Merijn Doggen

Bol.com wordt langzaam een rommelmarkt

11 maart 2018 11:00

Bol.com is mijn favoriete webwinkel, maar ik vraag me af hoelang nog. Het wordt zo langzamerhand namelijk een rommelmarkt.

Bol bereidt zich al jaren voor op de komst van Amazon naar Nederland. Het wil zoveel mogelijk aanbieden tegen zo gunstig mogelijke voorwaarden. Andere webwinkels mogen van Bol dan ook gebruikmaken van hun webwinkel, maar het resultaat is een onoverzichtelijk rommeltje.

Heb je eenmaal een account aangemaakt bij Bol, dan kan je in de app op je smartphone met één klik afrekenen zonder dat je verder iets hoeft in te vullen. Als je ook nog het Select-abonnement hebt afgesloten (10 euro per jaar), dan worden spullen ook nog precies bezorgd wanneer je dat wilt: dezelfde dag nog, in de avond of op zondag en gratis.

Bovendien heeft Bol.com zo'n beetje alles wat ik wil. Vaak is Bol iets duurder dan andere webwinkels, maar daar krijg ik een hoop gemak voor terug. En toch ik merk dat ik steeds vaker ergens ander winkel. Door het grote aanbod bij Bol krijg ik keuzestress en raak ik vaak het overzicht kwijt.

Een anekdote:

Laatst was ik op zoek naar een zaklamp voor mijn dochter. Niet te duur, hij gaat namelijk toch stuk. Ik zoek op 'zaklamp' en zet de prijs op maximaal 20 euro.

Dan gaat het mis. Bol geeft aan dat het 584 resultaten heeft op mijn zoekopdracht. Op de eerste pagina zijn zes van de 24 zaklampen geen zaklampen, maar UV-lampen (om vals geld of urineresten mee op te sporen).

Daar had ik niet op gezocht. Daarnaast zijn drie van die zes UV-zaklampen precies hetzelfde. Daar moet je als bezoekers dus wel langs scrollen op je zoektocht naar een zaklamp voor je kind.

Miniatuurvoorbeeld

Onderaan de pagina staat een heel goedkope zaklamp. Hij kost minder dan zes euro en is in zwart en roze. Mijn dochter houdt van roze, dus ik klik. Maar even later besluit ik dat dit toch wel echt troep moet zijn en zoek verder.

In de pagina's erna kom ik die lamp nog vier keer (!) tegen. Steeds in een andere kleurcombinatie. Kom op Bol! Zet ze allemaal bij elkaar en laat me de goede kleur kiezen zodra ik de zaklamp wil aanschaffen!

Het zijn kleine ergernissen, maar het zijn ergernissen die ik bij Fonq, Wehkamp en Coolblue niet heb. Bij Wehkamp hebben ze slechts vier zaklampen onder de 20 euro. Weg keuzestress. Bij Fonq zes en bij Coolblue twee. Heerlijk!

Ik begrijp dat Bol.com niet alleen een webwinkel is, maar ook een marktplaats voor andere webwinkels. Zij kunnen hun producten aanbieden via Bol en Bol krijgt dan een deel van de omzet.

Dat businessmodel snap ik, maar val mij als consument er niet mee lastig. Bol, zorg voor een overzichtelijk productaanbod, cureer en controleer op kwaliteit, want nog even zo doorgaan en je bent mij als klant kwijt.

Merijn Doggen is techjournalist en presentator van het programma Bright TV. Hij schrijft over technologie en hoe dat onze levens in de toekomst gaat veranderen.