Menu Zoeken Mijn RTL Nieuws

30 december 2014 11:07

2015: het jaar van virtual reality, maar niet helemaal

2015: het jaar van virtual reality, maar niet helemaal

In 2015 maakt de massa echt kennis met virtual reality (VR), denken trendwatchers. Maar het duurt nog heel wat langer voordat iedereen een VR-bril in huis heeft, denkt professor Robert van Liere van het Centrum voor Wiskunde en Informatica. "Op dit moment is driekwart van de gebruikers na tien minuten kotsmisselijk."

In 2015 gaan heel wat meer mensen in aanraking komen met VR, denkt professor Robert van Liere. Hij geeft leiding aan een onderzoeksgroep op het gebied van virtual reality en is deeltijd hoogleraar op TU Eindhoven. "VR is toegankelijker geworden en in 2015 komen veel meer mensen ermee in aanraking. Maar er zijn nog teveel problemen die opgelost moeten worden voordat iedereen een VR-bril in huis heeft." 

ZIE OOK: Eerste clip waar je middenin kunt staan

Motion sickness
"Aan de ene kant is het onvoorstelbaar snel gegaan. Amper 15 jaar geleden kocht computercentrum Amsterdam een 'CAVE', een doos van 3 bij 3 bij 3 meter met overal schermen. Dat kostte miljoenen. De Oculus Rift, de VR-bril die ergens in 2015 in Europa in de verkoop gaat, kost minder dan duizend euro en de kwaliteit is beter." 

Toch zijn er nog problemen. Die hebben voor een groot deel te maken met de 'latency', de vertraging. Als je je hoofd draait, moet het beeld direct meebewegen, anders wordt je snel misselijk. "En die latency is nog steeds een probleem. Een echt goed systeem heeft een vertraging van 33 milliseconden, maar je moet echt onder de 20 zakken om de problemen met motion sickness op te lossen. Op dit moment is driekwart van de populatie binnen tien minuten misselijk."

ZIE OOK: Reizen naar de Gouden Eeuw met VR

Boost voor game-industrie
​Dat wil niet zeggen dat VR niet veel aanweziger zal zijn in de nabije toekomt. Van Liere: "Voor een groep (met name jonge) gebruikers die het dragen van zo'n bril goed kunnen verdragen, zal het aanbod nu snel toenemen." De Oculus Rift is binnenkort algemeen verkrijgbaar en daar gaan met name ontwikkelaars van games op inspelen. "Gamers hebben straks toegang tot deze technologie voor een spotprijs. Dat zal de gaming-industrie de komende jaren echt een boost gaan geven. Maar: het lost de fundamentele problemen nog niet op." 

Naast de latency spelen er meer problemen, zoals de optica van VR-brillen. "Als de lenzen niet precies goed staan voor je ogen, dan ga je je ook onprettig voelen, alsof je een bril met verkeerde sterkte draagt." Van Liere denkt dat het belangrijk is dat deze problemen de komende jaren worden opgelost. "VR is pas echte VR als je volledig het gevoel hebt dat je ergens echt bent. Je moet 'presence' voelen, aanwezigheid. Als je dat niet hebt, dan zal VR altijd een hype blijven."

 

 


 

Topnieuws