Robin Fransman

Het grote 'Doe de auto de deur uit'-experiment

03 juni 2017 11:01

Geen auto meer, kan dat als je drie kinderen hebt en een baan? Robin Fransman probeert het uit.

Ik heb al drie maanden geen auto meer. Voor het eerst in 29 jaar geen eigen vervoer! Gezin, drie kinderen, en geen auto meer. Kan dat? Dat wilde ik weleens proberen.

Op 28 februari liep het leasecontract van m'n auto af. Ik heb gekeken naar vervanging. Maar geen enkele auto wond me genoeg op om er ook zin in te krijgen. Eigenlijk wilde ik elektrisch rijden, maar ik wilde ook een 7-zitter. Dan kom je bij een Tesla Model X uit en dan ben je 100K verder. Te duur.

Nu woon ik binnen de ring van Amsterdam en dan denk je, die deeleconomie, met al die deelauto’s, fiets, trein, dat moet toch ook kunnen? En enorm veel geld besparen? Het leek me op zijn minst een aardig experiment.

Familie, vrienden, buren, iedereen verklaarde me voor gek. "Je hebt drie kinderen!" en "wat doe je dan als…" en dan volgde een scenario met iets van weekend, mooi weer, familiebezoek en andere beslommeringen waarvoor een auto 'een absolute noodzaak' is.

We zijn nu drie maanden verder, tijd om de rekening op te maken. Enerzijds natuurlijk de vraag: is onze behoefte aan vervoer prettig ingevuld en anderzijds wat heeft het aan harde pegels opgeleverd?

De vervoersbehoefte

Oké, wat heb je zoal nodig? Vervoer van en naar werk, van en naar klanten, gezinsuitjes en dergelijke. Nu woon ik op twee kilometer van mijn werk, dus dat werd meestal de fiets en soms de tram. Gemakkelijk. Van en naar klanten, vooral in de Randstad, meestal met de trein, incidenteel een deel-auto. Van en naar het station in Amsterdam? Met de fiets, tram of met Car2Go.

Die laatste is in Amsterdam superhandig. Het zijn elektrische tweezitters die je kunt pakken waar ze toevallig staan, en ook binnen het dekkingsgebied weer neerzetten waar je wilt. Je betaalt zo dus ook nooit parkeerkosten. Aanrader voor iedereen die regelmatig in Amsterdam komt, want het abonnement is gratis. Met je telefoon kun je zien waar ze staan en ze huren/reserveren met een enkele klik. Veel andere steden hebben iets vergelijkbaars: Witkar.

Gezinsuitjes buiten de stad hebben we gedaan met deelauto's, tram en trein. Ik heb een dalurenkaart gekocht voor de trein, voor vervoer van en naar klanten. En met een extra kaart kunnen de kinderen ook nog gratis mee. Ik heb nooit geweten dat kinderen gratis met de trein kunnen, dus dat was een aardige verrassing.

Soms wil je naar locaties die onhandig zijn met de trein, dus met enige regelmaat heb ik ook een deelauto gepakt. Dat doen we bij Connectcar, want die hebben ook grotere 7 zits-autos. Connectcar is ook anders, want ze hebben vaste parkeerplekken waar je ze pakt en ook weer moet terugzetten, maar verder is het identiek. Je huurt ze met de app op je telefoon en een abonnement is gratis. Amsterdam staat er vol mee, maar ze zitten ook in Utrecht, Rotterdam, Den Haag en Haarlem. Maar die en andere steden zullen ook wel weer alternatieven hebben zoals Green Wheels.

Is dat dan fijn? Je hopt van fiets, naar trein, naar auto. Elke keer weer even nadenken. Dat vergt wat inspanning. Elke keer moeten plannen, is er een auto beschikbaar op het moment en plaats die jij wil?

Uiteindelijk kan ik niet anders concluderen dan dat het goed werkt. De beschikbaarheid van deelauto’s is gewoon goed te noemen. Connectcar bijna 100 procent, Car2Go rond de 90 procent. Maar, eerlijk is eerlijk, ik reis ook vaak buiten de spits. Hetzelfde geldt voor de trein: wat is die fijn in Nederland. En wat is het fijn om te kunnen werken en mailen terwijl je onderweg bent van en naar klanten.

Maar buiten de spits is reizen met de trein natuurlijk wel veel fijner en goedkoper dan in de spits. We hebben onze eigen auto eigenlijk niet of nauwelijks gemist. Incidenteel was het een beetje onhandig. Ik mis af en toe dus ook het gemak en de vanzelfsprekendheid van de auto voor de deur. En soms ook de luxe van de eigen auto. En af en toe was ik ook meer tijd kwijt dan verwacht. Even vloeken en doorzetten. Er staat ook weleens file.

De harde pegels

Ja. Het levert inderdaad besparingen op. De auto die ik had kostte inclusief alle kosten, rente, afschrijving, onderhoud, brandstof, verzekering, wegenbelasting iets meer dan 1000 euro per maand. Daar komen dan nog parkeerkosten en bekeuringen bij (4 km/h te hard). Ik reed al snel 20.000 km per jaar.

De afgelopen maanden was ik, inclusief een week vakantie met een deel-auto 700 euro per maand kwijt aan vervoer. Gemiddeld 50 euro per maand aan Car2Go, 200 euro per maand aan OV en trein en 400 euro per maand aan Connectcar. Dus zo heb ik 300 tot 400 euro per maand bespaard. Al snel 4000 euro per jaar.

Maar daar gaat straks de huur voor de zomervakantie van af. Grote auto huren en rijden voor 3 weken, hoppa, toch ook weer 2000 euro. En doordat de rente gedaald is, zou een nieuwe leaseauto geen 1000, maar 900 euro kosten.

De echte netto besparing zal voor ons dan ook uitkomen op zo'n 100 tot 150 euro per maand.

Conclusie

Leven zonder auto kan dus gewoon. Voor binnenstadbewoners die wonen in deelautorijke gebieden is het een volwaardig alternatief geworden. Wat ik vooral minder vind is dat het ook een soort Dagobert Duck in me naar boven brengt. Dat je overvallen wordt door zuinigheidsdrift als je een auto moet pakken. 'Kost toch weer 40 euro' denk je dan. Waar je eerder zonder na te denken 1000 euro per maand uitgaf.

En elke dag zonder vervoerskosten denk je 'toch weer 33 euro verdiend'. Je kop is er dus vol mee. Kwestie van wennen wellicht. Maar per saldo is het gewoon positief. Zelfs als je een auto hebt, kun je regelmatig sneller, comfortabeler en goedkoper reizen (en parkeren!) als je bij tijd en wijle de trein of de deel-auto pakt. Als aanvulling op de eigen auto vind ik het toch ook wel een ontdekking.

En is het dan die besparing van 100 euro per maand waard, nemen we weer een eigen auto?

Die nieuwe 7-zits Peugeot 5008 ziet er wel mooi uit…

Robin Fransman is bereikbaar op Twitter: @RF_HFC