Startups in de knel

Minder geld voor startups: innovaties komen in het geding

02 juni 2022 11:45 Aangepast: 02 juni 2022 12:15

Als je als startup zoekt naar investeerders kan dat lastig blijken. Durfinvesteerders zijn steeds minder happig om hun geld te steken in jonge bedrijven die nog geen kant en klaar product hebben. En dat houdt innovaties tegen, waarschuwt Techleap, de belangenbehartiger voor Nederlandse techstartups. "We moeten uitkijken dat we geen innovaties verliezen die onze gezondheidszorg moderniseren of besparingen opleveren."

Zo'n tien jaar lang pompten investeerders gigantische bedragen in de markt. Startups en bedrijven die wilden groeien konden makkelijk aan geld komen. Maar daar lijkt nu verandering in te komen.

Nederlandse bedrijven die al een een app of product in de winkel hebben liggen merken daar nog niet veel van. Maar juist de jongere bedrijfjes hebben eronder te lijden, zegt Maurice van Tilburg van Techleap, de Nederlandse organisatie die zich sterk maakt voor startups. 

"Kleinere bedrijven die nog onderzoek doen of een product aan het maken zijn hebben steeds minder geld." En dat gaat ten koste van innovatie, waarschuwt hij. "Dan verlies je mogelijk de innovaties die grote besparingen opleveren of die bijvoorbeeld onze gezondheidszorg moderniseren."

Miniatuurvoorbeeld
Lees meer

'In 2030 is er een hyperloop in Europa'

Minder investeringen wereldwijd

Wereldwijd geven durfinvesteerders minder geld uit aan grote bedrijven en startups, blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau Preqin.

Er werd in het eerste kwartaal van dit jaar wereldwijd 172 miljard euro uitgegeven aan die durfinvesteringen. Dat is ruim 12 procent minder ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder.

Vooral in China lopen de investeringen terug, met 44 procent. En in de VS gaat het om een daling van 23 procent.

Een aantal landen vormen een uitzondering waaronder ook Nederland, blijkt uit cijfers die Techleap publiceerde. Hier stijgt het aantal durfinvesteringen opvallend genoeg nog wel met 8 procent. Het gaat om een bedrag van 811 miljoen euro voor startups en scale ups.

Dat er in Nederland wel meer wordt uitgegeven komt doordat we een kwartaal achterlopen op de VS, zegt Van Tilburg. "Daar vinden vaak de eerste veranderingen plaats. En het tweede stuk is dat we zien dat vooral wat grotere bedrijven in Nederland inmiddels meer geld ophalen. Dat zijn bedrijven die al een product in de markt hebben."

Miniatuurvoorbeeld
Lees meer

Nederlandse startup haalt 2,6 miljoen op voor wereldprimeur: kweekleer

Waar komt het door?

Durfinvesteerders zijn voorzichtiger geworden omdat er een aantal indicaties zijn dat er economisch zwaar weer op komst is. Denk aan de inflatie, de oorlog in Oekraïne, het grondstoffentekort en het dalende consumentenvertrouwen.

De bekende Amerikaanse investeerder Sequoia Capital waarschuwt oprichters en ceo's zelfs dat de goede tijden voorbij zijn en dat men zich moet voorbereiden op een periode waarin minder kapitaal beschikbaar is 'omdat de rentes stijgen en geld niet langer gratis is'.

Die indruk krijgt Van Tilburg ook. En daardoor verandert hun aanpak. "Na een lange tijd van heel veel investeren gaan ze zich juist focussen op bedrijven die een duidelijke propositie hebben, een verkoopbaar product en een internationale omzet. De andere bedrijven gaan nu even op de pauzeknop", zegt Van Tilburg.

Miniatuurvoorbeeld
Lees meer

Sonos koopt Nederlandse startup voor 100 miljoen dollar

'Lucht in het systeem'

Dat er nu ineens minder geïnvesteerd wordt, is deels een correctie op die lange periode waarin investeerders vrijgevig waren, zegt Van Tilburg. Hij sluit niet uit dat er 'een stuk lucht in het systeem zit'. Maar dat hoeft niet alleen slecht nieuws te zijn.

"Misschien is het ook goed dat er weer talent vrijkomt, om het wat hard te zeggen, voor bedrijven die heel goed kunnen schalen en nu talent tekortkomen."

Miniatuurvoorbeeld
Lees meer

Nederlandse startup die gordijnen 'slim' maakt haalt 1 miljoen investering op

Daarnaast worden bestaande bedrijven gedwongen om nieuwe dingen te proberen. "Denk aan manieren om te besparen op je kosten. Als benzine te goedkoop is, dan komen die zaken er niet. Dan is het voor bedrijven makkelijk om op de oude voet verder te gaan." 

Met andere woorden: met een beetje crisis zoeken bedrijven eerder naar goedkope alternatieven. En daar kunnen startups van profiteren. "Wat dan ontstaan er andere verdienmodellen en business cases. Bijvoorbeeld rond het zuinig gebruik van energie."

RTL Z First Nieuwsbrief

Schrijf je in voor de Z First nieuwsbrief

Wil jij elke ochtend als eerste op de hoogte zijn van wat er speelt op economisch gebied? Schrijf je dan nu in voor de Z First nieuwsbrief

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van