Roderick Veelo

Michael Jackson verdragen

07 maart 2019 06:19

Radiostations in de hele wereld schrappen de muziek van Michael Jackson. De BBC in Groot-Brittannië en drie grote zenders in Canada hebben hem met onmiddellijke ingang van de speellijst gehaald. In Nieuw-Zeeland is zijn muziek in het hele land uit de ether verdwenen. In ons land beperkt de Jackson-boycot zich vooralsnog tot de regionale publieke zender NH Radio (Noord-Holland). 

Aanleiding is de documentaire Leaving Neverland. Daarin vertellen twee volwassen mannen tot in detail dat zij seksueel misbruikt zijn door Michael Jackson. Dat misbruik zou hebben plaats gevonden toen zij nog kinderen waren en regelmatig logeerden op zijn landgoed Neverland.

Morgen is hun verhaal te zien op NPO3 om 20.05. De Jackson-boycot kan zich daarna in ons land uitbreiden naar de publieke radiozenders. Dat hangt af van hoe de muzieksamenstellers van Radio 2, 3 en 5 de documentaire ervaren en wat luisteraars ervan vinden. 

Ook Sky Radio en Radio 10 wachten af hoe luisteraars reageren. Als de commerciële stations merken dat Jackson na morgenavond bij hun luisteraars in ongenade is gevallen verdwijnt de King of Pop ook daar van de playlist.

Volgens mensen die Leaving Neverland al gezien hebben, is het relaas van de twee mannen indringend en overtuigend. Grootste manco aan de film is de afwezigheid van wederhoor. Uiteraard is een reactie van de beklaagde zelf uitgesloten, maar zonder iemand die Jackson kan verdedigen blijft het een eenzijdig verhaal. En dat blijkt ook de opzet. Regisseur Dan Reed heeft niemand uit het Jackson-kamp voor zijn film benaderd.

De vraag is wat de radiodirecteuren en muzieksamenstellers met hun ingreep beogen. Ik sprak stationsmanager Arjan Snijders van NH Radio. Hij heeft de documentaire nog niet gezien, maar gaat af op het oordeel van de BBC en de VPRO (die de film vrijdag uitzendt). Snijders heeft alle muziek van Jackson van zijn zender gehaald, omdat er de komende tijd 'niet meer onbevangen naar die muziek te luisteren valt'. 

Snijders is een kundig radioman en hij zou daar weleens gelijk in kunnen hebben. Maar is dat erg? Kunnen wij verdragen dat grote artiesten en kunstenaars mogelijk ernstige zaken op hun kerfstok hebben? Of moet alles kloppen en verdwijnt de liefde voor de kunst als de kunstenaar averij oploopt? 

De vraag is eigenlijk of we goed en slecht kunnen combineren in één persoon.

Kunnen we ons nog verliezen in 'Reis naar het Einde van de Nacht' als je weet dat de schrijver – Louis-Ferdinand Céline – zich te buiten ging aan antisemitische scheldpartijen? Valt nog te luisteren naar de muziek van Richard Wagner? Kunnen we nog genieten van het enorme acteertalent van Kevin Spacey als er klachten zijn over seksuele misdragingen? 

En wat doen we – na morgen – als we plotseling Thriller (1982), Rock with you (1979), Black or white (1991) of een andere Jackson-hit horen op de radio? Blijven we stil zitten, zingen we niet meer mee? Doen we de radio uit of gaan we op zoek naar een andere zender? 

Ik zou dat graag allemaal zelf uitmaken en ervaren. Maar de poortwachters hebben haast en besluiten tot een boycot of niet. Gedreven door moraal, commercie, bevoogding of alle drie. 

Het is niet van deze tijd, maar probeert u het goede en het slechte eens te combineren in één persoon. Kijk de documentaire en draai de volgende dag uw lievelingsnummer van Michael Jackson. Zou dat lukken?