Menu Zoeken Mijn RTL Nieuws

Dieselschandaal Volkswagen

Dieselschandaal Volkswagen

Autofabrikant Volkswagen roept wereldwijd 11 miljoen dieselsauto's van het concern terug om software aan te passen. De Duitse automaker is betrapt op het sjoemelen met de software om emissietesten te manipuleren. Topman Winterkorn trad af en het bedrijf hangt miljardenclaims en boetes boven het hoofd.

Autofabrikant Volkswagen roept wereldwijd 11 miljoen dieselsauto's van het concern terug om software aan te passen. De Duitse automaker is betrapt op het sjoemelen met de software om emissietesten te manipuleren. Topman Winterkorn trad af en het bedrijf hangt miljardenclaims en boetes boven het hoofd.

Lees hier meer over het dieselschandaal bij Volkswagen.

Topnieuws
meer stories
Meest gelezen : Geld & Werk
13 juni 2018 19:31, in:

Dieselschandaal Volkswagen

Volkswagen krijgt megaboete van 1 miljard voor sjoemelschandaal

Volkswagen krijgt een enorme boete van 1 miljard euro opgelegd in Duitsland. De autofabrikant heeft geschikt met het openbaar ministerie in verband met het sjoemelsoftwareschandaal.

Volkswagen erkent schuld en accepteert dat ze daarvoor straf krijgen. In het najaar van 2015 bleek dat het bedrijf jarenlang had gesjoemeld met de uitstootgegevens van miljoenen dieselauto’s.

Het concern voorzag auto’s van verboden software, waardoor ze bij laboratoriumtests veel schoner leken dan ze eigenlijk waren op de openbare weg. De boete van 1 miljard euro is de grootste die Volkswagen tot nu toe in Europa heeft gekregen.

Miljarden in de Verenigde Staten

In de Verenigde Staten heeft het Volkswagen al veel meer gekost. Daar schikten de Duitsers voor 14,7 miljard dollar met de Amerikaanse toezichthouders. Een deel van dat geld ging naar de reparatie en terugkoop van de bijna 500.000 wagens waar sjoemelsoftware in was verwerkt.

Eerder schikte Volkswagen in Amerika al met justitie voor ongeveer 4,3 miljard dollar. Vervolging werd daarmee afgekocht en een deel van het geld werd gebruikt om civiele zaken af te doen.

De kwestie is na bijna drie jaar nog niet afgelopen. Er spelen in Duitsland nog meer zaken. Het schandaal beperkt zich niet alleen tot Volkswagen, meerdere merken maakten zich schuldig aan het manipuleren van de tests. Maandag maakte Mercedes-moederbedrijf Daimler bekend 774.000 dieselwagens terug te roepen in opdracht van de Duitse overheid. 

 

14 oktober 2016 21:10, in:

Dieselschandaal Volkswagen

Volkswagen repareerde pas 1 op de 10 sjoemeldiesels

Van de ruim 176.000 dieselvoertuigen van Volkswagen met sjoemelsoftware in Nederland had begin deze maand 11 procent een update gekregen. Dat terwijl de autofabrikant heeft beloofd om voor eind 2016 alle sjoemeldiesels te repareren.

Volkswagen startte in januari met het terugroepen van Nederlandse auto's met sjoemelsoftware. Uit informatie van toezichthouder RDW blijkt dat op 6 oktober in Nederland bij 19.698 van de 176.457 dieselvoertuigen, oftewel 11,2 procent, de software-update is uitgevoerd. Dat schrijft staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur en Milieu in een brief aan de Tweede Kamer.

500 updates per dag

Op dit moment worden dagelijks ongeveer 500 updates uitgevoerd. Bij het huidige tempo is Volkswagen nog tot augustus 2017 (313 dagen) bezig om alle auto's te repareren. De belofte van de autofabrikant was om voor het einde van het jaar alle betrokken auto's te repareren. 

Bezitters van diesels van Volkswagen, Audi, Seat en Škoda konden daarvoor hun chassisnummer invoeren op de website van importeur Pon om te kijken of er in hun auto ook sjoemelsoftware is geïnstalleerd.

'Mensen aarzelen' 

Volgens Dijksma is het nog te vroeg om conclusies te trekken uit de cijfers omdat de software-updates vaak tijdens de reguliere onderhoudsbeurten worden uitgevoerd.

"Moderne dieselauto’s komen hiervoor veelal maar één keer per jaar in de garage. Naar aanleiding van berichtgeving over de mogelijke negatieve gevolgen voor de rijeigenschappen en het brandstofverbruik zullen sommige mensen wellicht nog aarzelen om de update te laten uitvoeren", aldus Dijksma.

Meer afwijkingen

Vandaag werd duidelijk dat meer dieselauto's in Nederland afwijkende emissiewaarden hebben. De helft van de door RDW onderzochte auto's stoten (veel) meer vieze stoffen uit dan ze mogen. Het gaat om diesels van bekende merken waaronder Hyundai, Volvo, Suzuki, Kia en Chevrolet.

21 september 2016 11:35, in:

Dieselschandaal Volkswagen

Investeerders eisen 8,2 miljard euro van Volkswagen

Investeerders eisen 8,2 miljard euro van Volkswagen

Nu alle claims vanwege dieselgate zijn ingediend bij de Duitse rechtbank blijkt dat investeerders gezamenlijk 8,2 miljard euro eisen van Volkswagen.

Zowel private als institutionele beleggers zeggen schade te hebben geleden door het koersverlies van de Duitse autofabrikant. Vooral het feit dat Volkswagen traag was met het naar buiten brengen van informatie na het jarenlang frauderen met emissietests van dieselauto's speelt een belangrijke rol.

De voorzitter van de raad van commissarissen en de bestuursvoorzitter van Volkswagen zouden weken vóór de officiele bekendmaking hebben afgeweten van de sjoemelsoftware die het bedrijf in de auto's gebruikte.

1400 rechtszaken

De investeerders hebben gezamenlijk 1400 rechtszaken aangespannen, meldt de rechtbank in Braunschweig. Dinsdag deed een groep Belgische beleggers dat, net als eerder de Nederlandse pensioenuitvoerder APG, de Amerikaanse vermogensbeheerder BlackRock en de Amerikaanse overheid.

In juli werd bekend dat de afwikkeling van het dieselschandaal in Amerika Volkswagen 14,7 miljard dollar gaat kosten. De Amerikaanse rechter keurde een schikking van de Duitse fabrikant en de Amerikaanse toezichthouders voorlopig goed. 

Stroppenpot

Het bedrijf zelf trof in april een voorziening van 16,2 miljard euro voor dieselgate. Nu moet blijken of die stroppenpot voldoende gevuld is voor het afhandelen van alle claims.

26 juli 2016 20:56, in:

Dieselschandaal Volkswagen

Sjoemeldiesels kost Volkswagen 14,7 miljard in de VS

Ze zijn eruit: de afwikkeling van het dieselschandaal in Amerika gaat Volkswagen zeker 14,7 miljard dollar kosten. De Amerikaanse rechter heeft een schikking van de Duitse fabrikant en de Amerikaanse toezichthouders voorlopig goedgekeurd.

Een deel van het geld gaat naar reparatie van de auto's en de terugkoop van de dieselwagens, waar de sjoemelsoftware in verwerkt is. In totaal zijn er 482.000 auto's bij het schandaal betrokken en die moeten van de Amerikaanse rechter snel van de weg gehaald worden.

Van de totale schikking is iets meer dan 10 miljard dollar daarvoor bedoeld. Nog eens 2,7 miljard dollar is een boete en de overige 2 miljard dollar moet worden geïnvesteerd in duurzamere auto's.

Ontknoping van langslepend proces

Volkswagen heeft in september toegegeven dat het op dieselauto's software heeft geïnstalleerd die emissietestapparatuur om de tuin moest leiden. Daardoor presteerden de auto's in tijdens testen schoner dan op de weg.

Europese eigenaren van Volkswagens met sjoemelsoftware hoeven trouwens niet te rekenen op een vergelijkbare tegemoetkoming, zo benadrukte topman Matthias Müller eerder. De Europese Commissie drong daar wel op aan, maar volgens Müller zijn de uitstootnormen in Europa minder streng en zou zo'n regeling hier onbetaalbaar zijn. In Europa lopen verschillende massaclaims van autobezitters tegen het bedrijf.

Meer op rtlz.nl:

20 juli 2016 13:41, in:

Dieselschandaal Volkswagen

Dieselschandaal? Volkswagen verdient nog steeds miljarden

Volkswagen maakt misschien wel een zwaar jaar door, maar het verdient nog steeds miljarden. De afgelopen zes maanden kon het een operationele winst van 7,5 miljard euro in de boeken schrijven. Dat is veel meer dan analisten hadden verwacht.

Volkswagen lijkt veel sneller uit het dal te kruipen dan verwacht. Ter vergelijking: in het eerste half jaar van 2015 - voordat sjoemelgate losbrak - boekte het bedrijf nog een operationele winst van 7 miljard euro. Wel verwachten de Duitsers dat de omzet voor heel 2016 zo'n 5 procent lager uitvalt dan vorig jaar.

Volkswagen blijft populair

Volkswagen kan die winst niet helemaal in zijn zak steken: 2,2 miljard euro gaat direct naar de Verenigde Staten om alle juridische kosten te dekken. Het bedrijf zette eerder al 16,2 miljard euro apart om voor de reparaties te betalen. De Duitsers waarschuwden hun personeel in april daarom nog dat alle problemen nog niet zijn opgelost en er gereorganiseerd moest worden.

Hoewel de verkopen in het eerste kwartaal nog tegenvielen, maakte vooral het tweede kwartaal veel goed. Dat heeft niet alleen te maken met de populariteit van Volkswagen, maar ook met een aantrekkende Europese automarkt. Uit gegevens van de RAI bleek begin deze maand ook al dat het Duitse automerk in Nederland in de eerste helft van het jaar het populairst was. Renault en Opel komen op plaats nummer twee en drie.

