Welkom bij RTL Nieuws! Hier vind je voortaan al jouw RTL Z nieuws, actuele beurskoersen, nieuwsuitzendingen en meer.

Heb je nog vragen? Check onze FAQ.

×
MKB Ondernemerscongres

Vegetarische slager verovert de wereld

02 oktober 2018 09:19 Aangepast: 03 oktober 2018 16:09
Foto: De Vegetarische Slager

Op 1 november organiseert RTL Z het MKB Ondernemerscongres, met inspirerende lezingen van spraakmakende topondernemers. Eén van de sprekers is Jaap Korteweg, negende generatie boer en oprichter van De Vegetarische Slager.

In de jaren negentig besloot Korteweg vegetariër te worden, maar de smaak van vlees kon hij niet missen. Als De Vegetarische Slager ontwikkelt hij daarom sinds 2009 innovatieve, plantaardige vleesvervangers met dezelfde bite en structuur als dierlijk vlees. Zijn ambitie: op korte termijn de grootste slager ter wereld worden en de vleesindustrie ingrijpend veranderen. Jaap Korteweg slijpt voor RTL Z alvast zijn messen.

Hoe wordt een boerenzoon die opgroeit tussen de koeien een vegetarische topondernemer?

“De varkenspest in 1997 was het keerpunt. Ik had net het bedrijf van mijn ouders overgenomen en was al overgestapt op biologisch boeren, maar de enorme gevolgen van de varkenspest deden me inzien dat ik niet meer bij wilde dragen aan de traditionele vleesindustrie. Ik ben gaan nadenken over alternatieven: hoe zouden we dieren volledig uit de keten kunnen halen?

Zo ontstond in 2009 het idee om vlees te gaan produceren vanuit de basis: de bonen en het graan dat we voeren aan die dieren. Met de nieuwste technieken wilde ik plantaardige vleesvervangers ontwikkelen, die wel hetzelfde smaken als dierlijk vlees. Die smaak en de structuur van vlees miste ik zelf namelijk enorm sinds ik vegetariër was geworden. Omdat ik zelf geen enkel verstand had van vleestechnologie, ben ik gaan samenwerken met slagers, chef-koks en andere experts. Acht jaar later werken er 70 mensen aan De Vegetarische Slager en verkopen we onze producten in zeventien landen. Zo zie je maar dat je zonder enige kennis van zaken toch succesvol kunt worden met alleen een idee.”

Ging er nooit iets mis?

“Zeker wel. Zoals altijd bij nieuwe projecten, gaat er zelfs veel meer mis dan goed. Maar op grote lijnen zou ik het precies hetzelfde aanpakken, als ik het opnieuw zou moeten doen. Een echte ondernemer heeft een slecht geheugen voor mislukkingen, las ik laatst. Dat klopt wel, ik kijk vooral naar wat wél goed gaat.”

Was je er meteen van overtuigd dat het zou lukken?

“Absoluut niet. Ik ben puur uit idealisme begonnen, niet omdat ik een gat in de markt zag. Ik gaf mezelf tien, misschien twintig procent kans van slagen en ging er eigenlijk vanuit dat het alleen maar geld zou gaan kósten. Maar ik vond het idee van het ontwikkelen van plantaardig vlees zo mooi en zo belangrijk, dat ik het toch wilde proberen. Mijn andere bedrijf liep als een trein en ik had tijd en geld om in een nieuw project te stoppen. Ik achtte de kans minimaal dat het iets werd, maar áls het zou lukken, zou dat prachtig zijn. En tot mijn grote vreugde lukte het.”

Hoe ziet de onderneming er nu uit?

“De dagelijkse leiding is in handen van een operationeel directeur, ik ben als CEO voornamelijk op pad om het verhaal van De Vegetarische Slager te vertellen. Ik heb geen kantoor, dat is er nooit van gekomen en gaat ook niet meer gebeuren. Laat mij maar het land in gaan, met de mensen praten. Omdat ik het destijds wel meteen goed wilde doen, zijn we in 2009 direct met een professioneel team gestart. Die mensen zijn er - op één na - nu allemaal nog steeds bij. We zijn met zijn allen heel hard aan het werk om onze ambitie waar te maken: zo snel mogelijk de grootste slager ter wereld worden.”

Vegetarische slager, bedoel je?

“Nee, juist niet. Onze bedoeling is om de vleesindustrie zodanig te veranderen, dat de standaard verandert. De verwachting is nu dat over 30 jaar 80% van het vlees plantaardig is. Dan hoeven we het woord ‘vegetarisch’ dus niet meer te gebruiken. Vergelijk het maar met een digitale camera: het is inmiddels zo normaal dat hij digitaal is, dat we gewoon ‘camera’ zeggen.”

Is het woord slager dan niet een beetje misleidend?

“Daar heb ik zelf ook even over getwijfeld in het begin. Maar inmiddels is De Vegetarische Slager zo’n sterk merk geworden, dat multinationals die ons benaderen, ons juist op het hart te drukken om de naam te behouden.”

Een behoorlijk stevige ambitie: het veranderen van de vleesindustrie. Hoe denk je dat te bereiken?

“Heel simpel: door goede en betaalbare, plantaardige producten te ontwikkelen. Op dit moment zijn vleesvervangers nog duurder dan dierlijk vlees en we hebben nog niet alle vleessoorten kunnen kopiëren. Maar we blijven werken aan de ontwikkeling van producten die beter zijn dan het origineel en die ook qua prijs concurrerend zijn. Als we die hebben - en het zit er echt aan te komen - gaat het veranderen van de markt vanzelf.”

Profiteer je van de groeiende vraag naar vegan en healthy food?

“Ik zou juist willen zeggen dat De Vegetarische Slager heeft bijgedragen aan die trend, wij hebben onze eigen markt gecreëerd. Als ik acht jaar geleden eerst marktonderzoek had gedaan, was ik hier nooit aan begonnen. Maar mede dankzij ons is er nu steeds meer vraag naar plantaardige vleesvervangers.

Onze producten liggen nu al in twintig landen in de winkel en we blijven groeien. De kunst is nu om die groei goed te managen, want we zijn vast van plan om de wereld te veroveren. Sinds we acht jaar geleden begonnen, groeien we zo’n 50% per jaar. Als we in dit tempo blijven groeien, zijn we over twintig jaar inderdaad de grootste slager ter wereld.”

Hoe reageerde je boerenfamilie op je onorthodoxe plannen?

“Heel goed, ze waren meteen enthousiast. Sterker nog: mijn broer, drie zussen én mijn moeder van 91 zijn inmiddels allemaal ook vegetariër.”

Meer van Jaap Korteweg horen en leren? Reserveer hier je kaarten voor het MKB Ondernemerscongres, donderdag 1 november in de Van Nellefabriek Rotterdam.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van