Carrière

ESA lanceert barbie om meisjes te interesseren voor ruimtevaart

12 juli 2019 16:01 Aangepast: 12 juli 2019 16:16
Op naar de sterren, en daar voorbij. Beeld © ESA/Mattel

De Europese ruimtevaartorganisatie ESA en speelgoedfabrikant Mattel slaan de handen ineen. Samen willen ze meisjes en jonge vrouwen interesseren voor een carrière in de technische wetenschap, misschien zelfs de ruimtevaart. Maak kennis met de ruimtebarbie.

Ruimtebarbie is de nieuwste telg van de almaar uitdijende beroepsbevolking onder de barbies. Onder hen waren al yogaleraressen en kleuterleidsters, maar ook brandweervrouwen en piloten. En nu dus een echte astronaut.

Samantha Cristoforetti

Ze is nog niet in de winkel verkrijgbaar, maar wel te zien in een YouTube-video die deze week werd gelanceerd door Mattel. Vier jonge meiden mogen daarin een dagje meelopen met Samantha Cristoforetti, de astronaut op wie de barbie is geïnspireerd.  

(Tekst gaat verder onder foto.)

Samantha Cristoforetti aan het werk. Samantha Cristoforetti aan het werk.

De Italiaanse Samantha Cristoforetti is de enige vrouwelijke astronaut bij ESA. "Ik hoop dat deze barbie meisjes en jongens helpt, om ongehinderd door gekunstelde beperkingen, over hun toekomst te fantaseren", zei ze bij de presentatie van de pop. 

Mannenberoepen

'Je kunt alles worden, zelfs astronaut', is de boodschap voor jonge kinderen. Dat is geen vanzelfsprekendheid. In de hele ruimtevaart werken slechts enkele tientallen vrouwelijke astronauten. En ook in andere beroepsgroepen liggen de verhoudingen erg scheef, zeker in technische en verzorgende beroepen.  

(Tekst gaat verder onder grafiek.)

Naast de pop gaat Mattel ook de echte Cristoforetti in de spotlights zetten, want zij is uiteindelijk het rolmodel van vlees en bloed dat meisjes en vrouwen moet verleiden tot een carrière in wat traditioneel een mannenberoep wordt genoemd. 

Wrang

Een beetje wrang is het wel, dat uitgerekend een barbiepop jonge meiden moet wijzen op hun oneindige beroepsmogelijkheden. Volgens Amerikaanse onderzoekers richt barbie - ondanks haar vriendelijke lach - flink wat schade aan bij jonge meiden. Niet alleen op het gebied van zelfbeeld en lichaamsperceptie, maar ook als het gaat om beroepskeuze. 

Wetenschappers Aurora Sherman en Eileen Zurbriggen concludeerden een paar jaar terug dat meisjes zichzelf minder geschikt vinden voor sommige mannenberoepen, nadat ze met een barbiepop speelden. 

Mevrouw Aardappelhoofd

Meisjes mochten spelen met een dokterbarbie, een modebarbie en een niet-menselijk figuur: mevrouw Aardappelhoofd. De meisjes die met een barbie speelden, begonnen daarna hun carrièremogelijkheden te beperken, zelfs als ze een witte doktersjas droeg. 

Sherman en Zurbriggen wijten dat aan het totaalplaatje. Cru gezegd: je kan een bimbo met een wespentaille wel een witte jas aantrekken, maar ook dan blijft het een gendernormatief stukje speelgoed. 

Samantha Cristoforetti met de ruimtebarbie. Samantha Cristoforetti met de ruimtebarbie.

Ruimtebarbie is anders, met hetzelfde korte haar als Samantha Cristoforetti en twee outfits die - anders dan andere barbies - veel aan de verbeelding overlaten. "Ik ben erg blij dat er barbiepoppen zijn die qua lichaam op echte vrouwen lijken en dat Barbie een volledig beeld geeft van de professionele mijlpalen die vrouwen kunnen bereiken."

Bestrijden stereotypen

Ruimtevaartorganisatie ESA hoopt met de campagne traditionele rollenpatronen te doorbreken. "We zijn trots bij te dragen aan het bestrijden van stereotypen en meisjes en jonge vrouwen aan te moedigen hun dromen te volgen, wat die ook mogen zijn", aldus diversiteitschef Ersilia Vaudo.

Wist je dat wij ook een app hebben?
Daarmee heb je al het nieuws binnen handbereik. Download 'm hier.

Playstore Appstore

`