Hoe zat het ook alweer?

De autofabrikant raakte vorig jaar in opspraak toen bleek dat het jaren gesjoemeld had met de uitstootgegevens van miljoenen dieselwagens. Die waren voorzien van software waardoor ze in laboratoriumtests veel schoner uit de bus kwamen dan ze in het dagelijks gebruik op de weg waren. 

Meer op rtlz.nl:

22 april 2016 15:39, in:

Dieselschandaal Volkswagen

Volkswagen: voorziening dieselgate 16,2 miljard euro

Volkswagen verwacht vele miljarden meer kwijt te zijn aan de nasleep van het schandaal met de sjoemelsoftware dan een paar maanden geleden. De stroppenpot is nu gevuld met 16,2 miljard euro.

Dat blijkt uit voorlopige cijfers over het jaar 2015 die het bedrijf vandaag bekend maakte.

Tot voor kort ging Volkswagen ervan uit dat het 'slechts' 6,7 miljard euro kwijt zou zijn aan het schandaal en de gevolgen daarvan, maar eigenlijk wist iedereen dat dat bedrag nooit voldoende kon zijn. Volkswagen bracht ook naar buiten dat, als de voorzieningen voor het schandaal niet worden meegerekend, 2015 eigenlijk een bijzonder goed jaar was.

Verlies van 1,4 miljard, toch dividend
De operationele winst zou, zonder eenmalige posten, uitkomen op 12,8 miljard euro. Dat is zelfs iets meer dan in het topjaar 2014. Uiteindelijk boekte Volkswagen in 2015 een recordverlies van 1,4 miljard euro.

Er lijkt Volkswagen een hoop aan gelegen te zijn om, ondanks alle ellende, aandeelhouders toch blij te maken. Ondanks dat het bedrijf dus een historisch verlies boekte stelt het toch een dividenduitkering per aandeel voor van 11 tot 17 cent.

Deal met justitie
Het nieuws komt naar buiten op de dag nadat duidelijk werd dat Volkswagen een deal heeft gesloten met de Amerikaanse justitie en andere klagende partijen. Volkswagen roept in Amerika honderdduizenden auto's terug om die te repareren.

Amerikaanse consumenten kunnen er ook voor kiezen om hun auto terug te verkopen aan de fabrikant. Daarmee is de kous nog niet af voor Volkswagen. Want ook de Amerikaanse milieudienst EPA heeft nog een miljardenclaim liggen, ter compensatie van de milieuschade die de vervuilende wagens hebben veroorzaakt. Daarnaast lopen er ook nog talloze rechtszaken van beleggers, burgers en verkopers tegen de fabrikant.

Nog meer ellende
Volkswagen werd vandaag ook weer met een anders schandaal in verband gebracht. Duitse media meldden vanochtend dat verschillende Duitse autofabrikanten, inclusief Volkswagen, honderdduizenden auto's moeten terugroepen in verband met andere software die de uitstoot manipuleert.

06 maart 2016 10:45, in:

Dieselschandaal Volkswagen

'Bestuur Volkswagen wist al weken van sjoemelgate'

De huidige voorzitter van de raad van commissarissen en de bestuursvoorzitter van Volkswagen wisten al weken voor de officiele bekendmaking van de sjoemelsoftware die het bedrijf in de auto's gebruikte.

Ze werden daar twee weken voor de bekendmaking over ingelicht door de toenmalige bestuursvoorzitter Martin Winterkom. Dat is opvallend, want beleggers en analisten vinden dat ze destijds niet goed genoeg geïnformeerd werden.

Winterkorn vertelde het bestuur op 8 september over het gebruik van de illegale software, schrijft de Duitse krant Bild am Sonntag​ op basis van anonieme bronnen. Tien dagen later nam hij ontslag.

Andere aanwezigen
Bij deze belangrijke vergadering waren onder andere ook de toenmalige financieel directeur Hans Dieter Poetsch aanwezig en oud-CEO Matthias Mueller van Porsche. Later werden zij president-commissaris en bestuursvoorzitter.

Volkswagen is ervan overtuigd volledig volgens de wet te hebben gehandeld, laat het weten in een verklaring aan Reuters

Claims Volkswagen
Afgelopen week werd bekend dat Volkswagen zijn personeel een bonus geeft, ondanks sjoemelschandaal. De hoogte van de premie voor de 120.000 medewerkers staat nog niet vast, maar de bonus wordt met het salaris in mei uitgekeerd. In 2014 kregen alle medewerkers nog een bonus van 5900 euro per persoon.

Ondertussen ziet Volkswagen steeds meer juridische claims op de deurmat vallen. Zo hebben beleggers zich verenigd om een rechtszaak aan te spannen en willen ook eigenaren van diesels via een Nederlandse stichting de fabrikant voor het rechtbankhekje zien staan. 

03 maart 2016 09:43, in:

Dieselschandaal Volkswagen

'Volkswagen-personeel krijgt bonus ondanks sjoemelschandaal'

Het gesjoemel met uitlaatgassen kost Volkswagen miljarden. Maar het bedrijf heeft toch nog een potje gevonden om het personeel een bonus te geven.

Alle medewerkers krijgen een 'blijk van waardering' voor het draaien van extra diensten en hun loyaliteit in deze moeilijke tijden, staat te lezen in personeelsblad 'Mittbestimmen' waar het Duitse persbureau DPA over bericht.

Hoogte onbekend
De hoogte van de premie voor de 120.000 medewerkers staat nog niet vast, maar de bonus wordt met het salaris in mei uitgekeerd. In 2014 kregen alle VW-medewerkers nog een bonus van 5900 euro per persoon, in 2011 kreeg iedereen zelfs 7500 euro

De beslissing alsnog een bonus uit te keren is verrassend. Het bedrijf zette miljarden opzij om de gevolgen van het uitlaatgas-affaire het hoofd te bieden. Als gevolg daarvan trok Volkswagen-CEO Matthias Müller eind vorig jaar alle bonussen van het management in. Ook de winstdeling voor mensen op de vloer werd geschrapt.  

Onderzoek
De nasleep van het schandaal gaat Volkswagen nog veel hoofdpijn bezorgen. In de VS heeft het bedrijf een miljardenclaim aan de broek voor het overtreden van milieuregels. Daar wordt geprobeerd om te schikken met de overheid. Er zou bijvoorbeeld zijn geopperd om de fabrikant voor straf meer elektrische auto's te laten maken en een net van laadpalen aan te laten leggen. 

Ondertussen begon een commissie van het Europarlement gisteren met een officieel onderzoek naar de misstanden bij Volkswagen. De commissie zal zich vooral buigen over de vraag hoe de sjoemeldiesels door de tests heen zijn gekomen en wie er verantwoordelijk is voor het falen van die tests. 

De commissie telt 45 leden, onder wie ook Bas Eickhout (GroenLinks), Gerben-Jan Gerbrandy (D66) en Wim van de Camp (CDA), en is vergelijkbaar met een parlementaire enquête. Er is een jaar uitgetrokken voor het onderzoek.

21 februari 2016 14:45, in:

Dieselschandaal Volkswagen

'Volkswagen moet voor straf elektrische auto's maken in VS'

Als 'widergutmachung' voor het gesjoemel van Volkswagen stelt de Amerikaanse overheid voor dat er wat meer elektrische auto's worden geproduceerd.

De Amerikaanse milieutoezichthouder Environmental Protection Agency (EPA) heeft de Duitse autofabrikant gevraagd elektrisch auto's van de band te laten rollen in Chattanooga, Tennessee, weet Welt am Sonntag. Of het gaat om nieuwe elektrische auto's of een opschaling van de productie van bestaande hybrides wordt niet meteen duidelijk. 

Volkswagen reageerde niet direct op een verzoek om commentaar en wil aan persbureau Reuters alleen kwijt dat de onderhandelingen met EPA nog in volle gang zijn.

Ook netwerk van laadpalen
De Amerikaanse overheid sleepte Volkswagen begin januari voor de rechter en eist miljarden compensatie voor het grootschalige gesjoemel.

Het autobedrijf is sindsdien in gesprek met EPA over een mogelijke oplossing voor de bijna 600.000 auto's in de VS die meer dan 40 keer zoveel uitstoten dan wettelijk is toegestaan. Volkswagen hoopt door het sluiten van een deal ook de miljardenclaim af te wenden.

Als onderdeel van het goedmakertje wordt er ook aan gedacht Volkswagen een netwerk van elektrische laadpalen op te laten zetten in de VS, bericht de Duitse krant, die de bron voor de basis van het bericht niet prijsgeeft.

Intern onderzoek
Ondertussen bericht Bild am Sonntag dat Volkswagen-topman Hans Dieter Pötsch afgelopen week werd ontboden door de Duitse transportminister om een update te geven over de voortgang die Volkswagen boekt bij het oplossen van de crisis.

Volgens Bild wil Pötsch er alles aan doen om de misère op te lossen. Een eindverslag van het interne onderzoek wordt volgens de krant in april verwacht.

15 februari 2016 12:05, in:

Dieselschandaal Volkswagen

Nederlandse stichting leidt wereldwijde claim beleggers Volkswagen

De Nederlandse stichting 'Volkswagen Investor Settlement Foundation' bereid een claim voor namens wereldwijde beleggers die schade hebben geleden door het dieselschandaal.

Nederland is het enige Europese land dat een groepsschikking met gedupeerden algemeen bindend kan verklaren. Dat geldt zelfs voor buitenlandse ondernemingen en beleggers. De zaak zou spelen voor het Amsterdamse Gerechtshof, staat in een persbericht van het advocatenbureau.

