Ga naar de inhoud
Van onze partner Rabobank

Duurzaam, gezond én sexy

Beeld © Rabobank

Hessing Supervers snijdt en verpakt verse groenten en fruit voor klanten als Jumbo, Plus en McDonalds. Hun producten an sich zijn al een stuk duurzamer dan vlees, vis of zuivel, maar dat is voor dit familiebedrijf nog lang niet genoeg. “Er moet duidelijk iets veranderen.”

Met een opa die visser was en een vader die zijn loopbaan begon als teler, kreeg Frank Hessing respect voor natuur en planeet er met de paplepel ingegoten. Inmiddels leidt hij samen met zijn twee broers groente- en fruitsnijderij Hessing Supervers en staat duurzaamheid nog altijd hoog op de agenda. “Wij zagen lang geleden al dat er iets goed mis is met het klimaat. We halen onze sla al zo’n dertig tot veertig jaar uit Spanje en Italië. Vroeger ging dat altijd goed en hadden we elk jaar een goede oogst. Maar nu, de laatste tien tot vijftien jaar, zijn er constant problemen. Er moet duidelijk iets veranderen.”

On the way to planet proof

Het voordeel van hun product is dat het een goed en gezond imago heeft, “Fruit en groenten worden alleen maar sexyer.” Daarnaast is de CO2-footprint hiervan aanzienlijk kleiner dan die van vlees, vis en zuivel. “Maar dat is natuurlijk niet genoeg.” Hessing Supervers was ruim tien jaar geleden daarom al één van de eersten die zich aansloot bij het keurmerk On the way to planet proof. Hessing: “Commercieel gezien was dit op dat moment totaal niet interessant, maar ik vond het toen al belangrijk om te laten zien dat wij zo duurzaam mogelijk bezig waren en zijn. De reden dat we dit zijn is in de eerste plaats om planeet zo goed en gezond mogelijk achter te laten, maar heel eerlijk, we doen het ook simpelweg om de continuïteit van ons bedrijf te waarborgen.”

Fabriek van de toekomst

Diezelfde continuïteit is de reden dat hat bedrijf binnenkort een gloednieuwe fabriek in Venlo opent. “We noemden het de fabriek van de toekomst, maar hij wordt binnenkort werkelijkheid dus ik noem het nu de meest duurzame versfabriek van Europa.” Zo voldoet het gebouw uiteraard aan de laatste duurzaamheidsnormen, is er geen gasaansluiting en liggen er straks twaalfduizend zonnepanelen op het dak. Maar het gaat verder dan dat. “We gebruiken de energie die vrijkomt bij het koelen van onze producten voor het verwarmen van onze kantoren en gaan we uiterst economisch om met het water dat we gebruiken voor het wassen van ons producten.” Ook Venlo als nieuwe locatie is gekozen uit duurzaamheidsoverwegingen: “Het ligt dichter bij het teelgebied en dichter bij onze klanten waardoor er minder transport nodig is.”

De
Lees ook:
De voordelen van een gezonde bodem

Miljoen verpakkingen per dag

Als groente- en fruitsnijderij voor klanten als Jumbo, Plus en McDonalds ontkomt Hessing Supervers niet aan het gebruik van plastic verpakkingen. “Dan heb je het over een miljoen plastic verpakkingen per dag. Simpelweg omdat er nog geen duurzamer alternatief voor plastic is. Kartonnen verpakkingen lijken misschien beter voor het milieu, maar omdat we met verse producten werken moet daar dan altijd een laagje plastic inzitten. Dan kun je dat karton niet meer hergebruiken en is mono-plastic dus nog steeds een betere keuze. Uiteraard gebruiken we wel uitsluitend plastic dat herbruikbaar is.”

Van geldschieter naar partner

Hessing Supervers is al ruim veertig jaar klant bij Rabobank, ‘de stabiele factor in onze onderneming’ noemt Hessing de bank zelfs. “In die veertig jaar is ons contact met hen echt geëvolueerd van geldschieter naar partner. Zo helpen ze ons nu met de nieuwe fabriek ook volop met hun kennis en netwerk. En de lening die we afgesloten hebben voor de bouw hiervan was eigenlijk een brug te ver voor een familiebedrijf, maar door onze lange en goede relatie durfden ze dit toch aan.“ Ook bij deze lening speelt duurzaamheid weer een belangrijke rol. De rente die Hessing betaalt is namelijk voor een deel afhankelijk van de duurzaamheidsdoelen die ze behalen: een zogenaamde Sustainability Linked Loan (link?). Worden de doelen behaald? Dan gaat de rente omlaag, en andersom.

'De
Lees ook:
'De Tesla van de viskwekerij'

Toekomstmuziek

Zoals het echte ondernemers betaamt hebben de gebroeders Hessing nog volop dromen en doelen voor de toekomst: “Als de nieuwe fabriek straks up and running is, willen we zo snel mogelijk een nieuwe stap in het watergebruik maken en helemaal circulair gaan werken.” Op de langere termijn denkt hij vooral aan innovaties op het vlak van de interne logistiek. “Dat is nu nog volop mensenwerk, maar veel van dat werk kan gemechaniseerd worden. En dan zijn er ook nog verschillende toekomstscenario’s te bedenken voor het sourcen van hun grondstoffen. “Dan moet je denken aan hydroteelt (teelt op water, red.) en vertical farming, maar dat is echt nog toekomstmuziek.”

Rabobank is een coöperatieve bank die gelooft in de kracht van samen. Dit houdt in dat ze naast hun financiële middelen ook graag hun kennis en netwerk inzetten om ondernemers verder te helpen. Ga naar de website om te zien wat Rabobank voor jouw onderneming kan betekenen.

Dit is een artikel van