Patrick Wessels

Geld besparen? Ga als een kluizenaar door de supermarkt

04 juni 2019 05:06

Alleen afrekenen wat je van plan was te kopen? In een supermarkt vol verleidingen is dat een hele kunst. Het boodschappenlijstje is een traditioneel sterk wapen om de meeste verkooptrucs vakkundig te omzeilen.

Tenminste, als jij de discipline kunt opbrengen om als kluizenaar door de paden te bewegen. De meeste winst zit in het voorkomen van afleiding, dus de gezelligheid van anderen kun je daar niet bij gebruiken.

Samen boodschappen doen lijkt misschien gezellig, net als wanneer je bekenden tegenkomt en even een praatje maakt of samen door het pad loopt. Onder de streep is het vooral een dure keuze, omdat je veel meer geneigd blijkt om producten te kopen die niet op je lijstje staan.

De goedkoopste manier om boodschappen te doen is die met een duidelijk doel voor ogen. Met een lijstje in de hand, waarop precies staat wat je nodig hebt om vanavond en de komende dagen te koken. Maak het lijstje in de juiste volgorde voor jouw favoriete supermarkt, zodat je heel gericht van pad naar pad kunt om vlot te pakken wat je van plan bent.

Hoe minder je daarvan afwijkt, hoe kleiner de vervelende verrassing aan de kassa.

Val je wel voor het gezellige praatje met bekenden of doe je graag samen boodschappen? Dat is niet zo handig. Contact is een gevaarlijke vorm van afleiding, waarmee je jouw specifieke doel uit het oog verliest. Zelfs met een lijstje in de hand verblijf je - eenmaal kletsend - langer in de winkel, bekijk je meer producten en wijk je meer af van de reguliere route in de supermarkt.

Het gaat ook mis zodra je je smartphone uit je zak haalt. Dit werd recent onderzocht door vijf specialisten in koopgedrag. Zij ontdekten dat het een bijzonder dure hobby is om boodschappen te doen met een smartphone in de hand. Opvallend daarbij is dat het niet gaat om de smartphone op zich, maar de afleiding die daardoor ontstaat.

Afgeleid door een smartphone wijk je af van het plan, waardoor je veel vatbaarder bent voor verkooptrucs en verleidingen. En diezelfde afleiding ontstaat als je samen met iemand anders winkelt of als je met allerlei bekenden een praatje aanknoopt.

Merk je dat jij altijd met meer thuiskomt dan wat je van plan was om te kopen, in de supermarkt of als je de stad in gaat? Winkelen met een paar anderen is natuurlijk hartstikke gezellig, maar door de afleiding ook altijd duurder dan je van plan was. 

Maak voor de supermarkt een lijstje en houd je smartphone in je zak. Zorg er bovendien voor dat je in je eentje de boodschappen doet en houdt het bij een bescheiden 'hoi' als je bekenden tegenkomt. Maak het praatje liever als je de supermarkt weer uit bent, nadat je bij de kassa als slimme kluizenaar een koopje hebt gescoord.

Patrick schrijft over psychologie en consumentengedrag.  Waarom koop je het ene product wel en het andere niet? En hoe kun je daar slimmer mee omgaan?