MKB Ondernemerscongres

Ceo Tony Chocolonely onderneemt 'om de wereld beter maken'

04 december 2019 16:33 Aangepast: 04 december 2019 17:24
Henk-Jan Beltman CEO Tony Chocolonely Beeld © RTL Z

Op het MKB ondernemerscongres interviewt Antoin Peeters Henk-Jan Beltman ceo van Tony Chocolonely. Het bedrijf dat begon als actie tegen de slavernij en kinderarbeid in de cacao-industrie. Een gesprek over chocolade, verantwoordelijkheid en de wereld.

Het bedrijf Tony Chocolonely ontstond uit het tv-programma Keuringsdienst van Waarde. "Ze wilden aantonen dat er een probleem is in de cacaoketen, bijvoorbeeld de grote hoeveelheid illegale arbeid." 

Toen niemand slaafvrije chocolade wilde maken, zijn de journalisten het zelf gaan doen. Als eerste maakten ze de rode reep als alarmerende kleur. "Het ging er om dat je mensen laat nadenken: wat consumeer ik nou eigenlijk?"

Slag Maken

Het bedrijfje van de journalisten ontwikkelde zich gedurende de jaren, maar de grote groei bleef uit. Er moest een slag gemaakt worden. "Het was te groot om mee te stoppen maar te klein om salarissen te betalen." 

En toen kwam Beltman in beeld. Eerder was hij marketeer van bier en frisdranken. Hij houdt van dagelijkse producten. Beltman nam het bedrijf over en voerde een schaalvergroting door. Van anderhalf miljoen euro omzet ging het naar 69 miljoen. "We zijn momenteel de grootste chocolademaker van Nederland."

Miniatuurvoorbeeld
Meer MKB Ondernemerscafé

Succesvol ondernemen volgens Kelly Weekers: focus en een lange adem

Slaafvrij?

Volgens Beltman is het lastig om een gegarandeerd volledig slaafvrije chocolade te maken. Hij rekent voor: er zijn 1 miljoen boeren in Ghana en Ivoorkust die cacao verbouwen, op hun plantages werken 1,3 miljoen kinderen. "Het is naïef van mij om te denken dat het op de 7000 boerderijen waar wij zaken meedoen niet voorkomt."

Zijn bedrijf betaalt de boeren meer zodat ze een leefbaar inkomen krijgen. "We maken de afspraken met hen dat de kinderen naar school gaan." Maar echt zeker weten doet Beltman het niet. Hij durft wel te zeggen dat op zijn plantages de vormen van illegale arbeid lichter zijn. "En dat er bijvoorbeeld niet een kind wordt verkocht."

Miniatuurvoorbeeld
Meer MKB Ondernemerscafé

Uitbundig ondernemer Arko van Brakel kent de smaak van succes en falen

Geld als middel

Beltman heeft de plantages met kinderarbeid gezien en kan er met zijn hoofd niet bij dat het gebeurt. "Je hebt als ondernemer een verantwoordelijkheid om de wereld een beetje beter te maken."

Voor Beltman bijten maatschappelijke verantwoordelijkheid en zijn commerciële doelen elkaar niet. Voor hem is geld een middel en niet een doel. "Op het moment dat je je middel tot doel verheft dan ben je een beetje in de war." Zo'n bedrijf kan volgens Beltman de wedstrijd niet winnen. Voor hem ligt geld verdienen in het verlengde van zijn doel de wereld beter maken.

Beltman en Peeters Beltman en Peeters

Winst en internationaal

Ondanks dat ze de grootste chocoladeverkopers van ons land zijn is de winst van het bedrijf dit jaar vrijwel nihil. Volgens Beltman is dat voor het eerst.

Hij verklaart het door te wijzen op de transitie die ze door maken. Ze gaan van een typisch Nederlands bedrijf naar een internationaal bedrijf: verantwoorde chocola voor de hele wereld.  

MKB Ondernemerscafé

In het MKB Ondernemerscafé van RTL Z ontvangt Antoin Peeters bijzondere en succesvolle ondernemers. Op steeds een wisselende unieke locatie delen de gasten van Antoin hun tips om succesvol te ondernemen. 

Het MKB Ondernemerscafé is elke donderdag te zien om 7.30 en 16.30 op RTL Z.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore