Jeroen Windt

Waar blijft het rondje om de kerk?

21 december 2010 13:47

Zomaar twee ervaringen de afgelopen dagen. Maandag vertrok mijn trein naar Hilversum te laat omdat de conducteur er nog niet was. De dag erop zat de machinist nog op een andere trein en moesten we lang wachten voor de trein vertrok.

Rondje om de kerk

De dienstregeling is zo ingewikkeld dat bij een storing machinisten en conducteurs vaak niet op tijd bij hun volgende trein kunnen zijn. De oplossing is er ook: het rondje rond de kerk.

Excuses

Maar de spoorbobo’s hebben het over andere dingen. “Ons spoor heeft te veel wissels.” “De privatisering is de schuldige.” “Het management deugt niet.” “Het netwerk is op orde, maar zit tjokvol.” “De politiek heeft de verkeerde beslissing genomen.” Vul zelf maar in wie het zegt, maar de spoorsmartlap; “het ligt aan de ander; wij doen het goed”, wordt weer veel gedraaid.

Verbeteren

Er zal best veel waar zijn van al deze punten. Maar de sector kan ook zelf nog belangrijke zaken verbeteren. Het zou de spoormannen sieren als ze het rondje rond de kerk durven in te voeren. Dan maken ze al hun mooie woorden waar dat de klant belangrijk is.

1984

Geloof het of niet. In 1984 lag er al een plan ‘Decomplicering van de treindiensten.’ In 1999 heette het “Bestemming klant”. Allemaal plannen bedoeld om de dienstregeling minder gevoelig te maken voor storingen. Alle plannen stuitten op zware weerstand bij het georganiseerd personeel. En alle directies hebben het niet durven of kunnen invoeren. In 2001 is een compromis rooster ingevoerd. Dat maakte de dienstregeling een beetje minder gevoelig. Intussen is het alleen maar drukker geworden. De uitvinder van dit compromis denkt dan ook dat het is uitgewerkt. Maar de spoorbobo’s hoor je er niet over.

Behoudend

Als Roel Berghuis van FNV Bondgenoten echt meent dat zijn leden het beste voor hebben met het spoorbedrijf en de klanten, dan moet hij het voortouw durven nemen in deze discussie. Als Bert Klerk, de directeur van Pro-rail echt meent dat een minder complex spoor veel problemen kan oplossen dan moet hij het rondje om de kerk weer vol op de agenda zetten.

Rondje om de kerk

Als Bert Meerstadt, de directeur van de NS echt meent dat de reiziger belangrijk voor hem is moet hij op de zeepkist kruipen en zijn personeel overtuigen. En als de politici echt een solide spoor willen moeten zij het rondje rond de kerk gewoon opnemen in de eisen van een nieuwe concessie. Aan de slag dus. Ik ben benieuwd of de conducteur en machinist morgen wel op tijd zijn.

Meer over rondje om de kerk:

http://www.joop.nl/opinies/detail/artikel/het_rondje_om_de_kerk_bij_ns_dat_nooit_weer/ http://retro.nrc.nl/W2/Lab/Profiel/NS/personeel.html

Jeroen Windt is chef van de economieredactie van RTL Z/RTL Nieuws

Wat vindt u van de column? Geef uw mening:

2010-12-21789343a5-b7be-3f44-ade4-b4e6cdb73da0

Recente columns van alle columnisten: 2011-02-1576ada20e-b421-3217-9776-e9e80bcda4ec /components/financien/rtlz/redactie/column/vandenakker/ article 7
12
/components/financien/rtlz/redactie/column/ article 3
12
/components/financien/rtlz/redactie/column/tissen/ article 3
12
/components/financien/rtlz/redactie/column/ article 3
12
/components/financien/rtlz/redactie/column/ article 3
12
/components/financien/rtlz/redactie/column/ article 3
12
/components/financien/rtlz/redactie/column/ article 3
12
/components/financien/rtlz/redactie/column/degeus/ article 3
12
/components/financien/rtlz/redactie/column/schoenmaker/ article 3
12
/components/financien/rtlz/redactie/column/ article 3
12
/components/financien/rtlz/redactie/column/ article 3
12
/components/financien/rtlz/redactie/column/ article 3
12
/components/financien/rtlz/redactie/column/ article 3
12
/components/financien/rtlz/redactie/column/ article 3
12
/components/financien/rtlz/redactie/column/ article 3
24
/components/financien/rtlz/redactie/column/ article 3
24
/components/financien/rtlz/ article 3
24