Van onze partner Webwinkel Vakdagen

Van duurzaam winkelen tot personalisatie; dit zijn de 5 megatrends in e-commerce

23 juni 2022 12:17 Aangepast: 23 juni 2022 14:18
Beeld © Webwinkel Vakdagen

Goed nieuws! Na twee jaar afwezigheid vanwege de coronapandemie keren de Webwinkel Vakdagen terug in de Jaarbeurs Utrecht. Spreker Jeroen Magnus van bol.com licht alvast een tipje van de sluier op wat dé vijf e-commercetrends voor de komende jaren zijn.

Iedereen die ook maar iets in de online retail doet, trekt volgende week op woensdag 29 en donderdag 30 juni naar de Webwinkel Vakdagen in de Jaarbeurs Utrecht. De Webwinkel Vakdagen is Nederlands grootste beurs en congres in haar soort. Niet alleen bespreekt de sector de stand van zaken en worden er zaken gedaan, ook wordt er een blik op de toekomst geworpen.

Naast talloze exposanten bestaande uit een keur van digitale bureaus, logistiek dienstverleners en betaaloplossers is er een programma met sprekers. Van prominente spelers als fonQ tot Picnic en Adyen. Namens bol.com staat Jeroen Magnus, director strategy en business development, op de agenda.

Toekomstbestendig

Tijdens de Webwinkel Vakdagen zal Magnus vanuit zijn rol bij bol.com het met name hebben over samenwerken. Bol.com heeft zich in de afgelopen jaren ontwikkeld van winkel naar platform en vervolgens tot retail tech-platform. Hoe ziet die ontwikkeling eruit? En hoe werken ze hierin op een toekomstbestendige manier samen met lokale Nederlandse en Belgische ondernemers?

Volgens Magnus zijn dit de vijf trends waar iedere e-commerce ondernemer, groot of klein, de komende jaren mee te maken krijgt. Of al te maken heeft.

1. Social commerce

"We besteden steeds meer tijd op social platformen. Niet alleen om naar foto’s te kijken, maar ook om inspiratie op te doen en om te leren over producten en diensten", aldus Magnus. "Dit biedt veel potentie voor e-commerce. Vandaar ook dat we steeds meer een trend naar social commerce zien, waar social platformen als middel worden gebruikt om producten en diensten te verkopen."

2. Direct-to-consumer

Magnus vervolgt met het belang van merken dat steeds groter in de aankoopoverwegingen van klanten wordt. "Daarom zien we een trend voor (met name) A-merken om een direct-to-consumer-strategie te verkennen, waarin merken zonder tussenpartij aan consumenten producten verkopen. Voorlopers hierin zijn onder andere Dyson, Unilever, Nike en Disney+. We zien dat platformen hier een rol in kunnen spelen om óf voor merken de direct-to-consumer-strategie te faciliteren óf juist voor consumenten de verschillende merken samen te brengen op één plek."         

3. Personalisatie en relevantie

Klanten willen steeds meer gemak en relevantie, en daardoor vormt (hyper)personalisatie volgens Magnus een steeds belangrijker aspect binnen de klantreis. "De groei in geavanceerde Artificial Intellingence (AI) en machine learning-technologieën biedt webwinkels de kans om de klant nog beter tegemoet te komen in wat ze zoeken, gebaseerd op hun eigen voorkeuren en data."      

4. Duurzaam winkelen

Als vierde trend wordt duurzaamheid binnen e-commerce genoemd. Magnus: "Uit onderzoek blijkt dat 43% van de consumenten duurzaamheid bij hun aankoopoverwegingen een belangrijk aspect vindt. Iets wat in de toekomst alleen maar zal toenemen. Naast het aanbieden van duurzaam assortiment, ontwikkelingen in verpakkingen, en een transparante en duurzame logistieke keten, zien we ook meer en meer een trend in de richting van een circulaire economie."

5. Visual commerce

Als hekkensluiter de trend van visual commerce. "Een steeds groter deel van de oriëntatie en aankoop van producten gebeurt online", vertelt Magnus. "Om dit proces aantrekkelijker en makkelijker voor consumenten te maken, is er een verschuiving van de standaard online content naar meer geavanceerde en gedetailleerde productinformatie te zien. Voorbeelden hiervan zijn user-generated content, interactieve content en video's, en AR- en VR-technologieën." Magnus vindt het een interessante ontwikkeling. "Klanten zien vanuit verschillende hoeken precies wat ze kopen. Zo zien ze de textuur van het product en kunnen ze het product in de juiste context plaatsen. Zie bijvoorbeeld gelijk hoe een bepaalde bank bij jou thuis in de woonkamer staat." 

Wil je naar de Webwinkel Vakdagen op woensdag 29 & donderdag 30 juni? Klik hier om je kosteloos aan te melden. Er is een beperkt aantal kaarten beschikbaar. Vol is vol.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van