De stichting krijgt advies van het Amerikaanse advocatenkantoor Bernstein Litowitz Berger & Grossmann (BLB&D). Het bedrijf is ook betrokken bij een Amerikaanse rechtszaak van effectenbezitters tegen de autofabrikant.  

Hoogte claim onduidelijk
Hoe hoog de claim uitpakt, is nog onduidelijk. "Beleggers hebben tientallen miljarden euro's aan beurswaarde van Volkswagen zien verdampen. Een deel daarvan willen we als stichting op deze manier terugkrijgen", zegt Anatoli van der Krans van BLB&G.

Beleggers kunnen zich online aanmelden bij de stichting, die dan namens alle gedupeerden met Volkswagen in gesprek gaat over een schikking. Beleggers die niet tevreden zijn, zitten niet vast aan de uitkomsten van de schikking.

Andere stichting voor bezitters van auto
Een andere Nederlandse stichting werkt aan een Europese claim namens gedupeerde Volkswagen-bezitters. In totaal hebben meer dan 60.000 particulieren zich al bij Stichting Volkswagen Car Claim aangesloten. Daarnaast heeft de autofabrikant verschillende claims van overheden gekregen, onder andere in Amerika.

05 februari 2016 15:15, in:

Dieselschandaal Volkswagen

Volkswagen dieper in de ellende: stelt publicatie jaarcijfers uit

Volkswagen stelt de publicatie van de jaarcijfers over 2015 uit. Het Duitse autoconcern heeft het schandaal rond de uitstoot van dieselauto's niet onder conctrole. VW heeft meer tijd nodig om de financiële gevolgen te verwerken van dieselgate.

De jaarlijkse persconferentie over de resultaten stond gepland voor 10 maart, de aandeelhoudersvergadering zou op 21 april worden gehouden. Voor beide evenementen wordt een nieuwe datum geprikt, liet Volkswagen vrijdag in een verklaring weten.

Medio september bleek dat Volkswagen op grote schaal gefraudeerd heeft met de uitstootwaarden van dieselauto's. Miljoenen auto's moeten terug naar de garage voor aanpassingen aan de motoren en software. Alleen al daarvoor heeft het autoconcern miljarden euro's opzij gezet.

Daar komen naar verwachting nog torenhoge kosten bij door boetes, schikkingen en schadeclaims. De totale schade kan in de tientallen miljarden euro's gaan lopen.

28 januari 2016 15:17, in:

Dieselschandaal Volkswagen

Volkswagen roept Nederlandse sjoemeldiesels terug

De Nederlandse importeur van Volkswagen is begonnen met het terugroepen van dieselmodellen met sjoemelsoftware. De meeste auto's hebben genoeg aan een software-update en kunnen binnen een uur weer de garage uitrijden.

Volgens importeur Pon is het eerste model dat aan de beurt komt de Volkswagen Amarok met 2.0 liter TDI-motor. De andere modellen worden gefaseerd vanaf februari aangepakt. Volkswagen-rijders krijgen bericht wanneer hun auto naar de garage kan.

In Nederland rijden ongeveer 160.000 diesels van Volkswagen rond met software die de stikstofuitstoot in testen deels verhult.

17 januari 2016 16:23, in:

Dieselschandaal Volkswagen

'66 beleggers slepen Volkswagen voor de rechter'

Zeker 66 institutionele beleggers, zoals vermogensbeheerders en pensioenfondsen, staan op het punt Volkswagen in Duitsland voor de rechter te slepen om compensatie af te dwingen voor verliezen op hun investeringen in het autoconcern.

Dat meldt de Financial Times op gezag van een advocaat die zegt op te treden namens een van de gedupeerden.

Amerikaanse partij
Afgelopen september werd bekend dat Volkswagen op grote schaal gesjoemeld heeft met gegevens over de uitstoot van schadelijke gassen van zijn dieselauto's. Het Duitse autoconcern hangen daarom wereldwijd fikse boetes en schadeclaims boven het hoofd. Als gevolg daarvan is het bedrijf op de beurs in Frankfurt miljarden euro's in waarde gedaald.

De eerste schadeclaim gaat volgens advocaat Klaus Nieding binnen een week de deur uit. Hij wilde niet zeggen namens wie hij optreedt, wel dat het om een Amerikaanse partij gaat die 'een groot verlies' heeft geleden. Andere gedupeerden zullen zich naar verwachting bij die klager aansluiten, zei Nieding.

14 januari 2016 10:07, in:

Dieselschandaal Volkswagen

60.000 Europeanen willen geld zien van Volkswagen

Ongeveer 60.000 Europese klanten van Volkswagen willen geld zien van de autofabrikant. Ze hebben zich gemeld voor een collectieve rechtszaak bij de Nederlandse stichting Volkswagen Car Claim, schrijven de Duitse media.

Het Duitse recht verbiedt collectieve rechtszaken, daarom werkt de stichting vanuit Nederland. Car Claim bundelt schadeclaims van Europese bezitters van Volkswagens, om zo collectieve rechtszaken aan te spannen vanwege de uitstootfraude bij het autoconcern.

Het schadebedrag van de Volkswagen-rijders die zich bij de stichting hebben gemeld, zal neerkomen op zo'n 10 miljoen euro, vermoedt advocaat Julius Reiter. Hij zegt dat de grote belangstelling voor de stichting aantoont dat klanten niet tevreden zijn met de maatregelen die Volkswagen tot nu toe heeft genomen.

Nederlands stichtingsmodel
Reiter treed op als wettelijk vertegenwoordiger namens de duizenden autobezitters. Zijn advocatenkantoor organiseerde de collectieve actie tegen Volkswagen, die wordt uitgevoerd volgens een Nederlands stichtingsmodel.

Volkswagen probeert ondertussen zijn imago te verbeteren. Het bedrijf was bijvoorbeeld van plan om zo'n half miljoen diesels met een 2.0 liter motor te repareren met een software update. De Californische Air Resources Board (CARB) is niet tevreden en wees het voorstel af. Het Amerikaanse ministerie van Justitie diende ook een aanklacht tegen Volkswagen en wil miljoenen dollars zien.

 

 

05 januari 2016 14:00, in:

Dieselschandaal Volkswagen

Beurskoers Volkswagen onderuit

De aandeelkoers van Volkswagen gaat flink onderuit. Sinds de opening van de beurs daalde de waarde naar een nieuw dieptepunt sinds november.

Om 13.20 uur stond de beurskoers op 128,50 euro. Dat is de laagste stand sinds 23 november, toen een aandeel nog 122,80 euro waard was.

Gisteren werd bekend dat Volkswagen door de Amerikaanse ministerie van Justitie wordt aangeklaagd wegens het overtreden van de milieuregels. De claim die wordt neergelegd kan al snel in de tientallen miljarden dollars lopen. De maximale boete (die het bedrijf waarschijnlijk niet krijgt) kan uiteindelijk neerkomen op 90 miljard, berekende Reuters. Dat is meer dan de huidige beurswaarde.

Aanklacht tegen meer dan 5 miljoen auto's
Het autobedrijf wordt ervan beschuldigd dat het de Amerikaanse uitstootstandaarden overschreed door te sjoemelen met uitstootdata van geïmporteerde diesels. Schadelijke luchtvervuiling was hiervan het gevolg, zegt het ministerie. De aanklacht omvat ongeveer 499.000 2.0 liter diesels en ongeveer 85.000 3.0 liter diesels. 

Het aandeel daalde de hele ochtend; in de middag stijgt hij weer een klein beetje. 

Gisterenavond sloot de beurs op 137,82 euro. Om 09.00 opende de beurs 1,61 euro lager, waarna deze sindsdien nog zo’n 8,62 dollar omlaag kelderde.

04 januari 2016 20:13, in:

Dieselschandaal Volkswagen

Amerikaanse overheid eist miljarden van Volkswagen

De Volkswagen-groep wordt door de Amerikaanse overheid voor de rechter gesleept. Volgens de VS heeft de auto-fabrikant een luchtvervuilingswet overtreden door sjoemelsoftware te installeren in ongeveer 580.000 auto's. Er worden tientallen miljarden geclaimd ter compensatie.

Het Amerikaanse ministerie van Justitie heeft vandaag een aanklacht tegen Volkswagen ingediend namens het Enviromental Protection Agency (EPA), een agentschap van de federale overheid die in de VS verantwoordelijk is voor de bescherming van het milieu. Het gaat om een civiele rechtszaak. 

Miljardenclaim
Volkswagen hangt onder andere een boete van maximaal 32.500 of maximaal 37.500 dollar boven het hoofd per verkochte auto, afhankelijk van wanneer de overtreding plaatsvond, staat te lezen in de aanklacht

Dat betekent dat de claim die wordt neergelegd bij Volkswagen als snel in de tientallen miljarden loopt. De aanklacht omvat volgens het ministerie ongeveer 499,000 2.0 liter diesels en ongeveer 85.000 3.0 liter diesels, dat zijn 584.000 auto's. Dan kom je, gerekend met een boete van 32,500 dollar per auto, al uit op een claim van 18,9 miljard dollar (17,5 miljard euro).

Die berekening is alleen gebaseerd op de eerste claim in de zaak. De overheid heeft nog 3 andere neergelegd bij het bedrijf. De totale boete kan in theorie dan ook uitkomen op meer dan 90 miljard dollar, berekende Reuters, dat is meer dan het bedrijf op dit moment waard is op de beurs (zo'n 70 miljard).

Volkswagen zette in september 6,5 miljard euro opzij om de gevolgen van het schandaal op te vangen.

'Publieke gezondheid in gevaar'
Het autobedrijf wordt ervan beschuldigd dat het het EPA's uitstootstandaarden overschreed door te sjoemelen met uitstootdata van geïmporteerde diesels. Schadelijke luchtvervuiling was hiervan het gevolg, zegt het ministerie. 

