dropbox werden er groot mee.

Onder start-ups is growth hacking een trend, signaleert Peter van Sabben van de nieuwe opleiding Growth Tribe Academy. "Data-analisten, marketingexperts en developers testen non-stop welke experimentele nieuwe ontwikkelingen het beste scoren bij de doelgroep", zegt hij.

Hij geeft een simpel voorbeeld: "Stel dat RTL Z benieuwd is welke artikelen de doelgroep het interessantst vindt. Dan kun je naar je onderbuikgevoel luisteren. Je kunt ook het stuk schrijven en achteraf de bezoekersaantallen bekijken. Maar het zou een stuk effectiever zijn om eerst te analyseren hoeveel mensen er überhaupt interesse in hebben. Dat kun je doen door naar cijfers te kijken van artikelen die je eerder over dit onderwerp hebt geschreven. Growth hackers analyseren constant het onlinegedrag van klanten van het bedrijf, en bekijken zo welke beleidsrichting het effectiefst is."

Ster snel gerezen
Doordat de ster van growth hackers in Silicon Valley snel is gerezen, neemt de vraag naar deze beroepsgroep ook in Nederland toe. Samen met onder andere de Universiteit van Amsterdam, Catawiki en Startup Amsterdam begint de Growth Tribe Academy in november de driemaandelijkse cursus Growth Hacking, de eerste opleiding van Nederland.

"We zoeken analisten, ontwikkelaars, designers en marketeers. Onze ideale student zou natuurlijk op alle vlakken ervaring hebben, maar dat is bijna onmogelijk. Daarom vormen we teams met drie personen die na een crashcourse van een week, drie maanden lang meedraaien bij een start-up. Aan de hand van echte opdrachten kunnen zij daar zo veel mogelijk leren. Eén keer per week komen ze terug voor extra cursussen en begeleiding. Tussendoor moeten ze veel opdrachten maken en artikelen lezen. We bieden dus eigenlijk een soort superstage aan." Wie afstudeert, heeft volgens Van Sabben een grote kans op een baan. "Als er een klik is, zouden ze zelfs bij onze partners aan de slag kunnen."

Steeds meer marketingkanalen
"Er komen steeds meer marketingkanalen bij", zegt hij. "Zo is het over een aantal maanden bijvoorbeeld ook mogelijk om te adverteren via Instagram. Je moet bijna een soort duizendpoot zijn om dat allemaal te managen. Daarom zien we steeds vaker, ook bijvoorbeeld bij banken, dat bedrijven 'lean' gaan werken. Dit betekent dat de grote, logge afdelingen gepasseerd worden. Kleine teams met bijvoorbeeld iemand van de ICT-, finance- en developmentafdeling bouwen samen razendsnel een nieuw platform. In Silicon Valley doen ze dit soms binnen een week. Klanten worden via Facebook naar het nieuwe project gestuurd. Zo zie je snel of ze interesse hebben."

Deze nieuwe manier van werken is noodzakelijk om bij te blijven met alle nieuwe ontwikkelingen. Het is bijna onmogelijk om te voorspellen welk socialmediaplatform over vijf jaar populair is en welke doelgroep zich op welke momenten daartoe aangetrokken voelt. "Soms weet je dat er een probleem is, maar is de juiste oplossing niet voorhanden. Innovatie voorspellen is heel erg lastig."

Non-stop verandering
"Ik begon zelf bijvoorbeeld vijf jaar geleden met Twitter. Mijn ouders zitten er pas sinds afgelopen maand op. Online platforms, maar ook de doelgroep daarvan, veranderen constant. Het wordt voor bedrijven dus steeds belangrijker om te weten wat de nieuwe trends worden. In de toekomst kan dat zelfs echt heel erg belangrijk worden, om voor te blijven op de concurrentie. Het gaat er dan niet meer om óf, maar om hoe snel je deze informatie tot je beschikking hebt."

Daarom, zegt Van Sabben, is een growth hacker nooit klaar met testen. "Dat is een enorme uitdaging, maar heel noodzakelijk."

Topnieuws