De koning van de bedrijfsuitjes

Koning van de bedrijfsuitjes Erik Kroon zoekt altijd naar originele uitjes

23 oktober 2019 13:06
Erik Kroon en Atoin Peeters Beeld © RTL Z

Van bumpervoetballen tot Mini Cooper-rally’s en van klimbos tot escapetoer; Erik Kroon bedacht vele familie- en bedrijfsuitjes. Per jaar organiseert zijn bedrijf SOS Events zo’n 1200 bedrijfsevenementen en daar komen ruim 4000 andere activiteiten bij. Antoine Peeters interviewt de koning van de familie- en bedrijfsuitjes over zijn succes, originaliteit en freefallen.

Het gesprek vindt plaats in Lunteren, voor Kroon een bekende plek. "We roepen in het bedrijf wel eens: de Veluwe is ons terrein", lacht hij. Zo organiseert het bedrijf verkenningstochten door het natuurgebied op elektrische scooters. "Elektrisch vervoer is op dit moment erg populair. Mensen willen tegenwoordig graag milieuvriendelijke activiteiten doen."

Kroon doet niet aan zoals hij dat schertsend noemt 'paintballen, steengrillen en bowlen'. Hij is altijd op zoek naar iets nieuws en anders, waar mensen van denken: wat grappig dat we dit gaan doen.

Klootschieten als Break

In de jaren '90 zag hij een gat in de markt. Elk Veluws hotel zat vol met vergadergasten, maar er waren amper activiteiten voor tussen de vergaderingen door. "Alleen een rondje met de huurfiets of de boswachter over de Veluwe, dat klinkt toch saai."

Kroon dacht: dat kan spannender. Dus kwam hij met uitjes als mountainbiken, helikopterdroppings en klootschieten. Binnen een half jaar had hij 13 hotels die zijn activiteiten verkochten.  

Miniatuurvoorbeeld
Meer MKB Ondernemerscafé

Robèrt Van Beckhoven: Ik ben succesvoller dankzij mijn partner

Websites en concurrentie

Eind jaren '90 veranderde de situatie. Niet meer via hotels, maar via websites ging hij zijn uitjes promoten. Op dit moment heeft zijn bedrijf zo'n 70 websites waarvan Bedrijfsfeest.nl de grootste is.

In het begin was het een eenvoudige markt, hij was een van de weinige spelers. Tijdens de crisis van 2008 is dat veranderd. "Veel bedrijven en horecalocaties zijn zelf ook activiteiten gaan verzorgen." Toen had hij ineens erg veel concurrenten.

Miniatuurvoorbeeld
Meer MKB Ondernemerscafé

Michel Kappen heeft voor 65 miljoen aan zeldzame whisky's liggen

Diepgang en Bosbeugelen

Kroon onderscheidt zich van zijn concurrenten door originaliteit, stelt hij. Zijn bedrijf ontwikkelt ieder jaar nieuwe activiteiten. Daarnaast doen ze veel teambuildingactiviteiten. "Als een bedrijf wat meer diepgang zoekt, dan komen ze toch bij ons terecht", aldus Kroon.

Hij heeft ook weleens activiteiten bedacht die niet aansloegen. Zo zou bosbeugelen het helemaal worden. Helaas dus niet. Volgens hem miste hij toen een goed marketingapparaat. Nu heeft hij een afdeling die nieuwe uitjes 'groots in de markt kan zetten'.

Miniatuurvoorbeeld
Meer MKB Ondernemerscafé

Joost Leenders leert Ajax en Memphis Depay beter presteren

Vrije Val

Zijn nieuwste project: de bouw van een adventurepark in Harderwijk. "Dat wordt een locatie dat klimmen met thrill-activiteiten combineert." Zo komt er een zigzagtokkelbaan tussen bomen en een plek waar je 20 meter kunt freefallen. "Wel gezekerd", voegt hij er geruststellend aan toe.

MKB Ondernemerscafé

In het MKB Ondernemerscafé van RTL Z ontvangt Antoin Peeters bijzondere en succesvolle ondernemers. Op steeds een wisselende unieke locatie delen de gasten van Antoin hun tips om succesvol te ondernemen. 

Het MKB Ondernemerscafé is elke donderdag te zien om 7.30 en 16.30 op RTL Z.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van