Ook zou het autobedrijf de Clean Air Act hebben geschonden door auto's te importeren die anders zijn ontworpen dan Volkswagen had aangegeven tijdens het certificatieproces.

Volgens het ministerie brengen autofabrikanten die hun auto's niet correct certificeren en zich niet aan de emissieregels houden de publieke gezondheid in gevaar. Bovendien benadelen ze de concurrentie, zegt het ministerie.

Praten hielp niet
EPA, dat in september al aankondigde dat Volkswagen de Amerikaanse wet overtrad door te sjoemelen met uitstootdata, zei dat discussies over het terughalen van auto's niet geleid hebben tot een acceptabele oplossing. Vandaar de gang naar de rechter. EPA zei wel in gesprek te blijven met Volkswagen tijdens de rechtszaak.

In dezelfde zaak worden ook Audi en Porsche, onderdeel van de Volkswagen-groep, aangeklaagd. De milieuwet is volgens de VS geschonden door verschillende modellen waaronder de Volkswagen Jetta, Golf en Passat. Ook de Audi A6 en A7 Quattro staan op de lijst.

01 januari 2016 12:45, in:

Dieselschandaal Volkswagen

Der Skandal: een reconstructie van de dieselgate bij Volkswagen

De autowereld schudt op z'n grondvesten sinds het sjoemelschandaal bij Volkswagen in september aan het licht kwam. Wat gebeurde precies en wanneer? Een reconstructie:

Ruim twee weken nadat topman Martin Winterkorn de prestigestrijd met de machtige Piëch-familie won, kwam het schandaal aan het licht dat zijn afgang bij de grootste autofabrikant ter wereld inluidde. Volkswagen sjoemelde jarenlang met de uitstoot van stikstof bij veel van z'n dieselmodellen. 

21 december 2015 20:33, in:

Dieselschandaal Volkswagen

Volkswagen-managers kunnen fluiten naar hun bonus

Managers in de top van de geplaagde automaker Volkswagen krijgen geen bonus over 2015. Volgens topman Matthias Müller moet in alle lagen van het bedrijf de broekriem worden aangehaald, dus ook in de top van het concern.

Ook bij dochterbedrijven Audi en Porsche, die goed zijn voor een groot deel van de winst van het moederbedrijf, worden bonussen niet uitgekeerd. "We zijn familie. In goede en in slechte tijden", aldus Müller in een verklaring.

Winstdeling geschrapt 
Ook de winstdeling van de mensen op de vloer wordt geschrapt. Normaal wordt in het voorjaar circa 10 procent van de operationele winst van de automaker verdeeld onder het personeel. Het bestuur van Volkswagen had eerder al aangegeven dat het overwoog om de bonussen te schrappen.

Het is sowieso de vraag of Volkswagen zwarte cijfers schrijft. Miljoenen dieselauto's moeten technisch of softwarematig worden aangepast. Daarvoor heeft Volkswagen 6,7 miljard euro gereserveerd. Eventuele boetes en claims kunnen oplopen tot een veelvoud daarvan. Naar verluidt heeft het bedrijf een overbruggingskrediet afgesloten van 20 miljard euro.

Oud-topman krijgt doorbetaald
Ook de imagoschade zal het bedrijf geen goed doen. President-commissaris Hans Dieter Pötsch van Volkswagen stelde onlangs dat het terugwinnen van vertrouwen de hoogste prioriteit heeft.

Voormalig Volkswagen-topman, Martin Winterkorn, die het veld moest ruimen vanwege het emissieschandaal is ondertussen nog altijd gewoon in dienst bij het concern en krijgt tot eind volgend jaar zijn salaris.

15 december 2015 08:52, in:

Dieselschandaal Volkswagen

Volkswagen blijft populairste autofabrikant in Europa

Volkswagen blijft de grootste speler op de Europese automarkt, ondanks alle schandalen. In november verkocht het bedrijf meer auto’s in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. De stijging bleef wel iets achter op de concurrentie.

In de Verenigde Staten hebben de Volkswagen-verkopen afgelopen maand wel een stevige deuk opgelopen. Ook verkocht het merk in Groot-Brittannië 20 procent minder.

Op Europees niveau was er beter nieuws: de verkopen van de hele groep, dus inclusief Skoda, Audi, Porsche en Seat, steeg met 4,1 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. In totaal reden er 131.450 nieuwe auto’s de garage uit, blijkt uit cijfers van de Europese autobrancheorganisatie ACEA. Het aantal verkochte Volkswagens nam met ruim 2,8 procent toe. 

Het totale aantal verkochte auto's zat sowieso in de lift, dus het marktaandeel van de Volkswagen Group daalde vorige maand wel iets ten opzichte van vorig jaar. Het bedrijf zag zijn marktomvang met 2,3 procentpunt naar 24,3 procent dalen.

Met een aandeel van ruim 12 procent was het merk Volkswagen nog altijd veruit de meest verkochte auto.

​Volkswagen-dochters
Volkswagen-dochter Skoda deed het met een verkoopplus van 11,7 procent het beste. Het marktaandeel liep wel een fractie terug tot 4,4 procent. Voor Audi gold ongeveer hetzelfde; het bedrijf zag het aantal verkopen met 4,4 procent stijgen en heeft een marktaandeel van 5,7 procent. Bij Seat werden 3 procent minder auto's verkocht dan een jaar eerder en Porsche verkocht meer auto's bij een gelijk marktaandeel van 0,4 procent.

De Franse autoproducent PSA Peugeot Citroën verkocht 14 procent meer auto's en heeft een marktaandeel van 10,4 procent. Renault meldde een verkoopplus van 15 procent en zag zijn marktaandeel een fractie stijgen naar krap 10 procent. Ford en de Opel Group bungelden onder aan de top vijf. Beide zagen de verkopen ongeveer een vijfde toenemen. In totaal namen de autoverkopen in november voor de 27e achtereenvolgende maand toe, ditmaal met bijna 14 procent.

Onderzoek
Vorige week maakte het bedrijf bekend 'onvermoeibaar te blijven zoeken naar de diegenen die verantwoordelijk zijn voor wat er gebeurd is'. Bij het onderzoek zijn 450 experts van binnen en buiten het bedrijf betrokken. Voor het onderzoek zijn 100 terabytes aan data veiliggesteld, ongeveer net zo veel als 50 miljoen boeken.

Bestuursvoorzitter Matthias Müller zei dat Volkswagen het schandaal ziet als een katalysator voor verandering, die het bedrijf nodig heeft. "We zullen niet toestaan dat deze crisis ons verlamt." De directie van Volkswagen werd begin deze maand op het matje geroepen door één van de grootste aandeelhouders

01 december 2015 19:35, in:

Dieselschandaal Volkswagen

Bijna kwart minder Volkswagens verkocht in de VS

In de VS hebben de Volkswagen-verkopen de afgelopen maand een stevige deuk opgelopen. Het Duitse concern, dat nog altijd kampt met het dieselschandaal dat in september losbrak, verkocht er bijna een kwart minder auto's dan een jaar eerder.

VW stopte met de verkoop van diverse modellen, nadat het bedrijf had toegegeven dat het jarenlang software heeft gebruikt om dieselauto's milieuvriendelijker te laten lijken dan ze zijn. Het concern liet bij de publicatie van de verkoopcijfers over november weten nog altijd volop te werken aan een oplossing voor het schandaal.

Andere automerken in de plus 
De verkopen van Volkswagen staken schril af bij die van concurrentie. Zo bracht General Motors in zijn thuismarkt 1,5 procent meer auto's aan de man dan een jaar eerder en stegen de verkopen van Fiat Chrysler in de VS met 3 procent. Toyota en Nissan boekten plussen van 3 tot 4 procent, terwijl de groei bij Ford beperkt bleef tot 0,3 procent.

Volkswagen kreeg dinsdag nog een tegenvaller te verwerken, ditmaal van kredietbeoordelaar Standard & Poor's (S&P). Die verlaagde zijn oordeel over de kredietwaardigheid van het Duitse bedrijf voor de tweede keer in korte tijd.

Het ratingbureau wees daarbij op de tegenvallende verkopen in Europa en de VS van de afgelopen maanden. Die tonen volgens S&P dat het dieselschandaal het imago van VW heeft aangetast en dat de kracht van het merk onder druk is komen te staan.

25 november 2015 16:52, in:

Dieselschandaal Volkswagen

Volkswagen betaalt fiscus voor sjoemelauto's

Volkswagen gaat de Nederlandse Belastingdienst compenseren als aan eigenaren van sjoemelauto's onterecht fiscale voordelen zijn gegeven. Dat blijkt uit een brief van Volkswagen aan het ministerie van Financiën.

Staatssecretaris Eric Wiebes van Financiën heeft de brief woensdag doorgestuurd naar de Tweede Kamer. Daarin staat dat de Volkswagen Groep (ook verantwoordelijk voor Audi, Seat en Skoda) eventuele extra heffingen volledig voor zijn rekening zal nemen. Wiebes benadrukt dat als de fiscus geld is misgelopen en er mogelijkheden zijn dat te verhalen,'dit thuishoort bij de veroorzaker van de schade en niet bij de consument.'

Hoeveel liep de staat mis?
Mensen met een diesel waarmee is gesjoemeld om hem schoner te laten lijken, hoeven dus niet bang te zijn dat de fiscus achter hen aan komt. Leaserijders met schone diesels hebben soms fiscale voordelen gehad die gebaseerd kunnen zijn op gemanipuleerde metingen over de uitstoot van kooldioxide.

Wiebes kan nog niet inschatten hoeveel belasting de staat is misgelopen door het gesjoemel bij Volkswagen.

Toen het Volkswagenschandaal in september losbarstte, leek dat aanvankelijk geen fiscale gevolgen te hebben. De belastingvoordelen golden voor auto’s met een lage uitstoot van koolstofdioxide. Het gesjoemel beperkte zich aanvankelijk tot stikstofoxides (NOx).

