Emile Kuenen van Joolz verkoopt kinderwagens voor 1200 euro per stuk en heeft net een flinke investering opgehaald. "Maar ik heb niet zo veel met kinderwagens, ik heb niet eens kinderen. Ik ben eigenlijk per toeval in deze branche gekomen."
De Belgische investeringsmaatschappij Gimv neemt een belang van veertig procent in Joolz, maar in 2004 had Kuenen nooit kunnen bedenken dat hij nu kinderwagens maakt. "Ik verkocht toen kinderwagens aan bouwmarktketens omdat het veel winst opleverde, en dat was een enorm succes. Toen ik dat een poosje deed, ontmoette ik de industrieel ontwerper Stan Spangenberg, en samen met hem heb ik de kinderwagens van Joolz ontwikkeld."
Tesla onder de kinderwagens
Met zijn eigen kinderwagens mikt Kuenen nu op het topsegment van de markt. "De materialen die wij gebruiken zijn echt de allerbeste en we besteden heel veel aandacht aan de productontwikkeling. Daarom zijn onze kinderwagens wat duurder dan de meeste. Die van ons zijn echt de Tesla's onder de kinderwagens."
En daarmee doelt hij niet alleen op de prijs. "We proberen ook steeds meer met duurzaamheid bezig te zijn. Ik durf niet te beweren dat we de meest duurzame kinderwagens maken, maar we doen ons uiterste best om een steentje bij te dragen."
Herbruikbaar en duurzaam
Dat doet Kuenen onder andere door de verpakkingen herbruikbaar te maken. Wie de kinderwagen uit de doos heeft gehaald, kan speelgoed maken van het karton. "Daarnaast maken we alles van natuurlijk katoen en is ons nieuwe kantoor honderd procent duurzaam."
De aandacht en duurzaamheid maken de kinderwagens tot het equivalent van de Tesla, maar het is de marketing die ervoor zorgt dat het product zo goed verkoopt, denkt Kuenen. "De kinderwagen is een heel dankbaar product. Ouders die een kinderwagen kopen denken na over de toekomst van hun baby, en daar wil je toch het allerbeste voor?"
"Tot een paar jaar geleden sprongen kinderwagenprocenten helemaal niet op die gedachte in, de branche liep echt zwaar achter op andere innovaties. Wij houden wel rekening met die innovaties en nemen die echt mee in de kinderwagenbranche."
Meer professionaliteit
Geen wonder dus dat Joolz in de afgelopen jaren is uitgegroeid tot een bedrijf met 70 werknemers en een omzet van 23 miljoen euro. "Het bedrijf is al jarenlang heel succesvol", zegt Kuenen daarover. "En dan kom je ook in een bepaalde fase waarin je meer professionaliteit kan aanbrengen. Vanaf het begin hebben wij contact gehad met de Vlaamse investeerder Gimv, en die hebben nu een belang genomen."
Samen met Gimv wil Kuenen de kinderwagenbranche uiteindelijk nog verder innoveren. "We willen het bijvoorbeeld ook mogelijk maken om kinderwagens te leasen. Als je een kind krijgt gebruik je een kinderwagen maar een paar jaar en daarna verkoop je hem vaak, dus het zou heel logisch zijn als je alleen betaalt voor het gebruik van een kinderwagen en niet het ding."
Amerika
De investeringsmaatschappij neemt een belang van veertig procent, maar Kuenen houdt het meerderheidsbelang. "Gimv gaat ons nog meer helpen bij groeien en bij het openen van een kantoor in Amerika. We hebben een plan opgesteld voor de toekomst en zij geloven daar heilig in, dus ik heb echt zin om met ze samen te werken."