Menu Zoeken Mijn RTL Nieuws

29 januari 2017 11:29

De directeur van Triodos is woord 'duurzaamheid' beu

De meeste Nederlanders willen wel graag producten kopen die bijdragen aan een betere wereld, maar zijn de grijsgedraaide term 'duurzaam' helemaal zat. Volgens Matthijs Bierman, directeur van Triodos Bank, moeten ondernemers meer zichtbaar worden. "Laat zien wat je ermee bedoelt."

Verandering kun je overal kopen. Dat is de gedachte die de Triodos Bank tussen de oren van alle Nederlanders wil krijgen. De bank liet voor het eerst marktonderzoek doen naar de individuele invloed van consumenten op verduurzaming van de wereld.

Wat blijkt? We willen wel, maar worden vaak slecht geïnformeerd waar duurzaam nou eigenlijk voor staat. "Het is een grijsgedraaid begrip geworden - een holle frase. En dat zijn mensen beu", zegt Bierman in gesprek met RTL Z. Uit het onderzoek blijkt dat 42 procent van de ondervraagden het begrip onduidelijk vindt.

Duurzaam alternatief

Toch overweegt meer dan de helft van de Nederlanders bij de aankoop van producten of diensten een duurzaam alternatief. Zelfs als dit iets meer kost. Belangrijk is echter het bewijs: wanneer ondernemers kunnen aantonen dat zij duurzaam ondernemen, dan heeft 63 procent van de ondervraagden de intentie om daadwerkelijk iets bij dit betreffende bedrijf te kopen.

Bierman: "Er zijn meer mensen dan gedacht geïnteresseerd in duurzaam. Toch zet het woord zelf onbedoeld een rem op verdere verduurzaming. Dat komt door het feit dat iedereen het te pas en te onpas gebruikt. Er rijdt geen busje door de straat waar niet op staat: wij zijn de duurzame installateur of wat dan ook."

Wie is Matthijs Bierman?

  • Begon ooit als trainee bij Shell
  • Werkt alweer ruim 20 jaar bij Triodos Bank
  • Is sinds 2003 directeur van de bank
  • Wil met Triodos binnenkort uitbreiden naar Frankrijk

Triodos Bank merkt al langer dat mensen bij het begrip duurzaam steeds minder opgewonden raken. "De term zegt op zich niet zo veel. Het Engelse sustainability is eigenlijk een betere term. Dat betekent letterlijk volhoudbaar. Oftewel: is onze voedsel- en energievoorziening generatie op generatie vol te houden? Of zijn we onze voorraden aan het opeten en onze landbouwgrond aan het uitmergelen. Met de manier waarop we het nu doen, laten we het niet fraai achter. Nog steeds niet."

Het woord 'duurzaam' eenvoudigweg vervangen is in zijn ogen geen goed idee. "Elke paar jaar laait die discussie op. Maar als je de ene term door de andere vervangt, dan slaat het meteen plat. Dus eigenlijk is onze oproep om het maar gewoon te laten zien."

Landelijk platform

De bank wil daarom duurzame ondernemers helpen door hen in de spotlights te zetten. Daarvoor is de campagne Buy the Change opgetuigd. Via billboards, raamposters, flyers en ook een online platform wil Triodos Bank laten zien dat iedereen invloed heeft met bestedingen. Klein én groot.

Bierman: "Als je dat werkelijk tot je door laat dringen, merk je dat je dit dagelijks kunt doen. Verantwoordelijkheid en de mogelijkheid om beslissend te zijn. Het tegenovergestelde van de machteloosheid die mensen soms voelen als ze het wereldnieuws tot zich nemen."

De campagne moet uitgroeien tot een landelijk platform. Bierman: "We beginnen in Amsterdam met ondernemingen zoals Natuurlijk Smullen [zie hoofdfoto, red.], Brandt & Levie en het Volkshotel. Zo moet er een community van duurzame ondernemers ontstaan die elkaar ook kunnen vinden. En belangrijker: door de consument gevonden worden." 

Maar is Triodos niet bang dat het hiermee het zoveelste keurmerk in het leven roept? Bierman: "Nee, we hebben niet de pretentie of bedoeling dat het een soort keurmerk wordt. Het is echt een oproep om actief te worden. Iedere beslissing kan impact hebben. Van een pakje kauwgum tot een huis. Als we dat tussen de oren kunnen krijgen dan helpt dat de duurzame ondernemers."

 

Geen bonussen

Triodos Bank is gebouwd op dit fundament. De bank, opgericht in 1980, scoort al jaren hoog op het gebied van onder meer klimaatverandering, mensenrechten en dierenwelzijn.

Ook keert de bank bijvoorbeeld geen bonussen uit. Na de financiële crisis was Triodos dan ook een gewild alternatief voor mensen die overstapten van bank. Aan het einde van 2015 stond de teller op ruim 600.000 klanten, waarvan de helft in Nederland.

Een aantal dat ook vorig jaar doorgroeide, aldus Bierman. "We groeien nog steeds heel hard. In 2016 zag je dezelfde beweging als het jaar ervoor. Dagelijks stappen 100 mensen over naar Triodos Bank. Dat is echt best veel. Maar groei is geen doel op zich. Belangrijk is dat wij maatschappelijke verandering financieren, niet onze stakeholders rijker maken."

Topnieuws