Maar begin november bleek dat de automaker ook bij 800.000 auto’s in Europa had gesjoemeld met de uitstootwaarden van koolstofdioxide.

25 november 2015 16:38, in:

Dieselschandaal Volkswagen

Volkswagen roept vanaf januari wereldwijd auto's terug

Volkswagen roept vanaf januari de eerste auto’s terug naar de garage die getroffen zijn door het dieselschandaal.

In september kwam aan het licht dat wereldwijd in miljoenen wagens manipulatiesoftware is geïnstalleerd waardoor auto’s zuiniger leken dan dat ze daadwerkelijk waren.

Er is nu een oplossing gevonden voor de EA 189 motoren met een cilinderinhoud van 1.6 en 2.0 liter, maakt Volkswagen vandaag bekend. De motor met de minste inhoud krijgt een stroomtransformator en een software-update. Autobezitters moeten rekening houden met een wachttijd van een uur bij de garage. De 2.0 liter motor krijgt alleen een software-update, dat kost ongeveer een half uur.

Andere automerken
Als het goed is, merken gebruikers weinig van de update, maar dat kan de fabrikant nog niet honderd procent garanderen. "Eerst moeten alle autotypes worden getest. Ons doel is dat de technische maatregelen geen nadelige invloed hebben op het motorvermogen, het brandstofverbruik en de prestaties."

Er bleek ook gesjoemeld te zijn met de 1.2 liter dieselmotor, maar daar is nog geen oplossing voor. De fabrikant verwacht dit probleem voor het eind van de maand op te hebben gelost. Ook komt er binnenkort een plan van aanpak voor auto’s van andere merken binnen de Volkswagengroep: Audi, Seat, Skoda en zakelijke Volkswagens.

Tienduizenden Nederlandse auto's
In ons land moeten maximaal 160.000 auto's van nieuwe software worden voorzien. Eigenaren krijgen vanzelf een oproep van Volkswagen. Tot die tijd kunnen automobilisten gewoon blijven doorrijden. 

Overigens is de nasleep van dit drama nog steeds niet voorbij. Gisteren werd bekend dat autokopers in feite te weinig belasting hebben betaald, omdat achteraf blijkt dat hun auto's meer uitstoten dan Volkswagen opgaf. De fabrikant liet eerder weten de rekening niet bij haar gebruikers neer te willen leggen en te onderhandelen met overheden over een compensatie.

23 november 2015 23:48, in:

Dieselschandaal Volkswagen

Alweer een nieuw sjoemelschandaal bij Volkswagen

Volkswagen lijkt het sjoemelschandaal nog steeds niet onder controle te hebben. Er blijken nog eens 85.000 extra auto’s van Audi getroffen te zijn. De autofabrikant zegt dat het miljoenen euro’s gaat kosten om de software in de wagens te herstellen.

Het gaat om wagens met een drie liter V6-dieselmotor die tussen 2009 en 2015 zijn verkocht, schrijft de Financial Times op basis van anonieme bronnen bij Volkswagen. Vermoedelijk zijn de modellen A6, A7, A8, Q5, Q7, de Volkswagen Touareg en de Porsche Cayenne sport uitvoering getroffen.

Het bedrijf stopt met de verkoop van de wagens tot er meer informatie bekend is. Eerder werd al bekend dat er zo’n 800.000 auto’s getroffen waren door de sjoemelzaak, waarbij de software gemanipuleerd werd.

14 november 2015 14:20, in:

Dieselschandaal Volkswagen

Volkswagen publiceert lijst sjoemelsoftwareauto's uit modeljaar 2016

Volkswagen heeft alle nieuwe auto’s uit modeljaar 2016 geïdentificeerd die getroffen zijn door het sjoemelschandaal. Het is een kleine stap in een inmiddels zeer complex verhaal.

Het gaat om andere software dan die in oudere dieselmotoren is ontdekt. Deze nieuwste modellen hebben een programma waardoor het lijkt alsof de wagens de uitlaatgassen beter omzetten in niet-schadelijke stoffen, dan daadwerkelijk het geval is. Dit programma zorgt ervoor dat het uitstootsysteem gemanipuleerd wordt tijdens tests.

In totaal zijn er 430.000 voertuigen uit modeljaar 2016 'getroffen', alhoewel nog bijna geen van de wagens al op straat rijdt. Eerder ging de fabrikant nog uit van 800.000 wagens. Deze ontdekking kan wel extra schadelijk zijn voor het betrouwbare imago van het bedrijf, omdat consumenten ook in de toekomst nog geconfronteerd hadden kunnen worden met het schandaal. Uit een lijst die de autofabrikant publiceerde, blijkt dat het gaat om 33 (sub)modellen, waaronder de allernieuwste modellen Golf en Passaat. 

Nieuwe stappen
Alle betrokken organisaties, waaronder ministeries en importeurs, worden zo snel mogelijk geïnformeerd, laat het bedrijf weten in een brief. De Duitse autoriteit zal daarna bepalen wat de vervolgstappen worden.

Volkswagen laat ook weten nog lang niet klaar te zijn met onderzoek naar het omvangrijke schandaal waarbij wereldwijd meer dan 11 miljoen auto's betrokken zijn. Wel overleggen de Duitsers al met ministeries in verschillende landen om te voorkomen dat klanten moeten opdraaien voor een hogere belasting. Nederlandse importeur Pon heeft een tool online gezet waarmee je kunt checken of je auto sjoemelsoftware bevat. 

09 november 2015 16:26, in:

Dieselschandaal Volkswagen

Crisisberaad bij Volkswagen over verdere stappen

De top van autofabrikant Volkswagen is voor het eerst sinds bijna een maand bijeen voor crisisberaad. De druk op de toezichtsraad neemt toe, nadat blijkt dat de fabrikant niet alleen heeft gesjoemeld met dieselauto’s, maar ook met benzinewagens.

Het bestuur overlegt vandaag over de omvang van het dieselschandaal en de kosten die daaruit voorkomen. Daarbij is ook de nieuwe topman Matthias Müller aanwezig.

Hij heeft wat uit te leggen, want de top ligt flink onder vuur. Fitch heeft vandaag de kredietwaardigheid van het bedrijf omlaag gebracht van A naar BBB+. De reden is het zwakke management bij de Duitse autogroep, zegt de kredietbeoordelaar.

Ook Bernd Osterloh, voorzitter van de centrale ondernemersraad, is zeer kritisch op het bestuur. Vrijdag verweet hij de top in een brief eenzijdig bezuinigingsmaatregelen te nemen en deze onvoldoende uitleggen. Daarnaast had hij pittige kritiek op de managementstijl en wilde hij graag weten waar Müller alle extra miljarden vandaan haalt die betaald moeten worden vanwege het schandaal. 

Bezuinigingen
Er is nog steeds heel veel onduidelijkheid over de vraag hoe de fabrikant de crisis het hoofd gaat bieden. Duitse krant Handelsblatt schreef vorige maand dat Volkswagen wil proberen om drie miljard euro te bezuinigen op toeleveranciers. Of dat gerucht klopt is de vraag; Continental, één van de grootste leveranciers, zei vandaag tegen persbureau Reuters dat de bandenfabrikant nog van niets weet.

Ondertussen demonstreren actievoerders van Greenpeace voor de ingang van de fabriek. Ze eisen compensatie voor consumenten. Om hun punt duidelijk te maken zijn ze op de poort geklommen en hebben ze het logo van Volkswagen omgevormd tot het woord 'CO2'.

Schade
Vorige week bleek dat het schandaal nog groter is dan eerder werd verwacht. Uit nieuwe testen kwam naar voren dat waarschijnlijk met nog eens 800.000 andere auto’s, waaronder benzinewagens, is gesjoemeld. Volkswagen vermoedt dat de nieuwe ontdekking twee miljard euro extra kost, dat bedrag komt bovenop de 6,7 miljard euro die al eerder apart werd gezet. 

09 november 2015 15:53, in:

Dieselschandaal Volkswagen

Bij half miljoen Volkswagens motoraanpassingen nodig

Ruim een half miljoen Volkswagens uit Duitsland moeten flink onder handen worden genomen. Alleen het updaten van de sjoemelsoftware is niet voldoende, zegt het Duitse ministerie van Verkeer.

Vorige maand liet Volkswagen al weten dat meer maatregelen nodig zijn dan alleen het aanpakken van de software. Nu is duidelijk om welke schaal dat gaat: 540.000 van de 2,4 miljoen Duitse auto's die bij het schandaal betrokken zijn. Bij de auto's moeten onderdelen vervangen worden, naast de aanpassing in software. 

Volkswagen schatte eerder al dat bij ongeveer 3 miljoen auto's in Europa motoronderdelen moesten worden vervangen. In totaal zijn wereldwijd 11 miljoen auto's betrokken in dieselgate, in Nederland 160.000. Nederlandse importeur Pon heeft een tool online gezet waarmee je kunt checken of je auto sjoemelsoftware bevat.

07 november 2015 16:31, in:

Dieselschandaal Volkswagen

'Sjoemelsoftware' gekozen tot woord van het jaar

Het werd synoniem voor de Volkswagen-affaire, maar sjoemelsoftware is nu ook gekozen tot woord van het jaar door het Genootschap Onze Taal.

'Software die gebruikt wordt om testresultaten te beïnvloeden', is de officiële omschrijving. De bekendste sjoemelsoftware is die van Volkswagen om de metingen van uitstootnormen te manipuleren.

'Fyra-debacle'
De woorden 'vluchtelingencrisis' en 'beefgebied' (een gebied waar een aardbeving heeft plaatsgevonden) werden het net niet. Net als onder meer 'worstangst' (de angst voor de kankerverwekkende eigenschappen van bewerkt vlees) en 'Fyra-debacle'. 

Onze Taal liet bezoekers aan het jaarlijkse congres het woord van het jaar kiezen. Vorig jaar won het woord 'rampvlucht' en het jaar ervoor 'participatiesamenleving'.

Meer op rtlnieuws.nl:

 

05 november 2015 10:14, in:

Dieselschandaal Volkswagen

Europese Commissie wil meegluren met emissietest

De huidige emissietesten hebben flink gefaald, dus wil de Europese Commissie zelf over de schouder van lidstaten meekijken als zij de uitstootwaarden controleren.

Europa zou de controles strenger moeten checken, vindt eurocommissaris Elżbieta Bienkowska (Interne Markt) in de Duitse krant Süddeutsche Zeitung, Volgens haar toont het dieselschandaal bij Volkswagen aan dat het hele systeem moet veranderen. De commissaris wil voorkomen de zaak overwaait nadat het bedrijf een boete heeft betaald.

Om te voorkomen dat er in de toekomst toch nog gesjoemeld wordt, pleit ze er onder andere voor dat lidstaten de resultaten van emissietesten met elkaar uitwisselen. Op dit moment zijn EU-landen zelf verantwoordelijk voor de handhaving van de emissienorm en het toelaten van auto's. In Nederland moet de Rijksdienst voor Wegverkeer (RDW) dat doen.  

Lobby
Het Europees Parlement stemde pas geleden ook al voor meer bevoegdheden voor Brussel bij het toezicht op de automarkt en op nationale instanties die auto’s goedkeuren. De commissie wil in december meer duidelijkheid geven over de emissie-plannen. Dat gaat nog een aardige klus worden, want de lobby vanuit de auto-industrie om de regels toch wat te versoepelen, is sterk. 

De industrie heeft afgelopen jaren ongelofelijk veel geïnvesteerd in de ontwikkeling van dieselpersonenauto's, waardoor de financiële belangen in de branche dus enorm groot zijn. "Helaas komen we er langzaam maar zeker achter dat we daarmee op het verkeerde paard hebben gewed", legde EU-parlementariër en scheikundige Bas Eickhout van GroenLinks eerder aan RTL Z uit.

Nog meer auto's verdacht
Volkswagen maakte dinsdag bekend dat nog eens 800.000 auto's rare uitslagen laten zien bij emissieproeven. Afgelopen weken werd er alleen gesproken over gesjoemel met de uitstoot van stikstofdioxide, maar nu zou er ook met de CO2-waarden gefraudeerd zijn. Daarnaast worden niet meer alleen dieselauto's verdacht, maar ook die met een benzinemotor.

04 november 2015 18:38, in:

Dieselschandaal Volkswagen

Moody's is negatiever over Volkswagen

Het houdt maar niet op voor Volkswagen, Europa's grootste autoproducent. Kredietbeoordelaar Moody's heeft de rating voor langlopende schulden verlaagd. Volgens Moody's zet het schandaal rond de sjoemeldiesels de reputatie en toekomstige winsten onder druk.

Moody's denkt ook dat de rating mogelijk verder verlaagd zal worden. De rating is nu teruggebracht van A2 naar A3. Dat betekent nog wel dat Moody's het nog altijd zeer onwaarschijnlijk acht dat Volkswagen in gebreke zal blijven bij de afbetaling van langlopende leningen.

Volkswagen liet dinsdag weten dat bij nog eens 800.000 auto's, ditmaal ook met benzinemotoren, mogelijk sprake is van onregelmatigheden in uitstootwaarden die in laboratoriumtests zijn gemeten. Eerder zou het slechts gaan om 11 miljoen dieselauto's.

6,7 miljard plus 2 miljard euro opzij gezet
Het bedrijf zette afgelopen kwartaal al 6,7 miljard euro opzij voor de kosten van het emissieschandaal. Daar komt door de uitbreiding van het aantal verdachte wagens nog eens 2 miljard euro bij. Onzeker blijft evenwel of de nu gereserveerde bedragen voldoende zijn om alle kosten te dekken, aldus Moody's.

Nog los van de bijkomende financiële schade, tonen de jongste ontwikkelingen volgens de kredietbeoordelaar nog maar eens aan dat de interne controle bij het Duitse autoconcern allesbehalve op orde is. Ook over de manier waarop de onderneming wordt bestuurd maakt de firma zich steeds meer zorgen.

03 november 2015 19:56, in:

Dieselschandaal Volkswagen

Mogelijk nog eens 800.000 auto's betrokken bij VW-schandaal

Volkswagen denkt dat er meer auto’s betrokken zijn bij het emissieschandaal, dan eerder werd gedacht. Uit intern onderzoek blijkt dat ongeveer 800.000 wagens 'onverklaarbare' kooldioxide niveaus aangeven tijdens metingen. Het gaat 'overwegend om dieselmotoren', schrijft het bedrijf. Het is de eerste keer dat bekend wordt dat er ook mogelijk benzinemotoren bij het schandaal betrokken zijn.

Daarnaast werd eerder alleen gesproken over fraude met stikstofmonoxide niveaus. Nu noemt het bedrijf ook mogelijk gesjoemel met koolstofdioxide waarden. "Er is vastgesteld dat de CO2-niveaus lager zijn dan zou moeten, in vergelijking met de hoeveelheid brandstof die de motor gebruikt", schrijft Volkswagen in een bericht. 

De autofabrikant schat de economische risico’s die daaruit voortvloeien op ongeveer 2 miljard euro, dat komt bovenop de 6,5 miljard euro die het bedrijf eerder al uittrok voor het schandaal. "Dit is een pijnlijk proces, maar we kunnen niet anders", zegt Matthias Müller, de nieuwe bestuursvoorzitter van Volkswagen. "Het bestuur uit zijn diepe spijt."

Gevolgen
De raad van bestuur van Volkswagen wil onmiddellijk praten met de bevoegde autoriteiten, zegt het bedrijf. Dat moet leiden tot meer duidelijkheid over de juridische en economische gevolgen.

Toezichthouder EPA zei in september dat zo'n 11 miljoen dieselauto's van Volkswagen, Audi, Skoda en Seat bij de emissiefraude betrokken waren. Daarbij ging het om dieselmotoren met een inhoud van 1.2, 1.6 en 2.0 liter. 

Porscje
Gisteren werd al bekend dat ook in diesels van sportwagenfabrikant Porsche sjoemelsoftware zou zijn geïnstalleerd, zegt de Amerikaanse toezichthouder EPA. De fabrikant spreekt de beschuldigingen tegen.

22 oktober 2015 11:50, in:

Dieselschandaal Volkswagen

Volkswagen moet zeker 3 miljoen diesels ombouwen

Volkswagen heeft te kampen met een nieuwe tegenslag. Bij ongeveer drie miljoen sjoemeldiesels zal alleen een software-update niet voldoende zijn. Aan deze auto's zal ook flink gesleuteld moeten worden.

Dat vertelde een woordvoerder van het bedrijf aan persbureau Bloomberg. Wereldwijd moeten er 11 miljoen auto’s worden teruggeroepen door Volkswagen, maar de meeste daarvan kunnen 'gerepareerd' worden met een relatief goedkope software-update.

De drie miljoen auto’s waar Volkswagen nu over spreekt rijden allemaal rond in Europa. De Duitse Minister van Verkeer maakte eerder al een schatting van 3,6 miljoen auto's. Het gaat om de 1.6 liter dieselmotoren, deze zijn uitgerust met een Adblue-tankje. Daarin zit een vloeistof die de uitstoot van stikstofoxide verlaagt, maar in de praktijk werd deze vloeistof alleen gebruikt tijdens uitstoottests.

Kostbare operatie
Omdat het tankje veel te klein is om ook in de praktijk te gebruiken, en hij soms moet worden bijgevuld, moet er een flinke hardware-aanpassing worden gedaan. In de huidige modellen is het lastig om zelf de vloeistof bij te vullen, omdat de tanks op ontoegankelijke plekken in de auto zijn verstopt.

Jake Fisher, van consumentenorganisatie Consumer Reports, schat in dat het een kostbare operatie gaat worden. "Volkswagen moet wellicht door metalen platen boren om een vulsysteem aan te leggen waarmee consumenten hun tank kunnen bijvullen om de paar maanden. Dat zou duizenden dollars per auto kunnen kosten", zei hij tegen Bloomberg.

Volkswagen heeft voor de terugroepactie 6,5 miljard euro gereserveerd, maar de expert twijfelt ten zeerste of dat voldoende gaat zijn.

18 oktober 2015 09:39, in:

Dieselschandaal Volkswagen

Boete voor Volkswagen in heel Europa dreigt

Volkswagen schendt met het dieselschandaal Europees recht. De kans is groot dat de autofabrikant daarom in de hele Europese Unie schadevergoedingen moet betalen.

De Duitse minister van Verkeer, Alexander Dobrindt, stuurde hierover vrijdag een brief aan zijn Europese collega's. Zijn conclusie komt voort uit een onderzoek van de Duitse controle-autoriteit KBA. 

Daaruit blijkt dat het softwareprogramma in strijd is met een artikel uit een EU-wet, schrijft de krant Bild am Sonntag. Een woordvoerder van de minister heeft het nieuws bevestigd. Die verordening keurt onder andere auto's pas goed als ze niet teveel gassen uitstoten en regelt de toegang tot onderhoudsinformatie. 

Enorme terugroepactie
De fabrikant maakte afgelopen week ook bekend in totaal 8,5 miljoen sjoemeldiesels in heel Europa terug te halen. De 8,5 miljoen wagens die nu worden teruggeroepen zijn iets minder dan een derde van alle Volkswagens die tussen 2009 en augustus dit jaar in Europa zijn geleverd. Het is een van de grootste terugroepacties ooit in de Europese automobielindustrie.

