We zien dat je waarschijnlijk onze advertenties blokkeert. RTLNieuws.nl heeft de inkomsten uit advertenties nodig om goede, onafhankelijke verhalen te blijven maken. Ook kan het zijn dat door het gebruik van een adblocker bepaalde functies op de website niet goed werken. Maak je een uitzondering voor onze pagina's? Voor meer informatie, klik hier.
Menu Zoeken Mijn RTL Nieuws

17 november 2014 10:48

Facebooken op het werk straks heel gewoon

Normaal wordt de baas niet blij als je op Facebook zit tijdens werktijd. Maar daar komt misschien verandering in. Facebook begint een sociaal netwerk voor de zakelijke markt. Facebook at Work.

Volgens de Britse zakenkrant Financial Times gaat Facebook at Work er hetzelfde uitzien als het Facebook dat we al kennen. Maar je zakelijke contacten hebben geen toegang tot foto’s, video’s en status-updates die je privé doet.

Facebook medewerkers gebruiken het al een tijdje en ook enkele andere bedrijven zouden Facebook at Work aan het testen zijn.

Groei
Facebook heeft zichzelf tot doel gesteld iedereen met elkaar te verbinden.

Maar de groei van het sociale netwerk vlakt af. Toen bleek dat steeds meer jongeren niet op Facebook zaten, kocht het internetbedrijf Instagram en werd later ook Whatsapp ingelijfd.  Zakelijke gebruikers heeft Facebook nog niet. Die gebruiken vooral Linkedin of Yammer (Microsoft).

Office
Als Facebook die markt kan aanboren zou dat een nieuwe boost kunnen geven. Volgens de Financial Times zou Facebook niet alleen een sociaal netwerk willen zijn, maar mogelijk ook een soort van Office-pakket willen aanbieden. Zo kunnen gebruikers op het netwerk tekstdocumenten aanmaken of presentaties in elkaar zetten. En daarmee valt Facebook dan ook Office van Mircosoft aan en Google Docs.

ZIE OOK: Naast wie wil ik zitten? App toont Facebook-profiel medepassagiers 

Het doel van Facebook lijkt duidelijk. Mensen zo veel mogelijk aan het sociale netwerk verbinden en ze er zo lang mogelijk op houden. Hoe langer gebruikers op Facebook zitten, hoe meer Facebook over ze leert en hoe meer advertenties ze kunnen laten zien en hoe meer Facebook aan hen verdient.

Privacy
Maar Facebook heeft in de zakelijke markt nog wel een wereld te winnen. Veel bedrijven hebben Facebook nu nog geblokkeerd, omdat werknemers anders te veel worden afgeleid van hun werk. Daarnaast probeert Facebook de laatste tijd wel de brave hendrik uit te hangen met nieuwe privacy-vriendelijke instellingen, maar veel vertrouwen is er nog niet. En Linkedin heeft zich al goed gepositioneerd als hét zakelijke netwerk. Het is voor te stellen dat gebruikers het fijn vinden om zakelijk en privé echt gescheiden te houden.

Topnieuws