Blokker trekt de stekker uit een flink deel van de winkels in België. Er verdwijnen 69 van de 190 winkels. Dat kost ruim 300 banen.
Blokker zegt een diepgaande analyse van de toekomstperspectieven in België te hebben gemaakt. Het concern zegt zware concurrentie te hebben van zowel webwinkels als ook bestaande en nieuwe ketens.
Daardoor kelderde de omzet in vijf jaar tijd met maar liefst 20 procent. In 2015 werd er 15 miljoen verlies geleden en afgelopen jaar liep dat waarschijnlijk verder op tot 18 miljoen euro, zegt Blokker.
Facelift van de winkels
Blokker wil nu in België weer winstgevend worden. Vorig jaar werd daarom al een Masterplan opgesteld. Met sommige punten daarvan, zoals het vernieuwen van het assortiment en een facelift van winkels, is al begonnen. Bernd Bosch, de directeur van Blokker België: "Wij willen Blokker de nodige middelen aanreiken om weer rendabel te worden en zodanig de toekomst van ons bedrijf in België veilig te stellen.''
In Nederland heeft Blokker ook al flink gereorganiseerd. De afgelopen twee jaar werden bijna achthonderd banen geschrapt, en een nieuwe koers ingezet. In totaal heeft Blokker Holding tien verschillende ketens en ruim 2200 winkels in acht landen.
Jongere klanten
Blokker heeft onder andere last van concurrentie van goedkope ketens als Action, en probeert met de nieuwe formule meer jonge klanten aan te trekken, zei retaildeskundige Kitty Koelemeijer vorig jaar nog. De winkels verkopen nu meer A-merken en iets duurdere producten en actrice Sarah Jessica Park werd ingehuurd om het merk sexier te maken.
"We zijn 120 jaar, maar we voelen ons als een startup", vertelde Robert Bohemen, de man die de keten in een hoog tempo vernieuwt, eerder al tegen RTL Z.