In de verkoopcijfers ziet het bedrijf op dit moment nog weinig terug van het schandaal. In september werden 8 procent meer auto's verkocht en het bedrijf bleef marktleider. Of die trend doorzet, is de vraag. Mensen hebben tijd nodig om te beslissen over een grote aankoop, zoals een auto, zegt Carlo Brantsen, hoofdredacteur van Carros Magazine. "Het eventuele effect van dit schandaal ga je pas over een half jaar zien. Nieuwe auto's worden maanden van te voren besteld, vaak is de levertijd 8 tot 13 weken."

16 oktober 2015 09:50, in:

Dieselschandaal Volkswagen

Volkswagen marktleider; das war einmal?

September 2015 is een maand die ze bij het Duitse Volkswagen vanwege het uitbreken van het sjoemelschandaag niet snel zullen vergeten. Er was een lichtpuntje: er werden 8 procent meer auto's van het concern verkocht en het bedrijf bleef marktleider. Maar voor hoe lang nog?

Dat in de cijfers nog niets is terug te zien van het schandaal kan te maken hebben met de tijd die mensen nodig hebben om te beslissen over een grote aankoop, zoals een auto. "Het eventuele effect van dit schandaal ga je pas over een half jaar zien", zegt Carlo Brantsen, hoofdredacteur van Carros Magazine. "Nieuwe auto's worden maanden van te voren besteld, vaak is de levertijd 8 tot 13 weken."

"Ik denk dat klanten ook nu pas gaan nadenken of ze nog wel een Volkswagen willen, na alles wat er is gebeurd", denkt Brantsen. Hij vraagt zich af of Volkswagen überhaupt veel minder auto's zal verkopen door het schandaal. "Er zijn geen doden gevallen zoals bij General Motors, de fraude speelde zich af in de Verenigde Staten en het blijven goede auto's."

Sjoemelsoftware en schaamrood
Binnen de Volkswagen-groep namen de verkopen van het eigen merk met bijna 7 procent toe, tot ruim 152.000 auto's, blijkt uit cijfers van de Europese autobrancheorganisatie ACEA. Daarnaast werden 10 procent meer Audi's en Skoda's aan de man gebracht. De verkoop van Seat nam met 4 procent toe. 

Sinds 18 september bekend werd dat VW sjoemelde met software in sommige van haar dieselmodellen kelderde de beurskoers, stapte topman Winterkorn op en hangt het bedrijf torenhoge claims boven het hoofd. Gisteren nog maakte het bedrijf zijn excuses voor het schandaal met grote advertenties in kranten waarin het z'n nieuwste kleur bekend maakte: schaamrood.

Marktleider
Het Volkswagen-concern heeft een marktaandeel van ruim 23 procent in de EU en is daarmee veruit de grootste speler op de Europese automarkt. De Franse autoproducenten PSA Peugeot Citroën volgen met aandelen van respectievelijk 10 en 8 procent.

Het Europese marktaandeel van Volkswagen was met 23,3 procent in september wel iets kleiner dan een jaar eerder (23,6 procent). Dat gold echter ook voor de andere grote spelers, PSA, Renault, Ford en Opel. Nummer zes BMW breidde zijn marktaandeel wel uit, van 6,9 naar 7,4 procent. Ook Fiat Chrysler en Mercedes-producent Daimler kregen een wat groter deel van de markt in handen.

15 oktober 2015 17:37, in:

Dieselschandaal Volkswagen

Volkswagen roept 8,5 miljoen auto's terug in EU

Volkswagen gaat in Europa in totaal 8,5 miljoen sjoemeldiesels terughalen. Je kan nu zelf al checken of je in één van de omstreden auto's rijdt.

Dat maakte de autofabrikant bekend nadat de Duitse toezichthouder voor het wegverkeer, KBA, eerder vandaag besloot dat het concern alle sjoemeldiesels terug moet roepen. Het gaat om auto's waar software in zit waarmee emissietesten kunnen worden gemanipuleerd. De auto's zijn met testen veel schoner dan met echt gebruik. In Duitsland gaat het om 2,4 miljoen auto's.

Volkswagen gaat zelf contact opnemen met klanten, maar op volkswagen.de/info kunnen klanten hun chassisnummer al zelf opgeven om te checken of hun auto onderdeel uitmaakt van het schandaal.

Druk bezig met oplossing
De 8,5 miljoen wagens die nu worden teruggeroepen zijn iets minder dan een derde van alle Volkswagens die tussen 2009 en augustus dit jaar in Europa zijn geleverd. Het is een van de grootste terugroepacties ooit in de Europese automobielindustrie.

Volkswagen liet al weten druk bezig te zijn een oplossing voor de sjoemeldiesels te vinden. Die kunnen volgens het concern bestaan uit aanpassingen van zowel de software als de hardware. Dat laatste betekent dat er mogelijk ook onderdelen vervangen moeten worden.

Geen kosten voor Volkswagenrijders
Voor elk getroffen model en bouwjaar wordt op dit moment een oplossing ontwikkeld, aldus Volkswagen. Die moeten eind november klaar zijn. De terugroepactie begint in januari.

Voor de Volkswagenrijders zijn er geen kosten aan verbonden. Verder benadrukt de autofabrikant dat de wagens technisch veilig zijn en dat er gewoon mee kan worden gereden. Gebruikers zullen de komende weken en maanden worden geïnformeerd.

Eerder vandaag bood Volkswagen al zijn excuses aan voor het schandaal. "We hebben een flinke fout gemaakt en uw vertrouwen geschonden", schreef het bedrijf vandaag in een advertentie in alle grote Nederlandse dagbladen. Het was slechte timing voor een excuus, vond een imago-deskundige. 

15 oktober 2015 11:23, in:

Dieselschandaal Volkswagen

'Volkswagen pakt excuus verkeerd aan'

"We hebben een flinke fout gemaakt en uw vertrouwen geschonden", schrijft Volkswagen vandaag in een advertentie in alle grote Nederlandse dagbladen. Mea Culpa. Slechte timing, zegt imago-deskundige Rik Riezebos van Eurib tegen RTLZ.

Het is een leuke en sympathiek campagne. Er zit een grapje in, het woordgebruik is hartstikke leuk, maar de consument zit hier nog niet op te wachten, zegt Riezenbosch.

"Die wil vooral weten dat het probleem is opgelost en wat het bedrijf gaat doen om schandalen als deze in het vervolg te voorkomen. Wie wist ervan in de organisatie? Is dit een rotte appel in de fruitmand of zit er iets fundamenteel fout in het bedrijf? Je moet eerst het probleem lokaliseren en eruit snijden. Dan heb je een verhaal. Daarom wordt het vaak afgeraden om al zo snel sorry te zeggen."

'Schandalen zijn goed'
Hij erkent dat problemen als deze niet snel op te lossen zijn, terwijl een bedrijf toch graag snel met een antwoord wil komen. "Dat past ook wel in deze tijd, waarin openheid gepromoot wordt. Het is dus belangrijk om in soort gevallen zo snel mogelijk te schakelen en een oplossing aan te bieden."

Toch hoeft het debacle niet de ondergang van de autofabrikant te betekenen, zegt Riezenbosch. Hij vergelijkt de situatie met het Libor-schandaal bij de Rabobank. De betrouwbare bank bleek jarenlang een belangrijk rentetarief te hebben gemanipuleerd, voor eigen gewin.

'Begrijpelijk dat deze problemen ontstaan'
"In gigantische bedrijven kunnen er onderdelen ontstaan die autonoom werken. Bestuurders moeten zich met zoveel regels, wetten en problemen bezig houden, dat soms wat aan de aandacht ontsnapt. In het geval van Volkswagen kan het heel goed zijn dat een aantal ingenieurs heeft gedacht: 'hoe kunnen we het emissie-probleem tackelen' en daar zelfstandig mee aan de slag zijn gegaan."

Eigenlijk is zo’n crisis goed, zegt hij. Bedrijven worden uitgedaagd om de organisatie opnieuw in te richten en duidelijk te maken wat de normen en waarden zijn die eerder misschien onder het stof raakten. Een schandaal als dit is niet wenselijk, maar het is begrijpelijk dat het gebeurt. Het is een goed excuus om even naar de organisatie te kijken.

Andere gênante crisissen
Het is niet de enige gênante crisis in de autosector. Op zijn blog beschrijft Riezenbosch het probleem van Ford. De autofabrikant had de benzinetank te dicht op de achterbumper gemonteerd. Bij een kop-staart botsing ontstond zo al snel brand. Ford zette geen recall-actie op om het probleem te verhelpen, omdat dit naar schatting duurder zou zijn dan het afkopen van mogelijke claims tot schadevergoeding. Toen dit verhaal uitlekte, was de reputatieschade voor Ford groter dan het probleem zelf.

Toyota’s 'gaspedaaldebacle' zorgde voor een recall van bijna 10 miljoen auto’s. De haperende cruise control van Audi zorgde in de jaren ’80 voor bijna 700 ongelukken. Allemaal hebben ze het schandaal overleefd.

'Focus op imago'
Na twee tot drie jaar zijn veel grote bedrijven weer terug op de weg. Het lijkt erop alsof de consument de berichtgeving minder slecht oppakt dan in media lijkt. Volkswagen moet daarom de komende tijd actief blijven adverteren, zegt Riezenbosch.

"Het is een sympathiek en vertrouwd merk. Vandaar dat het belangrijk is om te blijven benadrukken welk warm gevoel mensen bij het merk hebben. Mensen zijn niet zo kritisch dat ze alle krantenberichten door elkaar gaan halen. Dit is een imagoprobleem, maar de consument zal zich er weinig van aantrekken. Die legt de schuld bij een heel andere partij: bijvoorbeeld de (te) strenge overheid en Europese Unie."

15 oktober 2015 11:13, in:

Dieselschandaal Volkswagen

Bam! Volkswagen móet sjoemeldiesels terugroepen

De Duitse toezichthouder voor het wegverkeer heeft keihard ingegrepen in het fraudeschandaal bij de grootste automaker ter wereld Volkswagen. Die moet nu alle diesels waar software inzit om emissietesten mee te manipuleren terugroepen.

De Duitse toezichthouder KBA draait het concern daarmee de duimschroeven verder aan, schrijft dagblad Bild. "Wij gaan de terugroepactie in de gaten houden", zegt een woordvoerder tegen de krant. De KBA vindt de vrijwillige reparatie die Volkswagen eerder voorstelde niet ver genoeg gaan en eist dat alle wagens verplicht worden aangepast.

Volkswagen heeft toegegeven dat wereldwijd 11 miljoen diesels zijn voorzien van software die ervoor zorgt dat in laboratoriumtests een veel lagere uitstoot van schadelijke gassen wordt gemeten dan in de praktijk. In Duitsland gaat het om 2,4 miljoen exemplaren. 

De eerste auto's moeten begin volgend jaar terug naar de garage, zei verkeersminister Alexander Dobrindt in een toelichting. Hoe lang de operatie gaat duren is niet bekend. Wat Volkswagen precies gaat aanpassen, is evenmin duidelijk. Bij sommige modellen gaat het naar verluidt alleen om een software-update, bij andere auto's zouden ook motoronderdelen vervangen moeten worden. Dobrindt zei dat het bedrijf uiterlijk eind november met gedetailleerde plannen moet komen.

160.000 Nederlandse diesels
Of de Nederlandse tegenhanger van de KBA, de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW), het terugroepen van bewuste diesels nu ook verplicht is onduidelijk. Een woordvoerder laat RTL Z weten nog niets van de KBA gehoord te hebben: "Wij wachten het verder af." In Nederland moeten 160.000 auto's worden aangepast omdat er de verkeerde software inzit. Volkswagen importeur Pon laat weten dat 'er achter de schermen overleg is', maar dat moederbedrijf Volkswagen de leiding heeft.

Vanochtend ging het concern in een reclamecampagne uitgebreid door het stof. De nieuwste kleur in het assortiment is 'schaamrood', een ontwikkeling waar Volkswagen beslist niet trots op is.

15 oktober 2015 06:59, in:

Dieselschandaal Volkswagen

Nieuwe kleur Volkswagen: schaamrood

Volkswagen heeft een nieuwe kleur: schaamrood. En daar is het bedrijf naar eigen zeggen allesbehalve trots op.

In een paginagrote advertentie in ondermeer het Algemeen Dagblad en De Telegraaf gaat de autofabrikant door het stof voor het sjoemelen met software in dieselauto's van het concern. "Het zal u niet ontgaan zijn. Bij Volkswagen hebben we een flinke fout gemaakt: we hebben uw vertrouwen geschonden", schrijft Volkswagen. Het bedrijf schaamt zich diep en beseft tegelijkertijd dat klanten daar 'niet veel voor kopen'. 

Het bedrijf schrijft dat het niet bij woorden zal blijven: "We beloven dat we dit probleem oplossen voor elke klant die erdoor geraakt wordt. En gaan er alles aan doen om uw vertrouwen terug te winnen." Voor klanten die vragen hebben, en daar gaat het bedrijf gemakshalve van uit, verwijst het bedrijf naar haar eigen website info.volkswagen.com/nl. Daar kunnen klanten informatie vinden over de terugroepactie van de type diesels waarvan de software geüpdate moet worden. 

Sjoemelaffaire
Volkswagen zit al weken in zwaar weer vanwege de sjoemelaffaire met dieselauto's van Audi, Skoda, Seat en Volkswagen zelf. Wereldwijd roept het concern 11 miljoen auto's terug om software te updaten. Met die software konden emissietests gemanipuleerd worden, waardoor de auto's een stuk zuiniger leken dan dat ze daadwerkelijk waren. Gisteren maakte het bedrijf bekend dat ook de nieuwste modellen sjoemelsoftware hebben

Het bedrijf hangt miljardenclaims boven het hoofd van onder meer toezichthouders in de Verenigde Staten. In de VS en Duitsland doet het openbaar ministerie ook een strafrechterlijk onderzoek naar de zaak

Het is niet voor het eerst dat het bedrijf via kranten diep door het stof gaat. Begin deze maand plaatste de grootste autofabrikant ter wereld al grote advertenties in Duitse kranten met één boodschap: sorry!

14 oktober 2015 17:21, in:

Dieselschandaal Volkswagen

Ook splinternieuwe Volkswagens hebben sjoemelsoftware

Nieuwe Volkswagenauto's hebben ook verdachte software aan boord, erkent het bedrijf vandaag zelf. Auto's met zogenaamde '2016 diesel models' hebben een sjoemelprogramma waardoor het lijkt alsof de auto de uitlaatgassen beter omzet in niet-schadelijke stoffen, dan daadwerkelijk het geval is.

Het gaat om andere software dan die in oudere dieselmotoren is ontdekt. Het nieuw ontdekte programma zorgt ervoor dat het uitstootsysteem gemanipuleerd wordt tijdens tests.

Daarbij wordt gecontroleerd of de katalysator voldoende vuil uit de uitlaatstoffen zuivert. Dit apparaat wordt door het programma sneller warm, waardoor de schadelijke smog omgezet wordt in onschadelijke stikstof en zuurstof gassen, zegt Volkswagen tegen The Associated Press. Deze functie is nog niet goedgekeurd door de agentschappen. 

Bedoeling is onduidelijk
De Amerikaanse toezichthouders zijn al sinds vorige week op de hoogte van het bestaan van de software, zegt een woordvoerder tegen AP. "Zij zijn deze op dit moment aan het evalueren. Volkswagen ondersteunt hen daarbij met aanvullende informatie." Bekeken wordt of de manipulatie specifiek is bedoeld om vals te spelen tijdens de emissietest of een ander doel heeft.

Als de fabrikant opnieuw frauduleuze programma's heeft ingebouwd, kan dat enorme schade voor het bedrijf betekenen. Daarnaast valt het voor de leiding van het bedrijf bijna niet meer te ontkennen dat zij van niets wisten.

Imago
Het persbureau berichtte vorige week al over het bestaan van de software, maar toen werd dit gerucht nog niet bevestigd door Volkswagen zelf. "We hebben een lange lijst met vragen voor Volkswagen", zei een van de toezichthouders gisteren tijdens een bijeenkomst. "Op een aantal hebben we al antwoord, maar sommigen staan nog open."

Eerder zei een anonieme medewerker al dat het bedrijf de extra software vermoedelijk niet nodig heeft om aan de emissienormen van de Amerikaanse overheid te voldoen, maar dat het apparaat lijkt te zijn bedoeld om de auto zuiniger over te laten komen. 

14 oktober 2015 15:50, in:

Dieselschandaal Volkswagen

'Tientallen managers wisten van emissieschandaal VW'

Tientallen managers zouden betrokken zijn geweest van de manipulatie van die emissietesten. Dat is een stuk meer dan 'de kleine groep' waar eerder over werd gesproken.

Of het daarbij blijft, is maar de vraag, want het aantal 'schuldigen' kan nog verder oplopen, zegt de Duitse krant Der Spiegel. Een woordvoerder van het concern uit Wolfsburg noemde het bericht 'ongefundeerd'.

De nieuwe topman van Volkswagen, Matthias Müller, praat het management morgen bij over de laatste status van het interne onderzoek. Ook maakt hij meer bekend over de geplande aanpassingen aan auto's en het mogelijke besparingsprogramma. 

​Opstappende topman
Müller's aantreden heeft trouwens voor nogal wat frustratie gezorgd bij zijn collega Winfried Vahland, die vandaag na 25 jaar zelf ontslag nam. Volgens de geruchten zou hij gepasseerd zijn als opvolger van de vertrokken topman Martin Winterkorn en daar flink van balen.

 

12 oktober 2015 20:15, in:

Dieselschandaal Volkswagen

Roerige dag voor Volkswagen

Martin Winterkorn, de voormalige baas van Volkswagen, trad al eerder terug als topman, maar levert nu definitief zijn toegangspasje van het directiegebouw in. Hij stopt ook met alle andere functies die hij binnen het concern uitoefent. Het was opnieuw een roerige dag voor het autobedrijf.

Verwacht wordt dat Winterkorn in de komende dagen, als alle formaliteiten zijn afgehandeld, zijn aftreden bekend maakt, berichten Süddeutsche Zeitung en WDR op basis van anonieme bronnen. Hij is onder andere ook bestuursvoorzitter bij Porsche, het familiebedrijf dat een meerderheidsbelang in Volkswagen heeft. Daarnaast heeft hij dezelfde functie bij Audi, vrachtwagenbedrijf Scania en bij de nieuw opgerichte tak Truck en Bus bij het bedrijf.

Volgens Reuters wordt er binnen het bedrijf flink aangedrongen op zijn aftreden. Vorige week was Winterkorn al niet aanwezig bij een bestuursvergadering van Audi. Ondertussen ontkent Porsche zijn aftreden en Volkswagen weigert commentaar te leveren. Eerder zei het bedrijf dat het aan de Raad van Commissarissen was om over de toekomst van de oud-topman te beslissen.

S&P verlaagd kredietstatus
Ondertussen verlaagde Standard & Poor’s (S&P) de kredietstatus vandaag van Volkswagen vandaag van A naar A-. De kredietbeoordelaar sluit een verdere verlaging met nog eens twee stappen niet uit. Volgens S&P heeft de affaire aangetoond dat het niet snor zit met de interne controle van de Duitse autofabrikant.

Ook werd bekend dat de fabrikant vermoedelijk in 2008 voor het eerst knoeide met de software in Groot-Brittannië, zei de managing director van het land vandaag. Hij waste meteen zijn handen schoon: "Ik wist niets over dit onderwerp tot 19 september dit jaar, toen ik het voor het eerst hoorde op het nieuws over de Verenigde Staten."